Tuulilasi

Harvinainen Bemari-pari: 2-sarja ja 2002 Turbo vuodelta 1973

Harvinainen Bemari-pari: 2-sarja ja 2002 Turbo vuodelta 1973

Koska parilliset luvut tuntuvat olevan tällä hetkellä BMW:lle erityisen houkuttelevia, 1-sarjan Coupén seuraaja on nyt nimeltään 2-sarja. M235i kohtasi vielä ennen maaliskuussa tapahtuvaa myyntiin tuloaan toisen kuuluisan 2-sarjan, eli vuoden 1973 2002 Turbon.
Teksti AMS, Jens Dralle
Kuvat AMS
Mainos

BMW:n strategiaihmiset toivovat varmasti uuden 2-sarjan Coupén käyvän huomattavasti paremmin kaupaksi kuin räyhäkkään 2002 Turbon. Se oli vuonna 1973 tapahtuneen esittelynsä aikoihin yksi kaikkein oikeimmista autoista kaikkein väärimpään aikaan.

Nyt nuo autot seisovat vastakkain, ja jutun teon kannalta olisi hyvin helppoa tehdä niistä inhimillisiä ja antaa autojen kertoa tarinoita. Ne molemmat vaikuttavat hyvin samankaltaisilta, ja 2002 on paljon lähempänä 2- kuin 3-sarjaa. Molemmat autot ovat kompaktin kokoisia, ja niissä on takaveto sekä pitkittäin asennettu turboahdettu bensakone. Molemmat ovat kuin hillitysti tatuoituja ja helposti ärtyviä maalaispoikia.

BMW tuo 1-sarjan Coupén seuraajan valokiilaan M235i:nä. Siinä on 326 heppaa, eli kuusi hevosvoimaa enemmän kuin M135i:ssä, johon auto perustuu. Lisäksi M235i:ssä on räkäisempi ääni kuin 1-sarjan tehomallissa. Coupé on 11 senttiä 1-sarjaa pidempi, ja auton kokonaispituus on 4,43 metriä. Suoraan edeltäjäänsä verrattuna Coupé on seitsemän senttiä pidempi, ja akseliväli on kasvanut kolme senttiä, minkä pitäisi parantaa tiloja. Lähtötaso ei ole tunnetusti erityisen korkealla, eli kahden istuttavalla takapenkillä on edelleen ahdasta. Edessä on sen sijaan hyvät tilat, mikä ei ole ihme. Autohan on 1-sarja eri kuorissa. 02:n akvaariomaisesta näkyvyydestä ulospäin modernit BMW:t voivat sen sijaan vain haaveilla.

1-sarjan kanssa identtisen perustan ansiosta myös Coupé-malliin saa moderneja infotainment-laitteita, joihin kuuluu muutamia nettipohjaisia palveluja sekä monia ajoavustimia, kuten liikennemerkkien tunnistus sekä kaista- ja kuolleen kulman vahdit. Mutta jotenkin kompaktin BMW:n kohdalla tulee keskityttyä hyvin pian ajamiseen, koska auton ainutlaatuiset piirteet ovat ilmeisen houkuttelevia: takaveto, tasainen painonjakauma ja M235i:n kohdalla jopa kuutoskone. Vakiona olevan kuusivaihteisen manuaalin täytyy kestää kolmelitraisen moottorin tuottama voima, mutta vaihdekepin lyhyempien liikkeiden pitäisi helpottaa kuskin työtä.

Modifioitu automaattivaihteisto

Lisävarusteena saatava kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa homman tietysti vielä paremmin, ja BMW:n mukaan kiihtyvyyden nollasta sataan pitäisi nopeutua lähtöjärjestelmän avulla kahdella sekunnin kymmenyksellä 4,8 sekuntiin. Koska automaatti pystyy nyt myös rullaamaan, kun konetta ei kuormiteta, BMW ilmoittaa sen kulutukseksi 7,6 litraa 100 kilometrillä (manuaali: 8,1 litraa).

Onko tämä kaikki kuitenkin vähän liikaa? Kun auton myynti alkaa maaliskuussa 2014, tietysti myös suositut dieselkoneet (kuka olisi uskonut tätä vuonna 1973?) tulevat tarjolle. Ensin markkinoille tuodaan 220d, ja 218d seuraa pian perässä. Bensamoottoreiden ystäville tarjotaan ensin 220i:tä ja myöhemmin 225i:tä. USA:n markkinoilla myydään lisäksi 228i:tä. Myös x-Drive-neliveto tulee myöhemmin tarjolle.

Jäljellä on enää kysymys siitä, onko BMW kehittänyt autoon selvästi modifioidun alustan, kuten 4-sarjassa on 3-sarjaan verrattuna. Vastaus tähän on kieltävä. 1-sarjaan verrattuna 2-sarjassa on hieman muutetut jousijäykkyydet, ja M-Performance-versiossa on lisäksi hieman tarkempi ohjaus. Urheiluhenkiset voivat iloita siitä, että autoon saa tilattua mekaanisen tasauspyörästön lukon tehtaan tarvikepuolelta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 29.1.2014