Tuulilasi

GM:n virtalukkoskandaali: mitä seuraavaksi?

GM:n virtalukkoskandaali: mitä seuraavaksi?

Uudet mallit saavat turvallisuuspalkintoja, mutta vanhojen viat johtavat 6,3 miljoonaan takaisinkutsuun. Auto motor und sportin USA:n kirjeenvaihtaja Paul Eisenstein kertoo GM:ää koskevasta kohusta.
Teksti AMS, Paul Eisenstein
Kuvat General Motors
Mainos

Takaisinkutsuista on tullut USA:ssa niin jokapäiväisiä, että edes toimittajat eivät pidä niitä enää kovin merkittävinä. Autonvalmistajat ja viranomaiset reagoivat nykyään paljon nopeammin sen jälkeen, kun Toyota menetteli väärin neljä vuotta sitten takaisinkutsujen sarjan myötä. Silloin autot kiihdyttivät yhtäkkiä itsekseen.

Ehkäpä juuri tästä syystä mediassa jo ”virtalukkoskandaaliksi” nimitetty takaisinkutsukampanja sai amerikkalaiset hermostuneiksi. Skandaali sai alkunsa GM:n valmistamien noin 800 000 vanhemman sedanin mahdollisesti viallisten virtalukkojen rutiinitarkastuksesta, ja nyt asia koskee yli 2,5 miljoonaa kaiken kaikkiaan 6,3 miljoonasta mahdollisesti viallisesta autosta. Virtalukon pettäminen on yhdistetty 31 onnettomuuteen ja 13 kuolemantapaukseen. Tämä kohu sai jo USA:n kongressin ja senaatin tekemään ankaria kuulusteluja, joita seurasivat liittovaltion turvallisuusviranomaisten tutkimukset ja oikeusministeriön kysely.

Ongelmista ei välitetty

Yritän juuri päästä sen kanssa sinuiksi, että GM tiesi tästä virheellisestä rakenteesta yli vuosikymmenen ajan, mutta se ei ilmeisesti välittänyt asiasta. Ehkäpä ongelma haluttiin vain haudata ja toivottiin, että jossakin vaiheessa kukaan ei enää puhuisi siitä.

On ironista, että GM:n tällä hetkellä valmistamat henkilö- ja kuorma-autot sekä SUV:t ovat laadultaan parempia kuin koskaan ennen. Highwayiden turvallisuudesta huolehtiva vakuutusinstituutti antoi GM:n keskiluokan mallille Malibulle parhaan mahdollisen turvallisuusarvosanan juuri samana päivänä, kun kongressin valiokunta hiillosti GM:n pomoa Mary Barraa. GM on ykkössijalla J.D. Powerin tämänhetkisessä laaturaportissa, ja vaikutusvaltainen Consumer Reports -lehti julisti isokokoisen Impalan parhaaksi koskaan testatuksi sedaniksi.

Nämä menestykset ovat johtaja Barran mukaan ”uuden GM:n” ansiota. ”Vanha GM” on kuitenkin edelleen olemassa niistä uudelleenorganisoinneista huolimatta, joita yritys on tehnyt vuoden 2009 maksukyvyttömyyden jälkeen. Virtalukkoskandaali on osoittanut tämän kivuliaalla tavalla.

”Vanhalle GM:lle” voitot olivat oikeastaan aina turvallisuutta tärkeämpiä, mikä ei yllätä yrityksen politiikan pitkäaikaisia tuntijoita. GM kieltäytyi esimerkiksi aina takaisinkutsukampanjoista, jotka koskivat miljoonia ns. X-autoja.

Nämä 80-luvun kompaktit sedanit kärsivät muutamista vakavista jarruongelmista. GM haastoi jopa oikeuteen highwayiden turvallisuudesta vastaavan kansallisen NHTSA-viraston, joka otti esiin takaisinkutsun. Autonvalmistaja voitti tämän taistelun, mutta se hävisi niin sanotusti sodan, koska prosessi antoi sen kuvan, että GM ei välitä asiakkaiden hyvinvoinnista. Vähemmän yllättävästi GM:n markkinaosuus romahti seuraavana vuotena, mikä puolestaan johti lopulta vuoden 2009 maksukyvyttömyyteen.

Barra ja hänen huippujohtotiiminsä haluavat epäilemättä muuttaa yrityksen kokonaan ”uudeksi GM:ksi”. Heillä ei ole myöskään mitään muuta vaihtoehtoa, koska asiakkaat eivät hyväksy enää nykyään vanhaa huonoa tapaa lykätä ongelmien ratkaisemista hamaan tulevaisuuteen.

GM:n tuotteet ovat kylläkin kehittyneet positiiviseen suuntaan, mutta Mary Barra oli aiemmassa työssään maailmanlaajuisesta tuotekehityksestä vastaavana johtajana valovuoden päässä siitä, mitä GM on tehnyt vuosikymmen sitten. Hänen suurena haasteenaan on nyt vakuuttaa skeptiset asiakkaat siitä, että GM:ään voi jälleen luottaa.

Virtalukkoihin liittyvällä takaisinkutsulla on nyt sentään ensimmäisiä henkilökohtaisia seuraamuksia, kun kaksi insinööriä lomautettiin. Barra itse ilmoitti lisäksi laajasta sisäisestä turvallisuuskampanjasta. Siihen kuuluu myös palkitsemisjärjestelmä niille työntekijöille, jotka ilmoittavat esihenkilöilleen ajoissa mahdollisista turvallisuusongelmista.

Lue myös:

 Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 5.5.2014