Tuulilasi

GM ottaa myös täyden vastuun, jos autonominen auto kolaroi



GM ottaa myös täyden vastuun, jos autonominen auto kolaroi

General Motors on ilmoittanut ottavansa täyden vastuun, jos sen autonominen auto aiheuttaa onnettomuuden liikenteessä.
Kuvat Cruise

Aiemmin myös Audi on ilmoittanut ottavansa asioista täyden vastuun.

”Vastuukysymykset menevät niin, että jos kuljettaja ei aja autoa, ei hän ole myöskään vastuussa”, kertoo GM:n innovaatiojohtaja Warwick Stirling CarAdvicelle.

Joissakin GM:n autoissa on tällä hetkellä kakkostason autonominen Super Cruise -järjestelmä, mutta GM on tuomassa markkinoille myös kolmostason autoja, jolloin auto hoitaa ajamisen kokonaan esimerkiksi moottoritiellä. Nykyinen systeemi edellyttää kuitenkin yhä kuljettajan jatkuvaa kontrollia.

”Super Cruise -järjestelmällämme kuljettaja on yhä se, joka ajaa, joten silloin vastuu on tietysti hänen. Auto vain auttaa kuljettajaa tietyissä tilanteissa”, Stirling sanoo.

Kolmos-, nelos- ja viitostason autonomisissa autoissa tilanne on toinen, silloin vastuu siirtyy Stirlingin mukaan GM:lle.

”Nelostasolla autoissa ei ole rattia, eikä polkimia, joten kuljettaja ei tietenkään ole silloin vastuussa.”

Vastuukysymykset eivät ole silti aivan yksinkertaisia.

”Vastuu on autonvalmistajan, kaluston omistajan sekä vakuutusyhtiön jakama. Vastuukysymykset ovat yhä hieman kompleksinen alue”, Stirling myöntää.

Julkaistu: 4.10.2017