Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

GM-johtaja: ”Sähköautot eivät yleisty valtavirraksi ennen kuin nämä ongelmat on korjattu”

General Motorsin globaalista tuotekehityksestä vastaava johtaja Mark Reuss kertoo CNN Business -sivustolla, miksi sähköautoista ei tulee liikenteessä valtavirtaa vielä pitkiin aikoihin. Syyt ovat suhteellisen tuttuja.

26.11.2019 Tuulilasi

Reussin mukaan muutos tulee väistämättä, muttei niin nopeasti, mitä optimistisimmat ovat uumoilleet.

”Se tulee sitten, kun kysyntää on riittävästi, niin markkinat toimivat. Ne joilla sähköauto jo on, tuskin tulevat niitä pois vaihtamaan. Haasteena onkin saada polttomoottoriautoilla ajavat hankkimaan sähköauto. Jo 25 vuotta sitten suunniteltiin sähköautoa, jolla voisi ajaa 70 kilometriä yhdellä latauksella. Se ei juuri ymmärrettävästi kiinnostanut. Nyt tilanne on jo valoisampi. Silti tiettyjä ongelmia on raivattava pois tieltä, ennen kuin sähköautot yleistyvät merkittävästi.”

GM suoritti Los Angelesissa ja Chicagossa asiakaskyselyn, missä tarjottiin vaihtoehtoina kuutta eri SUV:ta: kolme oli polttomoottoriautoja ja kolme sähköisiä. Chicagossa 40 % ja Los Angelesissa 45 % vastaajista kertoi, että valitsisi sähköauton, vaikka se kalliimpi onkin.

”Vastaajilla oli kuitenkin huolensa. He halusivat sähköautolta samaa ajosädettä kuin polttomoottoriautolta, samanlaista hintalappua, helppokäyttöisyyttä ja alhaisia käyttökustannuksia. Kun nämä ongelmat on korjattu, lisääntyy sähköautojen määrä varmasti”, Reuss sanoo.

Lisää toimintamatkaa

Toimintamatka yhdellä latauksella on edelleen yksi suurimpia pullonkauloja.

”Bensa-asemia on kaikkialla, joten polttomoottoriautolla ei matkanteko keskeydy ja tankkaus ei vie aikaa. Tämä ongelma ei poistu, vaikka latausinfra paranisi merkittävästikin; ihmiset haluavat ajaa autoillaan mahdollisimman pitkään latausten välillä. Suurin osa kyselyymme vastanneista sanoi haluavansa vähintään 500 kilometrin toimintamatkan sähköautolta. 90 prosentissa myydyimmistä sähköautoista toimintamatka on noin 400 kilometriä.”

”Litiumioniakut paranevat koko ajan ja jokainen uusi sukupolvi sähköisiä malleja tuo lisää toimintamatkaa. Juuri julkistamamme 2020 Chevrolet Bolt EV on saanut edeltäjäänsä verrattuna 33 kilometriä lisää toimintamatkaa ja se on nyt 420 kilometriä. Näin tulee käymään läpi koko autoteollisuuden, toimintamatkat kasvavat koko ajan, Reuss uskoo.

Latausinfra yhä puutteellista

Moni jättää sähköauton autoliikkeeseen myös siksi, ettei latausinfrastruktuuri ole vielä riittävä. Tässä on monellakin toimijalla parantamisen paikka.

”Autonvalmistajien, latausasemia pystyttävien yritysten, teollisuuden ja hallitusten on tehtävä yhteistyötä, että latausverkostosta saadaan mahdollisimman kattava. Tarvitaan myös erilaisia latausmahdollisuuksia. Nyt 80 % sähköauton omistajista lataa autonsa kotona, kun auto ei ole käytössä. 15 % tekee sen työpaikallaan ja vain 5 % latausasemilla. Lataamisesta on saatava helppoa ja nopeaa, ihmisten koteihin on pystyttävä tarjoamaan latauspisteitä entistä edullisemmin.”

Korkeat hinnat pelottavat

Sähköautojen korkeat hinnat pelottavat myös asiakkaita, vaikka käyttökustannukset ovatkin polttomoottoriautoja edullisemmat.

”Sähköauton käyttökustannukset ovat noin kolmasosan polttomoottoriauton kustannuksista. Myyntihinnat ovat kuitenkin vielä selvästi kalliimpia. Tähän tarvitsemme muutoksen ja se on tulossa; joka ikisen uuden sukupolven sähköauton akkuteknologia on entistä tehokkaampaa, mikä tulee laskemaan hintoja. Meidän laskelmiemme mukaan hinnat tulevat olemaan samalla tasolla noin kymmenessä vuodessa”, Reuss sanoo.

Näiden esteiden raivaaminen tieltä tulee Reussin mukaan ajan kanssa tekemään sähköautoista valtavirtaa.

”Nämä ovat täysin avainkysymyksiä. Pyrkimyksemme on, että sähköauto olisi perheen ykkösauto. Kun me autonvalmistajat pystymme tekemään sähköautoista käyttökelpoisia, käyttömukavia ja riittävän edullisia, ne tulevat lisääntymään merkittävästi. Niistä on yksinkertaisesti pystyttävä tekemään parempia tai ainakin yhtä hyviä kuin autoista, millä suurin osa ihmisitä nyt ajaa. Täyssähköautoja on myös pystyttävä tarjoamaan mahdollisimman monessa segmentissä. Ennen kuin nämä ehdot täyttyvät, ei sähköautoista tule valtavirtaa. Uskon kuitenkin vahvasti, että sähköautojen vallankumous tulee – ehkä jopa nopeammin, mitä moni kuvittelee”, Reuss arvelee.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt