Autot ja liikenne
Tuulilasi

Geely aikoo nostaa Lotuksen Ferrarin ja Porschen kaltaiseksi brändiksi

Geely aikoo nostaa Lotuksen Ferrarin ja Porschen kaltaiseksi brändiksi

Talouslehti Bloombergin mukaan Geely Holding Group on valmis sijoittamaan ainakin 1,7 miljardia euroa elvyttääkseen ostamansa brittibrändi Lotuksen.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat All Over Press

Kiinalaisen autonvalmistajan on tarkoitus lisätä tuotantofasiliteetteja ja rakentaa tutkimuskeskus Iso-Britanniaan. Lehden tietojen mukaan Geely haluaa myös kasvattaa omistusosuuttaan, joka on nyt 51 %, loput 49 % on partnerilla Etika Automotivella.

“Geely on täysin sitoutunut palauttamaan Lotuksen globaaliksi johtavaksi luksusbrändiksi”, Geely kommentoi sähköpostiviestillä lehdelle.

Geely on tosissaan haastamassa Toyotaa ja VW Groupia autoteollisuuden kärjessä. Omistaja Li Shufu osti Volvon 2010 ja on sijoittanut noin 10 miljardia Volvon tehtaiden modernisointiin ja brändin nostamiseen huipulle. Helmikuussa Shufu hankki liki 10 % osakepääoman Daimlerista, ja on nyt sen suurin yksittäinen omistaja.

Bloombergin mukaan Geely aikoo laajentaa Lotuksen Hethelin tehtaita Iso-Britanniassa ja palkata 200 insinööriä. Myöhemmin on tarkoitus rakentaa toinen tehdas sekä avata oma innovaatio- ja suunnittelukeskus.

Geely pyrkii nostamaan Lotuksen Porschen ja Ferrarin vahvaksi kilpailijaksi.

”Ideamme on tehdä Lotuksesta voitollinen brändi ja samalla omaksua uusien teknologioiden trendit sekä sähköistymisen että tekoälyn suhteen. Harkitsemme myös Lotuksen urheiluautojen valmistusta Kiinassa”, Shufu sanoo.

Julkaistu: 9.8.2018