Tuulilasi

Frankfurt 2017: Mercedes-AMG Project One määrittää katuauton rajat uudestaan − katulaillinen F1-auto

Frankfurt 2017: Mercedes-AMG Project One määrittää katuauton rajat uudestaan − katulaillinen F1-auto

Yksi Frankfurtin autonäyttelyn vaikuttavimmista uutuuksista on Mercdes-AMG Project One. Se on nykyisten F1-autojen tekniikan pohjalle rakennettu katuauto.
Teksti Max Lange
Kuvat Daimler
Mainos

Vuosien saatossa on julkistettu superautoja, jotka perustuvat läheisesti F1-teknologiaan. Koskaan aiemmin ei ole kuitenkaan oltu näin lähellä aitoa F1-auto teknisesti ja suorituskyvyssä kuin Mercedeksen uusi hyperauto on.

Project Onen voimalinja on lähes yksi yhteen tuotu Mercedeksen nykyisestä F1-autosta. Kyseessä on siis hybridi, jossa yhdistyy 1,6-litrainen V6-turbo ja peräti neljä erilaista sähkömoottoria. Järjestelmän yhteistehoksi kerrotaan yli 1000 hevosvoimaa, mikä lienee hieman enemmän jopa kuin nykyisissä F1-autoissa.

Neljästä sähkömoottorista kaksi sijaitsevat etuakselilla, mikä tarkoittaa Project Onen olevan myös nelivetoinen. 0−100 km/h kiihdytysaikaa autolle ei ole annettu, mutta 0−200 km/h sujuu alle kuudessa sekunnissa. Huippunopeus on ”vain” 350 km/h, mutta se ei olekaan tämän auton tarkoitus. F1-auton tapaan Project Onen juju on mutkissa.

Auton muotoilu on tehty tuulitunnelin ja maksimaalisen downforcen ehdoilla. Uutuus tulee mitä luultavimmin murskaamaan kaikki nykyiset tuotantoautojen rataennätykset.

Sisältä uutuus on kuin LMP-1-kilpa-auto. Kuljettajan matkustajan penkkiä ei voi siirtää, joten sopiva ajoasento säädetään liikuttamalla rattia ja polkimia paikalleen.

Project One on suunniteltu yhteistyössä Mercedeksen F1-tallin toimipaikkojen kesken Brixworthissä, Brackleyssa ja Saksan Affalterbachissa. Siihen on käytetty kaikki paras insinööriosaaminen, mitä Daimler-konsernista löytyy. Hintaa tälle hyperautolle kertyy 2,27 miljoonaa euroa verottomana, ja sitä valmistetaan vain 275 kappaletta. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille 2019.

Julkaistu: 12.9.2017