Tuulilasi

Ford yllättää uuden Fiesta ST:n moottorilla – 200 hv ja vain kolme sylinteriä!

Ford yllättää uuden Fiesta ST:n moottorilla – 200 hv ja vain kolme sylinteriä!

Ford on julkistanut ensimmäiset kuvat ja tiedot uudesta b-segmentin sporttimallistaan, kolmannen sukupolven Fiesta ST:stä. Uudella mallilla on kovat odotukset, sillä edeltäjämallia on yleisesti pidetty luokkansa parhaimpana autona ajaa.
Teksti Max Lange
Kuvat Ford
Mainos

Ford on tuonut Fiestan keulalle 1,5-litraisen kolmisylinterisen Ecoboost-moottorin, joka on ensimmäinen laatuaan Ford Performance -malleissa. Fiesta ST:n tapauksessa uusi sporttikattila tuottaa nohevat 200 hv ja 290 Nm vääntöä. Tämän turvin Ford lupailee Fiesta ST:lle 6,7 sekunnin kiihdytysaikaa 0–100km/h.

Uudessa 1,5-litraisessa moottorissa on turboahdin, korkeapaineinen polttoaineen suihkutus ja muuttuva nokka-akseleiden ajoitus (Ti-VCT). Tämän lisäksi kulutuksen laskemiseksi Ecoboostiin on tarjolla sylienterien lepuutus. Toiminnon turvin yksi sylinteri kytketään pois päältä, kun sitä ei tarvita.

Fiesta ST:n luonnetta voidaan muuttaa ajon aikana kolmella eri ajomoodilla. Normal on tarkoitettu arkiajoon, Sport urheilullisempaan menoon ja Track rata-ajoon ja kierrosaikojen tavoitteluun. Sport-tilassa myös aktiivinen pakoääniventtiili avautuu ja elektroninen äänenparannusjärjestelmä vahvistaa pakoääniä ja moottorin ääntä ohjaamossa.

Tämä on toisaalta harmi, että Ford ei ole pystynyt luomaan kolmisylinterisen moottorin soundista niin rohevaa, että se ei olisi tarvinnut keinotekoista parannusta. Ajo-ominaisuuksissa Ford on tuonut Fiesta ST:hen Focus RS:n kehitystyöstä oppimia asioita. Esimerkiksi mutka-ajossa torque-vectoring -järjestelmä jarruttaa sisempää etupyörää.

Uusi Fiesta ST paljastetaan suurelle yleisölle Genevessä, mutta Suomeen se saapuu aikaisintaan ensi vuoden alkupuolella.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 24.2.2017