
Ford Mondeo vm. 2016, jossa kaikki kohdallaan – ”Kun pääsimme auton kimppuun, kävimme jo aika kuumina”
Tilava ja tyylikäs farkku kohtuuhinnalla ja pienillä kilometreillä. Tätä Ford Mondeota ei voi vastustaa.
Käytetyn koeajo Ford Mondeo 2.0 TDCI Powershift Wagon vm. 2016
Käytetty mutta hyvin pidetty Volvo V70 on monen perheenisän unelma-auto. Onhan tuo kartano-Volvo tietysti klassikko vailla vertaa. Pirun kalliita nuo göteborgilaiset vaan tuppaavat olemaan. Ja myös paljon ajettuja – hyvän auton mittariin kertyy kilometrejä kuin itsestään. Mutta olisiko Volvolle vaihtoehtoja? Voi tulla vähän puskista, mutta väitämme, että Ford Mondeo Wagon on tuolle ikoniselle Volvolle ihan käypä haastaja.
Vajaat kymmenen vuotta vanhoja Mondeo-farkkuja on hyvin tarjolla. Monet niistä ovat Volvojen lailla aika reilusti rullattuja. 250 000 kilometriä on ihan yleinen mittarilukema, ja jopa yli 300 000 km ajettuja yksilöitä on tarjolla. Tällaisia kiertopalkintoja emme valintakoriimme kelpuuttaneet. Pienen salapoliisityön jälkeen autoliike SAKA:n valikoimista osui silmiin lupaava tapaus: Mondeo Wagon 2.0 TDCI vuodelta 2016. Tämän Mondeon puolesta puhui erityisesti kaksi asiaa – ajomäärä ja hinta. Auton mittarissa oli vain 138 000 kilometriä, ja siitä pyydettiin sopuisat 16 900 euroa.
Kun pääsimme auton kimppuun, kävimme jo aika kuumina, sillä tämä Mondeo oli poikkeuksellisen tyylikäs yksilö. Sen pinnassa oli vaaleaan hiekkaan tai ehkäpä jopa shampanjaan vivahtava metalliväri. Sama tunnelma jatkui myös sisätiloissa, sillä istuimet oli verhoiltu vaalealla nahalla.



Mondeon tiloissa ei ole todellakaan valittamista 2 850 millimetrin akseliväli tuo takapenkille todella muhkeat polvitilat. Väljyyttä on enemmän kuin tuossa edellä mainitussa V70-Volvossa, mutta ei nyt sentään niin paljon kuin V90-mallissa tai Skoda Superbissa. Tavaratilaa on 525 litraa, eli ihan reilusti.
Varusteita Mondeossa oli tosi mukavasti. Yksi tärkeimmistä herkuista oli polttonestekäyttöinen lisälämmitin. Myös lämmitettävä tuulilasi on pelkkää asiaa, samoin vetokoukku. Mainittakoon, että tällä Mondeolla saa kiskoa kahden tonnin kuormaa. Tuo ei tunnu missään, sillä kaksilitrainen diesel tuottaa 150 hevosvoiman tehon, ja mikä tärkeämpää 350 newtonmetrin väännön, joka on käytössä jo kierrosluvulla 2 000 r/min. Vaihteita ei tarvitse hämmentää itse, sillä moottorin jatkeena on automaattilaatikko.
Niille jotka eivät asiaa tiedä, kerrottakoon, että tämä ja useimmat muut Mondeot ovat aika maukkaita ajaa. Pitkän matkan taittaminen on näiden Fordien leipälaji.



Mustangilla voittoon
Fiesta, Focus ja Mondeo olivat pitkään Fordin todellisia syömähampaita, puhki kulunutta sanontaa käyttäen. Focus on edelleen tuotannossa, mutta Fiestan ja Mondeon taru on päättynyt. Fordin mallisto on nyt jonkinlaisessa murrostilassa, sillä siellä on sellaisia autoja kuten Puma ja Kuga. Mihinköhän luokkaan nämä kuuluvat? Puma on ehkäpä iso pikkuauto, ja Kuga sellainen SUV, joita mahtuu tusinaan ainakin 13 kappaletta.
Sähköautojen rintamalla Fordin hurjin veto on Mustang Mach-E. Tuo auto ei ole omassa kilpailuryhmässään kovinkaan etevä suorittaja, ja siksipä on pakko ihmetellä, että niinkin legendaarinen mallimerkintä kuin Mustang on otettu häpeilemättä käyttöön tämän sähköauton nimenä. Ymmärrän toki, että kaikki on markkinointia, ja tässä asiassa amerikkalaiset ovat mestareita. Potentiaalisen ostajan ajatus kulkee varmaan näin: ”Kyllähän tämän täytyy olla kova peli, kun se on kuitenkin Mustang!”


