Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Minun autoni

Ford Mondeo vm. 2016 – ”Ajettavuudeltaan ehtaa Fordia, ei vetele, ja etenee kuin juna”

Elämä on usein täynnä yllätyksiä, mutta silloin tällöin ne voivat olla myös positiivisia.

29.6.2024 Tuulilasi

Helsinkiläisen Raimo Löfmanin autoilu-ura alkoi jo kultaisella kasarilla.

– Ensimmäisen autoni hankin vuonna 1982, kun sain kauan kaivatun ajokortin. Ensiautoni oli Toyota Corolla vuosimallia -72, eli ei se mikään ikäloppu siinä vaiheessa vielä ollut. Mutta silti se kävi huonosti kostealla kelillä, ja kaikista ovista veti oikein kunnolla. Ai niin, ja autoon pääsi sisälle silloisella markka-ajalla viiden pennin kolikolla. Virtalukko oli sellainen, että ruuvarilla Corollan sai käyntiin. Sitä seurasi Volvo 142, B18-koneella se oli, mutta en muista enää vuosimallia. Mätä se oli kuin mikä, ja tuhannella kilometrillä Volvo vei litran dieselöljyä, Löfman muistelee.

Raimo Löfman on löytänyt Ford Mondeoissa tien autoilun onneen.

Jotain parempaa ja tuoreempaa oli siis löydettävä. Volvon jälkeen Löfman sai ensikosketuksensa sinisen ovaalin tuotteisiin.

– Ostin Ford Escort 1.6 LX:n, mutta valitettavasti sekin lahosi käsiin. Esimerkiksi takaiskarit tulivat kovassa töyssyssä kiinnikkeistään läpi. Pelottavaa. Sen jälkeen kokeilin Bemarin 315:ttä vähän aikaa, mutta ongelmansa oli siinäkin. Kerran BMW jätti meidät mökkireissulle, eikä lähtenyt mökin pihasta enää käyntiin, ei sitten millään. Virranjakajassa taisi olla jotain häikkää.

Sitten alkoivatkin uudemmat tuulet puhaltaa Löfmanin perheen autoissa.

– Opel Astra 1.6 vm. 2007 oli hyvä muuten, mutta aika tehoton. Vaihdoin sen 37 tuhatta ajettuani ensimmäiseen Mondeooni, ja sillä tiellä tässä nyt ollaan.

Ohjaamoon käy mielellään, sillä ajettavuus on mallillaan.
Mondeon etuistuinten reisituki voisi olla pidempi.

– Mondeon muotokieli on aina viehättänyt. Näissä on mielestäni hyvä ulkonäkö, omiin silmiin näyttää Autolta isolla A:lla. Tämän nykyisen Mondeon mainoskampanja iski aikoinaan tosi lujasti sieluun, tuli sellainen fiilis että ”tuon minä haluan”. Ja eihän siinä sitten muuta kuin autokaupoille, eli uutena tämän ostin. Loppuivat ne ruostehuolet siihen. Myös aikaisempi Mondeoni oli uusi ostettaessa. Sekin toimi hyvin, mutta manuaalivaihteisto alkoi häiritä, kun ajelin enimmäkseen kaupungilla, kesien mökkimatkoja lukuun ottamatta. Vein poikiani futistreeneihin ja peleihin jatkuvasti, eli siinä oli paljon veivaamista taajamassa.

”Ainoa yllätys on ollut auton vähävikaisuus.”

– Automaatti ja hyvin vääntävä diesel on mainio pari. Mondeo on tosi hiljainen kelillä kuin kelillä ja renkailla, ei tarvitse sisällä huudella eikä korville Peltoreita. Ajettavuudeltaan tämä on ehtaa Fordia, ei vetele, ja etenee kuin juna. Turvallisuuskin on huomioitu, esimerkiksi tutkat ovat edessä ja takana ja lisänä vielä peruutuskamera. Mukavuutta lisäävät navigaattori, Sonyn stereot, aika monta kaiutinta ja subbari.

– Tämähän on mukavan lisäksi myös tilava. Mahtuu perhe heittämällä kyytiin tavaroiden kanssa. Ehkä etupenkin reisitukea olisin voinut toivoa enemmän.

Automaatti

”Manuaalivaihteisto alkoi häiritä, kun ajelen enimmäkseen kaupungilla, kesien mökkimatkoja lukuun ottamatta.”

Neljännen sukupolven Mondeo (2014–2022) jäi Euroopan markkinoilla viimeiseksi.
PowerShift-automaatti vapauttaa vasemman jalan.

Luotettavuuden suhteen Löfman on Mondeon kanssa päässyt nauttimaan huolettomasta autoilusta. Vihdoin, voisi jopa sanoa.

– Ainut ongelma ovat olleet abs-anturit, jotka herjailivat olemassaolonsa sietämättömästä raskaudesta monesti. Ehdin jo luulla, että nyt auto hajosi. Antureiden vaihto maksoi kuitenkin vain noin 300 euroa. Niiden lisäksi on uusittu vain jarrulevyt ja palat eteen, ei muuta. Mutta toisaalta, kaikki huollot onkin tehty Fordilla. Oikeastaan ainoa yllätys on ollut auton vähävikaisuus, toistaiseksi ei ole ollut mitään isompaa vikaa. No, täytyy koputtaa puuta.

Kori

Neljännen sukupolven Mondeosta oli saatavana viisiovinen hatchback, tilava farkku ja perinteisempi sedan.

Mondeo pysyy hiljaisena, olivatpa alla sitten mitkä kiekot tahansa.
Pyöreät päämittarit ovat luettavuudeltaan varma ratkaisu.

007 Mondeon ratissa

Aston Martineistaan tunnettu James Bond on noussut kerran myös uuden Ford Mondeon ratin taakse. Aivan Casino Royalen (2006) alussa Bond, jota esitti tuolloin Daniel Craig, saapuu Bahamalla sijaitsevalle Ocean Clubille. Autona toimii kolmannen sukupolven Ford Mondeo, jolla on leffassa pieni, mutta näkyvä rooli. Selitys Mondeon valinnalle oli siinä, että Ford omisti tuolloin siivun Aston Martinista, ja Mondeon käyttö oli hyvä julkisuustemppu – tyypillistä tuotesijoittelua. Ei siis ole sattumaa, että Mondeon keulassa on niin paljon viitteitä Aston Martinin suuntaan.

2,0 l

Turboahdetun rivinelosen iskutilavuus on tarkalleen 1 997 cm3. T7CE-koodin turboahdettu dieselpata tuottaa näissä kuoseissaan 150 hevosvoimaa.

Pirteäilmeinen muotoilu ulottuu takavaloihin saakka.

Casino Royale oli menestys niin kriitikoiden silmissä kuin taloudellisestikin. Elokuva tuotti 616 miljoonan taalan lipputulot ja noin 500 miljoonan taalan voitot. Kun Casino Royalea kuvattiin, ei uusi Mondeo ollut kuitenkaan vielä valmis markkinoille. Niinpä autosta rahdattiin pääosin käsin valmistettu esituotantoyksilö Saksan Kölnistä Bahamalle. Kuvauksissa käytetty auto oli 2,5-litrainen ST-versio.

liikenne ”Suojateiden eteen pysähtymiset hirvittävät. Vaikka itse pysähtyy, menevät muut vauhdilla ohi. Siinä voisi käydä huonosti.”

historia ”Ostin tämän Mondeon uutena, kun auton muotoilu miellytti omaa silmää ja silloinen mainoskampanja iski tarkasti sieluun.”

luotettavuus ”Ainut ongelma ovat olleet abs-anturit, jotka herjailivat olemassaolonsa sietämättömästä raskaudesta monesti.”

Kaksilitraisesta TDCi-dieselistä oli tarjolla 150-, 180- ja 210-heppaiset versiot.
Automaatti ja hyvin vääntävä diesel on mainio pari. Mondeo on tosi hiljainen kelillä kuin kelillä.

Ford Mondeo 2.0 TDCi PowerShift Titanium Business vm. 2016

Moottori R4 edessä poikittain, diesel, turbo

iskutilavuus 1997 cm3

teho 110 kW (150 hv) / 3 500 r/min

vääntö 350 Nm / 2 000–2 500 r/min

Voimansiirto etuveto, 6-portainen automaatti, 0-100 km/h 9,9 s

huippunopeus 213 km/h, kulutus 4,8 l/100 km, CO2-päästöt 125 g/km

Mitat Pituus 4 871 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 482 mm, akseliväli 2 850

mm, tavaratila 458 l, tankki 63 l

Omamassa 1581 kg

hinta Ei myynnissä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt