Tuulilasi

Ford lopettaa pikkuautonsa myynnin Euroopassa – kaikilla autonvalmistajilla sama suuri ongelma


Ford kertoo lopettavansa Ka+ -miniauton myynnin Euroopassa osana pyrkimyksiään parantaa Euroopan tulostaan.
Kuvat Anssi Kienanen

Miniautoista on tullut autonvalmistajille Euroopassa melkoinen päänvaiva, sillä niiden jälleenmyyntihinnat ovat niin alhaiset, että niitä ei pystytä voitollisesti varustamaan teknologialla, joka mahdollistaisi EU:n päästönormien sallimat päästömäärät.

Myös PSA Groupin Opel-Vauxhall on ilmoittanut lopettavansa vastaavan kokoluokan Karl- ja Adam-mallien myynnin Euroopassa. Myös Peugeot 108 ja Citroen C1 ovat uhanalaisia, todennäköistä on, ettei niistä enää tulla tekemään lainkaan seuraavaa sukupolvea.

Ford aloitti Ka+:n tuonnin Intiasta Eurooppaan vuonna 2016, silloin se korvasi Puolassa valmistetun Kan. Viime vuonna Ka+:aa myytiin Euroopassa hiukan yli 50 000 kappaletta, tämän vuoden ensimmäisen puoliskon myynti oli vain 22 406 kappaletta.

Jälleenmyyjille Ford kertoi jo huhtikuussa pudottavansa Ka+:n pois. Niiden tuonti Eurooppaan päättyy lopullisesti syyskuussa.

Jo aiemmin Ford on ilmoittanut pudottavansa mallistostaan C-Max ja ja Grand C-Max tila-autonsa. Kulujenkarsimisohjelmaan kuuluu myös 12 000 työpaikan vähentäminen Euroopasta vuoteen 2020 mennessä. Myös moottoritehdas Walesissa suljetaan.

Julkaistu: 26.7.2019