Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kolumni

Ford Focus kuoli hiljaisuudessa – Kokonainen perheautojen valtakausi Euroopassa päättyi ja tuhansia työpaikkoja ajettiin alas

Ford Europe perustettiin Kölniin vuonna 1967. Sen läheisyydessä on lukuisia tuhansia ihmisiä työllistäviä tuotekehitysyksiköitä, joita on ajettu alas kaikessa hiljaisuudessa, kirjoittaa autotoimittaja Vesa Eskola.

24.12.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.35

Eräs aikakausi on tullut päätökseensä, kun Ford Focuksen tuotanto loppui Saksan Saarlouisin tehtaalla nyt marraskuussa. Peräti 27 vuotta elänyt mallisarja on kuopattu kaikessa hiljaisuudessa ilman isoja jäähyväisiä tai hienoja muistopuheita.

Niinpä. Ne olivat aikoja, kun C-segmentin perheautot hallitsivat autolehtien testejä ja vertailuja. Noista kestosuosikeista on jo jokunen pudonnut pois elon tieltä tehden tilaa katumaastureille.

Ikisuosikki Golf ei sekään enää komeile korkealla tilastoissa. Vuodesta 1974 alkaneen historiansa aikana Golfia on valmistettu yli 37 miljoonaa kappaletta. Tänä vuonna niitä valmistunee ”enää” noin 250 000 kappaletta. Vielä 10 vuotta sitten lukema oli nelinkertainen. Pudotus on ollut nopea. Ja lukemat ovat edelleen noinkin isoja vain Saksan oman kotimarkkinan ansiosta.

Golfin tuotanto jatkunee hamaan tulevaisuuteen, joskin sille on käymässä sama kuin aikoinaan Kuplalle.

Kun Euroopassa elettiiin 5-ovisten perheautojen valtakautta, harva varmasti ajatteli, että noista arjen jättiläisistä tulisi joskus klassikoita. Kun korimalli on nyttemmin muuttunut jo melko eksoottiseksi – ja muuttuu koko ajan yhä harvinaisemmaksi – ehkä ladon nurkkaan kannattaa alkaa kerätä nyt vanhoja Focuksia. Tuotannon alkupään versiot ovat jo klassikoita.

Golfin tuotanto jatkunee sen sijaan vielä hamaan tulevaisuuteen, joskin sille on käymässä sama kuin aikoinaan Kuplalle. Suunnitelmissa on, että vuodesta 2027 alkaen polttomoottorilla varustettuja Golfeja valmistettaisiin enää Meksikossa.

No, katsellaan rauhassa. Maailma elää juuri nyt autoteollisuuden(kin) kohdalla sellaisessa murroksessa ja muutostilassa, ettei kukaan varmasti lukitse mitään päätöksiä ihan tappiin asti.

Tämän vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen osalta Fordin markkinaosuus Euroopassa on vain 3,3 prosenttia.

Focus liittyi siis Fiestan ja Mondeon seuraksi museoon. Tämä on samalla jälleen yksi iso takaisku Euroopan Fordille. Sinisen ovaalin tulevaisuus vanhalla mantereella ei näytä todellakaan lupaavalta. Sähköautojen tietotaito on keskitetty USA:han ja Euroopassa apuja on haettu yhteistyöstä Volkswagenin kanssa. Caprista ja Explorerista ei ole ollut pelastajiksi.

Ford Europe perustettiin Kölniin vuonna 1967. Sen läheisyydessä on lukuisia tuhansia ihmisiä työllistäviä tuotekehitysyksiköitä, joita on myös kaikessa hiljaisuudessa ajettu alas. Tämän vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen osalta Fordin markkinaosuus Euroopassa on vain 3,3 prosenttia.

Uutta verta kaivattaisiin. Ja pian. Vuonna 2027 Espanjan Valenciassa valmistukseen saatava uusi crossover saattaa saapua liian myöhään.

Tilaa uutiskirjeitä

Tilaa Tuulilasin parhaat palat suoraan sähköpostiisi.

Tuulilasi
Autoilun asiantuntijat

Joka viikko paketti Tuulilasin rullaavia autosisältöjä, kuten uusien autojen koeajoja ja alan uutisia.

Tuulilasi
Käytettyjen koeajot

Tuulilasin autotoimittajat koeajavat käytettyjä autoja. Kerran kuussa ilmestyvä uutiskirje ajoneuvohankintojen avuksi.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt