
Ford Escortin legendaarinen RS herätetään taas henkiin – Mutta kuka haluaa maksaa siitä yli 350 000 euroa?
Reilut 350 000 euroa Escortista? Kuulostaa kovalta, mutta kova on tuotekin. Klassikkobuumissa rakennetaan nyt vanhoja sankareita uudestaan.
Boreham Englannissa on legendaarinen paikka Fordin historiassa. Siellä on sekä testattu että kehitetty autoja – myös useampi Fordin legendaarinen kilpa-auto. Cortinan jälkeen menestystä niitti etenkin Escort. Tuo auto on rakas suomalaisillekin rallin ystäville, sillä Hannu Mikkola voitti Escortin prototyypillä vuonna 1970 Lontosta Wembleyn stadionilta startatun, reilun kuukauden ja yli 25 000 ajokilometrin jälkeen Mexico Cityyn päättyneen rallin.
RS-Escortin lisäksi Borehamissa ovat syntyneet mm. Fiesta XR2:n sekä Escort Turbon protot, rallin B-ryhmään kehitetty RS200 sekä myöhemmin myös Sierra RS Cosworth. Vuonna 1998 Borehamin toiminnot siirrettiin M-Sportin tiloihin Cockermouthiin, ja lopulta Ford ajoi Borehamin yksikön alas vuonna 2003 – tasan 40 vuotta sen perustamisen jälkeen. Sen raunioille on kuitenkin perustettu useampi yritys, jotka ovat jatkaneet autojen ja kilpa-autojen kehittämistä.

Escortista jalostettiin aikoinaan lukuisia versioita. Yksi legendoista – ja ehkä jopa se legendaarisin – on RS. Nyt se on herätetty Borehamissa uudestaan henkiin, ja tietysti Mk1-versiona. Kyseessä ei ole mikään alkuperäisen auton pohjalle tehty päivitys, vaan kokonaan uusi, mutta alkuperäisen kaltainen auto. Tuotanto siis tavallaan jatkuu siitä, mihin alkuperäisen RS:n alustanumerot loppuivat. Uusi painos on rakennettu kokonaan uusista komponenteista, kori mukaan lukien. Toki osia on petrattu nykytekniikalla esimerkiksi korin vääntöjäykkyyden osalta. Tällä on luonnollisesti vaikutusta myös auton ajettavuuteen.
Kori on uutukaisessakin terästä, mutta painossa on silti säästetty – tavoitteeksi auton kokonaismassalle on ilmoitettu 800 kiloa. Se antaa jo hyvän lähtökohdan. Moottorina on ikoninen Fordin Twin Cam, joka on porattu nyt 1 845-kuutioiseksi, ja tekniikkaa on päivitetty mm. polttoaineen ruiskutuksella. Tehoa modernisoidusta nelisylinterisestä otetaan kohtalaisesti reilut 180 heppaa. Ja entä se hinta... noh, 295 000 puntaa (n. 350 000 euroa) on tietysti paljon, ja magnesiumvanteet maksavat luonnollisesti vielä ekstraa.

