
Fabrizio Romano paljastaa kaikki siirtohuhut – ”Romanosta on muodostunut pylväs, johon futisfanit turvautuvat”
Jalkapallomaailmassa eletään aikaa, jossa lehdet eivät ole luotettavia ja siirtouutiset saadaan sosiaalisen median kautta. Kaiken keskiössä on Fabrizio Romano.
Here we go!
Nuo ovat ne sanat, joilla Fabrizio Romano ilmoittaa pelaajasiirron tapahtuvan. Ja kun Romano jotain ilmoittaa, se myös uskotaan.
Italialainen Romano on noussut viime vuosina jalkapallojournalismin huippunimeksi. Monet fanit, urheilutoimittajat ja joukkueet uskovat siirtohuhun olevan totta vasta, kun Romano sen varmistaa. Mutta miten 32-vuotiaasta italialaisesta on tullut maailman seuratuin jalkapallojournalisti?
Romanon ura alkoi 16-vuotiaana hänen kotikaupungissaan Napolissa, jossa hän alkoi lukion ohella kirjoittamaan pieniin jalkapallolehtiin. 18-vuotiaana hän muutti Milanoon, joka on erityisesti italialaisjoukkueiden siirtojen kannalta keskeinen kaupunki. Monet tunnetut agentit asuvat Milanossa tai vähintään vierailevat siellä usein. Monet neuvottelut käydään milanolaisissa kahviloissa tai ravintoloissa. Niissä Romano alkoi pyörimään etsiessään uutisoitavaa.
Vuonna 2011 italialainen sai ensimmäisen skuuppinsa. FC Barcelonan nuorisakatemian, La Masian, työntekijä lähestyi Romanoa pyytäen, että hän julkaisisi jotain kahdesta La Masian pelaajasta, Mauro Icardista ja Gerard Deulofeusta, jotta heidän ympärilleen syntyisi keskustelua ja seura saisi pelaajat myytyä. Romano oli uusien yhteyksien kautta ensimmäinen, joka uutisoi Icardin siirrosta Sampdoriaan. Hän jatkoi yhteydenpitoa argentiinalaishyökkääjän kanssa ja kaksi vuotta myöhemmin oli ensimmäinen, joka kertoi Icardin siirrosta Inter Milaniin.
Ensimmäisten Icardi-uutisten jälkeen Romano alkoi työskentelemään Sky Sports Italialla. Samaan aikaan hän alkoi vaikuttamaan myös sosiaalisessa mediassa. Nykyään hänellä on Instagramissa lähes 40 miljoonaa seuraajaa, mikä on ylivoimaisesti eniten kaikista jalkapallojournalisteista. X:ssä italialaisella on seuraajia noin 25 miljoonaa.
Romano nousi kunnolla maailmankartalle vuonna 2019, kun lähes kaikki jalkapallojournalistit kertoivat, että Bruno Fernandes olisi siirtymässä Sporting CP:stä Manchester Unitediin. Romano asettui massaa vastaan ja kertoi, ettei siirto ole tapahtumassa vielä kesän siirtoikkunassa. Italialainen oli oikeassa. Seuraavana talvena portugalilainen siirtyi Manchesteriin ja Romano sinetöi siirron ensimmäisenä. Olemalla Fernandesin siirtosaagassa käytännössä ainoa oikeassa ollut journalisti Romano saavutti suuren yleisön huomion ja luottamuksen.
”Yleisön luottamus on helppo menettää yhdellä virheellä, mutta niitä Romano erittäin harvoin tekee.”
Tärkein asia siirtohuhujen parissa toimivalle jalkapallojournalistille on laajat verkostot. Romanolla on hyvät suhteet pelaajiin, agentteihin ja seuroihin. Jos pelaaja haluaa siirtyä pois seurasta, jossa pelaa, hän tai hänen agenttinsa saattaa lähestyä Romanoa ja pyytää, että hän julkaisisi jotain pelaajan siirtohaluihin liittyvää. Romanon kynästä peräisin oleva tieto saavuttaa kaikki maailman seurat, jotka saattavat kiinnostua pelaajan hankkimisesta.
Myös seurat ja tahot seurojen sisällä vuotavat tietoja Romanolle. Romanon kautta tiedot saa helposti ja luotettavasti leviämään ympäri maailmaa. Hyvien suhteiden ylläpitäminen on kriittistä, jotta Romanolle suostutaan jakamaan informaatiota. Hän onkin kertonut kunnioittavansa aina lähteitään, eikä esimerkiksi julkaise jotain, jos seura pyytää odottamaan ennen asian paljastamista.
Romano ei ole päässyt nykyiseen asemaansa pelkillä verkostoilla, tuurilla tai ilman työntekoa. Dynastian rakentaminen on vaatinut sitä, että hän on ollut luotettava läpi uran. Yleisön luottamus on helppo menettää yhdellä virheellä, mutta niitä Romano erittäin harvoin tekee. Ja silloin kun vääriä ilmoituksia on tullut, kyse on lähes aina ollut tilanteesta, jossa pelaaja ja seura ovat jo päässeet yhteisymmärrykseen siirrosta ja vain sopimus on allekirjoittamatta, mutta pelaaja onkin muuttanut mielensä aivan loppuhetkillä. Sitä ei kukaan voi ennustaa.
Huipulle nouseminen ja siellä pysyminen on vaatinut Romanolta valtavaa työmäärää, erityisesti siirtoikkunoiden aikana. Italialainen kertoi The rest is football -podcastissa syksyllä 2023, että hänellä on kaksi työntekijää, jotka auttavat kuvien ja videoiden editoinnissa. Kaikki julkaisut ja tiedon hankkimisen Romano hoitaa kokonaan itse. Siirtoikkunoiden aikana hän on kertonut puhelimen ruutuaikansa olevan noin seitsemäntoista tuntia päivässä. Hän lähettää lukemattoman määrän viestejä ja soittaa kymmeniä puheluita päivän aikana. Koska hän pitää itsensä kartalla kaikista siirroista ympäri maailmaa, aikaa nukkua ei varsinaisesti ole. Romano onkin kertonut yrittävänsä nukkua noin aamuviidestä aamuyhdeksään, mutta unet jäävät kiireisinä aikoina vielä vähemmälle.
Uransa aikana Romano on kerännyt myös kritiikkiä. Vuonna 2024 tanskalainen Tipsbladet kertoi saaneensa haltuunsa dokumentteja, jotka todistavat Romanon lähestyneen montaa seuraa tarjoten näkyvyyttä rahaa vastaan. Kohu ei kuitenkaan juurikaan vaikuttanut Romanon nauttimaan luottamukseen.
Ihmetystä ja paheksuntaa on herättänyt se, kuinka paljon näkyvyyttä Romano antoi omilla somejulkaisuillaan Mason Greenwoodille. Greenwood oli raiskauskohun keskellä, hänet hyllytettiin tutkinnan ajaksi Manchester Unitedista ja myöhemmin siirrettiin lainalle espanjalaiseen Getafeen. Romano julkaisi viime kesän loppuun asti jatkuvalla syötöllä Greenwoodia ylistäviä sisältöjä. Vaikka englantilaisnuoren peliesitykset eivät edes olleet poikkeuksellisen huikeita. Vahva epäilys herää, saiko Romano jonkinlaista korvausta työstään, jonka teki Greenwoodin maineen puhdistamisen puolesta. Sai tai ei, toiminta oli eettisesti vähintäänkin arveluttavaa.
”Romanosta on muodostunut pylväs, johon futisfanit turvautuvat. Kun Romano jotain sanoo, siihen voi lähes aina uskoa.”
Monet kokevat, että Romano on tehnyt siirtoikkunoista vähemmän jännittäviä. Osiltaan se on täysin totta. Kaukana ovat ne ajat, kun ostetun pelaajan henkilöllisyys paljastui vasta silloin, kun hän asteli ensimmäistä kertaa median eteen, päällään uuden joukkueensa paita. Esimerkiksi Kylian Mbappén siirtyminen PSG:stä Real Madridiin olisi ollut jalkapallomaailmaa järisyttävä uutinen, ellei Romano olisi puhunut siirrosta jo vuosia ja varmistanut sen jo silloin, kun Mbappé pelasi vielä Pariisissa.
Toisaalta Romano ei todellakaan ole ainoa sosiaalisen median jalkapallojournalisti. Jos hän ei tekisi mitä tekee, tilalla olisi joku muu. Italialainen ei nykyäänkään ole jokaisen siirtouutisen tai huhun kimpussa ensimmäisenä, vaan useissa tapauksissa ensimmäisenä huhuista ja siirtoprosessin etenemisistä raportoi joku muu.
Jalkapallomaailmassa eletään nykyään valtavan informaatiotulvan keskellä. Varsinkin sosiaalisessa mediassa liikkuu niin paljon tietoa pelaajasiirroista– totuudenmukaista ja valheellista – että on vaikea pysyä kärryillä siitä, mitä oikeasti tapahtuu. Ensin uutisoidaan, että pelaajan ja seuran välillä on jonkinlaista yhteydenpitoa. Sitten sopimuksen syntymisestä ja siirtosummista. Ja voi olla, että oikeasti mitään ei ole edes tapahtunut seurojen ja pelaajan välillä. Romanosta on muodostunut pylväs, johon futisfanit turvautuvat. Kun Romano jotain sanoo, siihen voi lähes aina uskoa.
Perinteinen media ei ole pysynyt mukana siirtohuhumaailman kehityksessä. Iso osa monen kansainvälisen jalkapallolehden julkaisemista siirtouutisista on virheellisiä, tai sitten Romano on kertonut aiheesta jo paljon aikaisemmin. Siirtohuhuja hallitsee sosiaalinen media ja Fabrizio Romanon yhden miehen armada.