Tuulilasi

Eurooppalaiset autonvalmistajat vihaisia EU:lle päästörajoituksista – ”pelkkää uhkapeliä”

2


Eurooppalaiset autonvalmistajat vihaisia EU:lle päästörajoituksista – ”pelkkää uhkapeliä”

Autonvalmistajat Euroopassa pelkäävät tulevaa, sillä autoteollisuus ei ole tällä hetkellä tasapainossa. Vaatimukset ovat kovat, mutta takeita onnistumisesta ei anneta.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Euroopan parlamentti

Eurooppalaisille autonvalmistajille tilanne on tällä hetkellä todella erikoinen: ammattijärjestöt pakottavat autonvalmistajia pitämään yllä korkeaa palkkatasoa, ja tehtailla on  ylikapasiteettia verrattuna markkinoiden kysyntään, toteaa Automotive News Europe.

Samalla joudutaan tekemään miljardi-investointeja, jotta saavutettaisiin tulevat päästömääräykset. Nämä investoinnit eivät välttämättä tuo pitkälläkään aikavälillä mitään takaisin, valittavat autonvalmistajat.

Ympäristöihmiset puolestaan väittävät vastaan, että autonvalmistajat ovat hyvässä vauhdissa päästötasojen laskemisessa, esim. vuoden 2015 CO2-päästörajat saavutettiin hyvissä ajoin. Tähän valmistajat vastaavat, että edellä mainittuihin lukuihin päästiin downsizingin ja ahtamisen turvin, mikä oli saavutettavissa vielä ilman suurempia kulujen nousuja.

Seuraava askel 70–80 g/km CO2 päästötasolle tulee olemaan huomattavasti kalliimpi prosessi, ja se vaatii myös autonostajilta muutoksia tottumuksiin. Näihin lukemiin ei päästä ilman lataushybridejä tai sähköautoja.

BMW:n toimitusjohtaja Norbert Reithofer kutsuu EU:n vuoden 2025 päästöehdotuksia ”pelkäksi uhkapeliksi”. Tuolloin koko malliston hiilidioksidipäästöjen tulisi tippua 68–78 g/km välimaastoon. Reithofer jatkaa, että Brysselissä on luotu sellainen teollinen toimintatapa, joka ei ole lainkaan tasapainossa.

Reithoferin mukaan sähköautot ovat kannattavia vasta 10–15 vuoden päästä. Tässä tapauksessa vuosi 2025 tulee liian pian. Jotta vuoden 2025 päästötavoitteet olisi mahdollista saavuttaa, pitäisi neljänneksen Euroopassa myytävistä autoista kulkea tuolloin pelkällä sähköllä. Päästörajoituksien takia BMW:n on myytävä entistäkin enemmän Minin sekä 1- ja 2-sarjalaisten kaltaisia malleja, kertoo Reithofer.

Transport & Environment -järjestö ei niele Reithoferin valituksia. Plug-In-Hybridejä tarvitaan myös muuallakin kuin Euroopassa. Kuten vuoden 2015 (CO2 130 g/km) päästörajat osoittavat, saavutettiin ne pari vuotta etuajassa. T&E:n mukaan näin tulee myös käymään uusien päästörajojen kanssa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 1.12.2014