Tuulilasi

Euroopasta on tullut kirous yhdysvaltalaisille autonvalmistajille


Oli aika, kun amerikkalaiset autonvalmistajat pitivät Eurooppaa tärkeänä markkina-alueena itselleen. Nyt kaikki on muuttunut; Euroopasta on tullut alue, missä tehdään tappiollista tulosta.
Kuvat General Motors

Asia konkretisoitui hyvin Frankfurtin autonäyttelyssä. Ford on ainoa amerikkalainen autonvalmistaja näyttelyssä, mutta se ei järjestänyt yhtään lehdistötilaisuutta, eikä esitellyt yhtään autoa.

Eurooppa on amerikkalaisille hankala alue ennen kaikkea päästövaatimusten vuoksi. Euroopassa halutaan myös siirtyä nopeammin sähköautojen maailmaan kuin Yhdysvalloissa.

Euroopan vahvat ammattiyhdistysliikkeet tekevät myös tehtaiden sulkemisesta hankalampaa, mikä on johtanut tietynlaiseen ylikapasiteettiin ja laskenut hintoja. Myös EU-alueen heikentynyt talous satuttaa autonvalmistajia. Euroopan suurin talousalue ja autoteollisuuden vahvin maa Saksa horjuu taantuman rajamailla. Myös Iso-Britannian todennäköinen Brexit uhkaa etenkin tehtaiden tavarantoimitusketjuja, mikä tulisi vaikuttamaan paljon tuottavuuden heikentymiseen.

”Kaikki nämä asiat tekevät Euroopasta nyt todella hankalan markkina-alueen. On myös tapahtunut melkoinen asennemuutos. Ennen autonvalmistajat halusivat tarjota kaikkea kaikille joka puolella maailmaa. Nyt niin ei enää ole. Kaikki joutuvat miettimään entistä enemmän, mistä ja miten voittoa on mahdollista tehdä”, sanoo LMC Automotiven tutkija Jeff Schuster.

Amerikkalaisista General Motors häipyi Euroopasta kaksi vuotta sitten, kun se myi Opelin ja Vauxhallin brändit ranskalaiselle PSA Groupille. Edellisen 17 vuoden aikana brändit olivat tehneet tappiota yli 20 miljardia euroa. Yksi suuri syy myynnille oli juuri Brexitin todennäköisyys.

”Uskomme, että Euroopan geopoliittiset muutokset tulevat jatkossakin vaikuttamaan kaupankäyntiin negatiivisesti”, kertoi GM:n pääjohtaja Dan Ammann, kun hän kertoi Opelin ja Vauxhallin myynnistä PSA:lle.

Myös Ford supistaa parhaillaan Euroopan toimintojaan. Se on jo sulkenut viisi tehdastaan Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Venäjällä, Slovakian tehdas myytiin.

Jopa Chryslerin konkurssin myötä 10 vuotta sitten syntynyt italialais-amerikkalainen Fiat-Chrysler on Euroopassa isoissa vaikeuksissa. Sen myynti ja tuotot ovat laskeneet koko ajan. Vaikka Euroopan myynti on puolet FCA:n Pohjois-Amerikan myynnistä, tuotot ovat vain murto-osa siitä.

FCA onkin pyrkinyt muodostamaan allianssin Renaultin kanssa boostatakseen Euroopan myyntiään, mutta Renault ei ole lämmennyt yhteistyölle.

Julkaistu: 15.9.2019