
Euroopan automyynti lievässä nousussa – Nissan yhä vaikeuksissa
Uusien autojen ensirekisteröinnit Euroopassa kasvoivat marraskuussa 4,5 %. Kasvukuukausi oli jo kolmas peräkkäinen, vaikka autoalan vuosi on ollut erityisen vaikea.
VW Groupin brändien myynti kasvoi viitisen prosenttia. Tosin nousua avitti se, että vuosi sitten VW Group ei saanut ajoissa sertifioituja autojaan uuden WLTP-standardin mukaiseksi. Niinpä toimitukset viivästyivät silloin selvästi.
Porschen myynti nousi peräti 283 %, Audin 39, Seatin 11 ja Volkswagenin 9,3 %. Skodan myynti sen sijaan laski prosentin.
PSA Groupin brändien myynti laski 7,9 %, Opel/Vauxhallin peräti 22 %. Sen brändeistä eniten nousi DS:n myynti, 31 %.
Renault Groupin brändeistä Renaultin myynti nousi 11 %, Mutta Dacian laski 7,2 %.
PSA:n kanssa oletettavasti huomenna yhdistymisestä ilmoittavan Fiat Chryslerin myynti laski 1,6 %, brändeistä eniten Jeepin 16 %.
Fordin myynti kasvoi 3,4 %.
Aasialaisbrändeistä eniten kasvoi Hyundain myynti (8,8 %), Toyotan 5,6 % ja Kian 4,9 %. Sen sijaan Nissanin myynti laski 3,6 %.
Premium-merkeistä BMW kasvatti myyntiään (3,5 %) niukasti enemmän kuin Mercedes (1,6 %).
Marraskuun nousu ei kuitenkaan riittänyt nostamaan koko vuoden automyynnin päätä pinnalle, viime vuoteen verrattuna Euroopassa ollaan yhä 0,3 % perässä.