
EU haluaa eroon polttomoottoriautoista jo vuonna 2035 - latauspisteitä pääteille 60 kilometrin välein
Euobserverin mukaan Euroopan Komissio on tehnyt esityksen, joka kieltää polttomoottoriautojen myynnin EU-alueella vuonna 2035.
EU on jo asettanut yhtä tiukemmat päästörajat uusille autoille, vuonna 2030 päästöjen pitää olla 55 % pienemmät kuin tänä vuonna. Alkuperäinen tavoite oli 37,5 %.
2035 uusien polttomoottoriautojen myynti näillä näkymin kielletään. Esimerkiksi Hollanti ja Tanska aikovat kieltää sen jo vuonna 2030.
Vihreät liikkeet ovat pitäneet Komission esitystä käännekohtana autoteollisuudelle. Moni ilmastoaktivistiryhmä on kuitenkin kaivannut välitavoitteita, joka pakottaisi autonvalmistajat kiihdyttämään päästöttömien autojen valmistusta entisestään.
"Tämä laki tekee sähköautoista tasa-arvoisia ja antaa niiden valmistukselle ja myynnille valtavan lisäboostin. Tätä kautta sähköautot tulevat halpenemaan ja niiden lataaminen nopeutumaan miljoonien eurooppalaisten autoilijoiden riemuksi”, sanoo NGO Transport & Environmentin toimitusjohtaja William Todts.
Polttoaineteollisuus ei ole ottanut uutista vastaan ihan yhtä riemukkaasti.
”Pääpointin pitäisi olla se, että fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenisi ja kestävällä tavalla tuotettujen polttoaineiden käyttö lisääntyisi. Se vaatii tulevaisuudessa uutta teknologiaa. Nyt yritetään ajaa sähköautoteknologiaa ainoaksi vaihtoehdoksi, mikä ei ole oikein”, sanoi yli 100 alan toimijaa edustavan eFuels Alliancen toimitusjohtaja Ralf Diemer.
EU:n Green Dealin mukaan sähköautojen latauspisteitä tulee olla EU-alueella vuonna 2025 miljoona, vuonna 2030 kolme miljoonaa ja vuonna 2050 yli 16 miljoonaa. Näillä näkymin edes miljoona latauspisteen tavoite ei ole täyttymässä, sillä joka vuosi tarvittaisiin 150 000 uutta latauspistettä eli noin 3000 viikossa.
”Siirtymä sähköautoihin on tapahtunut paljon nopeammin kuin kukaan olisi odottanut. Latausinfra ei ole pysynyt kehityksen kelkassa”, myönsi EU:n Green Deal komissaari Frans Timmermans.
Uuden esityksen mukaan kaikilla EU:n pääteillä pitäisi olla sähköautojen latauspisteitä 60 kilometrin välein ja vetytankkausasemia 150 kilometrin välein.