Apu

Toisen asteen opiskelijat uupuvat etäopetuksesta – Nuoret voivat huonommin ja valmistuminen voi venyä – Osalla korostunut riski

Toisen asteen opiskelijat uupuvat etäopetuksesta – Nuoret voivat huonommin ja valmistuminen voi venyä – Osalla korostunut riski
Lukion tai ammattikoulun käyminen etäopetuksessa voi olla vaikeaa. Ongelmissa ovat erityisesti ne nuoret, jotka tarvitsisivat enemmän tukea myös normaalissa lähiopetuksessa.
Julkaistu: 7.3.2021

Ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa on oltu pitkiä aikoja etäopetuksessa koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi kuluneen vuoden aikana. Osassa kuntia etäopetusta on ollut enemmän, osassa vähemmän.

Nuorten mielenterveysongelmat ovat kasvaneet etäopetuksen aikana. 75 prosenttia MTV Uutisten ja Allianssin kyselyyn vastanneista kertoi oman hyvinvointinsa heikentyneen rajoitusten vuoksi. Kysely julkaistiin helmikuussa.

– Luku on erittäin huolestuttava. Pian nuoret lähtevät hakemaan apua mielenterveyspalveluista, jotka kuormittuvat voimakkaasti. Pelkään, että myöhemmin yhteiskunnassamme syntyy mielenterveyspommi. Nuorten mielenterveyteen tarvitaan panostuksia nyt, eikä viiden vuoden päästä, sanoo puheenjohtaja Emilia Uljas Suomen Lukiolaisten Liitosta.

Hän sanoo, että lukiolaiset eivät ole saaneet riittävästi tukea etäopetukseen. Myös tilanteen pitkittyminen vaikuttaa passivoi opiskelijoita.

– Tietojeni mukaan etäopetuksessa ovat pärjänneet ne, jotka ovat pärjänneet myös lähiopetuksessa, mutta ne, jotka olisivat tarvinneet apua, eivät ole sitä saaneet riittävästi. Polarisaatio on kasvanut. Lukiolaiset haluavat myös tietää, kauanko tämä tilanne kestää.

Erityisen tuen tarpeessa olevat unohdettu?

Sakki ry:n puheenjohtaja Jutta Vihonen sanoo, että ammattioppilaitoksissa ei ole huomattu niitä opiskelijoita, joilla on syntynyt uutta tuen tarvetta etäopetuksen aikana. Opiskelijat ovat uupuneita ja opettajia ei ole tavoitettu riittävästi etäopetuksessa.

– Ylipäänsä ne, jotka tarvitsevat tukea opintoihin, eivät ole sitä saaneet etäopetuksessa tai tuen tarvetta ei ole huomattu.

Lähiopetus lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa pystyttäisiin järjestämään turvallisesti myös korona-aikana.

– Pienet ryhmäkoot, riittävät opettajaresurssit sekä opetus mahdollisesti myös ulkona voisivat ratkaista tilannetta, Vihonen sanoo.

Hän muistuttaa, että ammattioppilaitosten opetus on käytännönläheistä. Hitsaamista, rekalla ajamista ja drinkkien tekemistä on vaikeaa opetella etänä.

– Oppimisvajeita pitää pystyä paikkaamaan viimeisillä kursseilla lähiopetuksessa.

Emilia Uljaan mukaan lukioilla ei ole ollut riittävästi työkaluja ylläpitää etäopetuksen laatua. Lukioissa tai ammattioppilaitoksissa ei opiskelijajärjestöjen mukaan ole tapahtunut opintojen keskeytyksiä normaalia enemmän.

– Sen sijaan, yhä useampi lukiolainen pidentää opintoaikaa kolmesta vuodesta 3,5 vuoteen, Uljas sanoo.

Hallitukselta tarvitaan konkreettisia toimia

Ylioppilaskirjoitukset alkavat maaliskuun puolivälissä. Suomen Lukiolaisten Liitto on huolissaan opiskelijoiden epätasa-arvoisesta asemasta ylioppilaskirjoituksissa.

– Noin puolet opiskelijoista on kokenut, että etäopetus ei ole niin laadukasta kuin lähiopetus. Tämä vaikuttaa myös ylioppilaskirjoituksien tuloksiin.

Pääministeri Sanna Marinin johtamalta hallitukselta Uljas vaatii enemmän konkreettisia toimia opiskelijoiden arjen helpottamiseksi. Sakki ry:n puheenjohtaja Jutta Vihonen kaipaa selkeyttä tiedottamiseen.

– Kaipaan selkeyttä päätöksiin ja tietoja siitä, kuinka kauan tilanne kestää, hän sanoo.

Kommentoi »