
Espanjan autoteollisuus katastrofin kynnyksellä koronaviruksen vuoksi: "Emme ehkä selviä tästä"
Espanjan autoteollisuus oli vaikeuksissa jo ennen koronavirusta, mutta nyt tehtaiden pakkosulkujen vuoksi tulevaisuus näyttää todella mustalta.
Espanja on Euroopan toiseksi suurin autonvalmistajamaa. Siirtyminen sähköautojen valmistukseen on jo ajanut autonvalmistajia tuhlaamaan huimia summia tuotekehitykseen. Kun tuotanto joskus jatkuu, on tehtailla entistä vähemmän rahaa jaettavaksi – ja tässä tuolileikissä Espanja saattaa jäädä ilman pallia.
Espanjan yksi ongelma on, ettei sillä ole omaa automallia. Lähimpänä on Seat, mutta senkin omistaa saksalainen Volkswagen Group. Ja vasta hiljattain Seatkin pääsi voiton puolelle vuosikausien tappiollisen tuloksen jälkeen.
Kun Espanjan talous on jo nyt kärsinyt valtavasti koronaviruspandemiasta, sen tulevaisuus ei ole ruusuinen. Kysymys kuuluu, haluavatko autonvalmistajat enää rakentaa autojaan Espanjassa, koska etenkin sähköautojen valmistus vaatii erityistaitoja ja -osaajia, joita ei juuri Välimeren maista löydy.
”Me emme ehkä tule kestämään tätä muutosta, se tulee olemaan autoteollisuudellemme todella vaikea paikka. Koska autonvalmistuksen teknologia muuttuu rajusti koko ajan, tiesimme jo ennen koronakriisiäkin olevamme heikoilla. Meidän on pystyttävä tekemään jokin shokeeraavan hyvä suunnitelma pystyäksemme elvyttämään autoteollisuuttamme, kun tämä kriisi on ohi”, sanoo Espanjan autoteollisuuden järjestön ANFAC:in johtaja Jose Lopez-Tafall.
Espanjan taloudelle autoteollisuudella on iso merkitys, sillä 9 % maan koko teollisuudesta on autoteollisuutta. Volkswagenin, Renaultin, PSA Groupin ja Fordin tehtaat auttoivat Espanjaa ylös kolmevuotisesta lamasta kymmenen vuotta sitten.
Autonvalmistajat perustivat aikoinaan tehtaita Espanjaan, koska siellä oli halvat työvoimakustannukset verrattuna moniin muihin Euroopan maihin. Nyt tuokin ero on hiljalleen kaventunut; palkat ovat nousseet myös Espanjassa ja lisäksi moni autonvalmistaja on perustanut tehtaitaan esimerkiksi Tshekkiin ja Slovakiaan, koska siellä kustannukset ovat vielä edullisempia. Espanjassa on toki paljon polttomoottoriautojen komponenttivalmistajia, mutta sekään ei paljon lämmitä, koska tulevaisuudessa sähköautojen akut ja elektroniikka tulevat olemaan autonvalmistajille arvokkainta materiaalia.
”Jos tehtaat ovat tuottavia, en usko autonvalmistajien sulkevan niitä. Jonkinlaista suojaa Espanjalle voi antaa se, että siellä oleviin tehtaisiin on tehty hiljattain melkoisia investointeja. Mutta totta kai tilanne siellä tulee olemaan haasteellinen koronaviruksen jälkeen. Tulevaisuudessa iso kysymys on, kuinka Espanjassa pystytään muuntautumaan uuden teknologian autojen vaatimuksiin. Luottavatko autonvalmistajat siihen, että espanjalaistehtaat voisivat olla riittävästi rahaa lypsäviä lehmiä niille, kun polttomoottoriautojen valmistus tulee tiensä päähän”, arvelee IHS Markitin analyytikko Ian Fletcher.
Tätä uhkaa torjumaan Espanjan autoteollisuuden järjestö ANFAC esitteli hiljattain kehityssuunnitelman vuoteen 2040 asti, joka sisältää niin ohjelmisto- kuin informaatioteknologian lisäämistä sekä sähköauton akkukomponenttien kehittämissä maassa.
Trendi tuntuu kuitenkin olevan se, että autotehtaat haluavat tehdä tällaisia investointeja mahdollisimman lähellä, esimerkiksi Volkswagen on keskittänyt kaiken sähköautokehityksensä Saksaan. Espanjan ongelma on, ettei maassa ole yhtäkään omaa automerkkiä.