Apu

Esko Roineen ja Asko Sarkolan kahdeksas yhteistyö löytyi Netflixistä – Mauno Koiviston opit ovat pysyneet mielessä

Esko Roineen ja Asko Sarkolan kahdeksas yhteistyö löytyi Netflixistä – Mauno Koiviston opit ovat pysyneet mielessä
Asko Sarkolalta ja Esko Roineelta eivät tarinat lopu. Koronarajoitusten aikaan tuli eteen pakkopysähdys, mutta nyt he esittävät kahta paavia täysille saleille.
Julkaistu: 29.11.2021

Presidentti Mauno Koivisto sanoi kerran näyttelijä Asko Sarkolalle, että yhtä lailla kuin näytelmän käsikirjoituksen on oltava ymmärrettävä monenlaisista taustoista tuleville ihmisille, myös politiikan kielen on oltava monimerkityksistä, samastuttavaa.

– Jos on liian eksakti, tulee ristiriitoja. Pitää pyrkiä olemaan monimerkityksinen, että eri näkökulmien edustajat pystyvät löytämään lauseista jotain omaa. Ja huumori, se ei sovi ollenkaan, Koivisto sanoi, Sarkola muistelee.

Sitten hän kertoo tarinan siitä, kuinka Koivisto oli kertomansa mukaan ”syyllistynyt heittämään vitsin” Kiinan presidentille. Elettiin 1980-lukua, ja Neuvostoliiton ja Kiinan suhteissa oli viileä vaihe.

Kiinan-vierailulla Koivisto oli sitten kysynyt: "Tämä käsite rauhanomainen rinnakkaiselo, joka yleensä on ymmärretty rinnakkaiselona kahden erilaisen systeemin välillä, miten se toteutuu kahden samanlaista systeemiä noudattavan maan välillä?" Ja vitsin kerrottuaan presidentti näkee, että ensimmäinen tulkki kääntää, toinen tulkki kääntää – kiinan kielestä on eri versiota – ja Koivisto alkaa ajatella: ”Minkähänlainen versio päätyy presidentille saakka?”

– ”Se oli kyllä viimeinen kerta, kun kerroin vitsejä valtiovierailulla”, Koivisto sanoi, Sarkola kertoo ja nauraa.

Esko Roine (vas.) ja Asko Sarkola ovat eläkkeellä teatterinjohtajan töistä, mutta he näyttelevät yhä.

Vitsit ovat olleet korona-aikana vähissä myös teatterinjohtajilla kautta maan. Rajoitukset ajoivat teatterit ja muut tapahtumat kaaokseen viime vuonna.

– Olen keskustellut kollegojen kanssa. Ei käy kateeksi. On suunnitelmia. Sitten tulevat uudet määräykset. Jaahas, tehdään uudet suunnitelmat… Svenska Teaternin johtaja Joachim Thibblin sanoi, että heillä on 40 produktiota valmiina, osittain vanhoja. Vanhat näytelmät on harjoiteltu ja uutta on valmisteltu ja lavasteet on rakennettu. Kaikesta on maksettu – ja mihin ne lavasteetkin laitetaan, Sarkola sanoo.

Korona lisäsi ulkoilmaseurustelua

Tänä talvena katsojista käydään kovaa kilpailua. Teattereilla on paljon näytelmiä – ja lisäksi elokuvien levittäjät, konserttipromoottorit ja vaikkapa urheiluseurat jännittävät, uskaltavatko ihmiset palata kokemaan tapahtumia paikan päällä.

Sarkolan kanssa keskusteluun saapunut Esko Roine kertoo ymmärtävänsä hyvin vanhemman väen varovaisuutta.

– Uskallanko ostaa teatterilippuja bussillisen ja myydä niitä sitten omassa piirissäni? Entä jos en pääsekään eroon lipuista, kun muut eivät uskalla lähteä istumaan teatteriin tai bussiin, Esko Roine miettii.

Kun korona iski, esitykset loppuivat kuin seinään.

– Minun allakkani ei niin tukossa ollutkaan. Kun oli suositus vähentää sosiaalisia kontakteja, ulkoilmaseurustelu lisääntyi huomattavasti. Myös perheen kanssa tuli vietettyä enemmän aikaa – olemme saaneet olla terveinä ja rokotettuina molemmat, minä ja Jonna (Järnefelt). Harjoituksia on ollut kummallakin, Asko Sarkola, 76, jatkaa.

"Sainpahan harjoitella eläkkeelle jäämistä – emmekä voi vaimoni kanssa muuta kuin surkutella niitä, joilta meni koronan takia kaikki."
Esko Roine koronapysähdyksestä

Esko Roineelle koronapysähdys taas toimi niin, että hän huomasi tottuvansa nopeasti tyhjentyneeseen kalenteriin.

– Hämmästyin sitä, että allakan tyhjeneminen kääntyikin positiiviseksi. Tuntui, että minun varmaan pitikin päästä irti siitä rumbasta. Sainpahan harjoitella eläkkeelle jäämistä – emmekä voi vaimoni kanssa muuta kuin surkutella niitä, joilta meni koronan takia kaikki, Roine, 77, sanoo.

Roineen puoliso Ritva Jalonen on myös näyttelijä, jolla on vakituinen työsuhde Tampereen Teatterissa.

Asko Sarkola ja Esko Roine näyttelevät yhdessä kahdeksatta kertaa. Tampereen Työväen Teatterissa heidät kuvattiin Väinö Linna -teoksen vieressä.

Sarkola ja Roine saavat kiittää Jonna Järnefeltiä siitä, että näyttelijäveteraaneilla on syksyksi ja kevääksi työn alla kiinnostava näytelmä – jo kahdeksatta kertaa yhdessä.

Elokuvanakin palkittu Kaksi paavia houkuttelee yleisöä syksyn ajan Tampereen Työväen Teatteriin ja ensi keväänä Turun Kaupunginteatteriin.

Sarkola ja Roine eläytyvät teatterilavoilla katolisen kirkon johtajiksi. Sarkola on edellinen paavi Benedictus XVI ja Roine kardinaali Jorge Bergoglio eli nykyinen paavi Franciscus.

Kaksi paavia. Kuva: Tampereen työväen teatteri, Otto-Ville Väätäinen.

Miten Järnefelt sai aikaan sen, että Sarkola ja Roine ovat nyt kaksi paavia? Hän katsoi samannimisen elokuvan suoratoistopalvelu Netflixistä.

– Hän oli katsonut tämän elokuvan ennen minua ja sanoi: ”Siinä on sinulle ja Eskolle sopiva teksti,” Asko Sarkola muistelee.

Hän soitti heti Turun Kaupunginteatterin johtajalle Arto Valkamalle.

Sanoin, että varaa tämän näytelmän esitysoikeudet saman tien. Luotin Jonnaan niin paljon, että soitin Artolle ennen kuin katsoin itse koko elokuvaa. Taisin soittaa Eskollekin.

Vaikka Suomi on pieni kielialue, kiinnostavien näytelmätekstien esitysoikeuksista käydään teatterien välillä kiivasta nopeuskilpailua. Jos joku ajankohtainen elokuva tai romaani vaikuttaa siltä, että se on siirrettävissä näyttämölle, sama oivallus tulee todennäköisesti monessa paikassa yhtä aikaa.

Ja sitten on kiire.

Näytelmätekstin oikeuksia edustava agentti merkitsee varauspuhelun kellonajan ylös, koska on mahdollista, että saman firman toinen agentti käy samaan aikaan toisessa huoneessa samaa näytelmää koskevaa keskustelua toisen suomalaisen teatterin kanssa.

Valkama toimi nopeasti, sai näytelmän oikeudet – ja Asko Sarkola ja Esko Roine saivat töitä, oikeastaan aika sopivia. Eräänlaisia teatterinjohtajia 1,2 miljardin ihmisen katolista kirkkoa johtavat paavitkin ovat.

Tasapainoilua suositun ja taiteellisesti kunnianhimoisen välillä

Ennen eläkkeelle jäämistään sekä Sarkola että Roine toimivat teatterinjohtajina. Sarkola Helsingin kaupunginteatterissa ja Roine Tampereen Työväen Teatterissa.

Teatterinjohtajina Sarkola ja Roine tottuivat tasapainoilemaan taiteellisesti kunnianhimoisten ja kansanomaisempien, jo etukäteen ajatellen taloudellisesti tuottavien esitysten kanssa.

Nyt nämä kamppailut ovat muistoja, joista voi kertoa tarinoita. Sarkolan ja Roineen yhteistyökin alkoi tällaisesta esityksestä, jolla haluttiin turvata koko Helsingin kaupunginteatterin talous.

– Oli tulossa erittäin suuri, riskialtis produktio, Sarkola aloittaa.

Hän kertoo vuonna 2000 esitetystä Paavo Nurmi -oopperasta Paavo Suuri. Suuri juoksu. Suuri uni. Paavo Haavikon kirjoittama libretto ja Tuomas Kantelisen sävellys pääsivät yleisön kuultavaksi kahtena elokuisena iltana Helsingin olympiastadionilla.

Kolmaskin esitys oli suunnitteilla, mutta se joutui väistymään Tina Turnerin esiinnyttyä samaan aikaan viereisellä jalkapallostadionilla.

– Tällaiset kalliit, isot projektit pitää aina suojata jollain toisella tuotteella. Ja tämän me osaamme Eskon kanssa, Sarkola jatkaa ja virnistää Roineelle.

Sarkola laski, että taiteellisen stadionoopperan vastapainoksi tarvitaan kansaan menevä näytelmä, jota tullaan katsomaan kaupunginteatteriin bussilasteittain. Myös näyttelijävalintojen pitää olla mahdollisimman yleisöä houkuttelevia.

"Tällaiset kalliit, isot projektit pitää aina suojata jollain toisella tuotteella. Ja tämän me osaamme Eskon kanssa."
Asko Sarkola

– Soitin Roineelle ja sanoin:”Nyt pitäisi löytyä joku yhteistyökuvio”, ja sehän löytyi. Farssia Munaako, herra ministeri esitettiin Helsingissä 130 kertaa ja Tampereella 70 kertaa, Sarkola muistelee.

– Näytelmästä tuli niin iso menestys, että jopa Timo Jutila soitti minulle ja kysyi lippuja, Roine kertoo.

Lähipiirissä riittää näyttelijöitä

Sarkolan ja Roineen lähipiiri on aina koostunut näyttelijöistä. Roineen ensimmäinen vaimo Marjukka Halttunen on myös näyttelijä, samoin heidän kahdesta lapsestaan toinen, Susanna Roine. Näyttelijöitä olivat myös isä Eero Roine ja Eskon kaksi siskoa, Eila ja Liisa Roine.

Sarkolan viidestä lapsesta kaksi toimii teatterialalla: Sampo Sarkola on näyttelijä, Milja Sarkola ohjaaja ja näytelmäkirjailija. Isä Riku Sarkola oli kirjailija.

– Olen notkunut teatterilla pienestä pitäen. Olen aloittanut näyttelemisen itsekin aika nuorena. Ensin avustajana pikkurooleissa, sitten kesäteatterissa, Roine luettelee.

Hän uskoo, että ”näyttelijäperheen kakarana kasvaminen” on auttanut tulemaan toimeen teatteriammattilaisten kanssa niin, että oman näyttelijänuran ohella hän toimi pitkään teatterinjohtajana, ensin Tampereen Teatterissa ja sitten Tampereen Työväen Teatterissa.

Tärkeintä johtamisessa? ”Tilannetaju”

Jo kauan sitten molemmille on tarttunut ymmärrys siitä, miten näyttämötaiteilijoille puhutaan – Sarkola muistaa oppineensa sopivan puhetavan legendaariselta Lasse Pöystiltä, kun oli nuorena näyttelijänä kiinnitetty tämän johtamaan Lilla Teaterniin.

– Lasse osasi arvioida, mitkä ovat hyviä puheita – ja mistä minä näyttelijänä, alaisena loukkaannun. Tämä kokemus auttoi omalla johtajan uralla siihen, miten lähestyin Esko Salmista, Kyllikki Forssellia – tai Lasse Pöystiä.

Johtamisen oleellisen taidon voi Asko Sarkolasta kiteyttää lauseeseen: ”Tärkeintä on tilannetaju.”

Tähän hän on saanut Mauno Koivistolta presidentillisen todistuksen.

Asko Sarkola

  • Syntyi: 3.9.1945 Helsingissä.

  • Asuu: Helsingissä.

  • Perhe: puoliso näyttelijä Jonna Järnefelt, kuusi lasta.

  • Ajankohtaista: näyttelee Kaksi paavia -näytelmässä Tampereella ja Turussa.

Esko Roine

  • Syntyi: 5.9.1944 Tampereella.

  • Asuu: Tampereella.

  • Perhe: puoliso näyttelijä Ritva Jalonen, 2 lasta.

  • Ajankohtaista: näyttelee Kaksi paavia -näytelmässä Tampereella ja Turussa.

Kommentoi »