Tuulilasi

Erikoishaastattelussa BMW-pomo Reithofer: ”i3 on vallankumous”



Erikoishaastattelussa BMW-pomo Reithofer: ”i3 on vallankumous”

BMW-johtaja Norbert Reithofer kertoo ajatuksiaan yrityksen malli- ja tekniikkastrategiasta, merkin ydinarvoista, asiakkaiden muuttuneista tarpeista ja e-mobiliteetin haasteista.
Teksti AMS, Ralph Alex, Jens Katemann
Kuvat BMW

Aiotte tuoda seuraavan kahden vuoden aikana markkinoille 20 uutta mallia, ja puolet näistä ilman suoraa edeltäjää. Mitkä mallit ovat teille erityisen tärkeitä?

Reithofer: Minulle ovat tietysti kaikki uudet mallimme tärkeitä. Kärkeen nostaisin BMW i3:n. Useimpia uusista malleistamme – myös niitä, joilla ei ole suoraa edeltäjää – voidaan periaatteessa kuvata sanalla evoluutio. i3-mallin kohdalla on toisin – se on vallankumous.

Miten saatte handlattua uusien mallien vyörytyksen markkinoille?

Reithofer: Markkinat vaativat uusia malleja yhä lyhyemmällä aikavälillä. Jotta pystyisimme vastaamaan näihin vaatimuksiin, tarvitsemme arkkitehtuuria sekä etuvetoisille että takavetoisille autoille. Lisäksi tarvitsemme sekä yhden yhteisen moottorien perusrakenteen että yhden sähköautojen perusrakenteen. Etuvetorakenteen ansiosta olemme myös ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa voimme saada aikaan synergiaa BMW:n ja Minin välille. Tulevaisuudessa Mini-mallien ohella myös BMW Concept Active Tourerin tuotantoversioista ja 1 -sarjan seuraavan sukupolven autoista tuleekin etuvetoisia. Minin kohdalla olemme keränneet jo paljon kokemusta etuvedosta, ja tästä syystä nämä autot tulevatkin sarjassaan asettamaan uusia mittapuita urheilullisuudelle.   

Tämä taitaa saada kyyneleet nousemaan kuusisylinterisen rivimoottorin fanien silmiin.

Reithofer: Me tarjoamme edelleen myös kuusisylinteristä rivimoottoria. Emme kuitenkaan enää vapaasti hengittävänä moottorina, vaan erilaisina ahdettuina versioina. Näistä TwinPower-turbomoottoreistamme, joihin myös nelisylinteriset kuuluvat, saamme sekä asiakkailtamme että ammattilehdistöltä paljon kehuja. Olemme havainneet, että yhä useammat asiakkaat valitsevat vähemmän sylintereitä sisältävän moottorin, ilman että heidän tarvitsee luopua suorituskyvystä. BMW edustaa tänään kuten myös tulevaisuudessa enemmän kuin mikään muu merkki ajamisen iloa.

Kaikesta huolimatta teillä on kehitysosastollanne insinöörejä, joiden toimistojen seinillä roikkuu edelleen takavetoisen BMW:n vanha mainoskampanja.

Reithofer: 3-sarjasta ylöspäin on myös tulevaisuudessa tarjolla takavetoisia malleja.

Entä tulemmeko näkemään myös pienen auton 1-sarjan alapuolella, BMW-kaupunkiauton?

Reithofer: Tässä asiassa on aina mietittävä, mitä sellainen auto merkitsisi Minille? Tarvitsemmeko BMW-merkin alle sellaista konseptia, vai olisiko johdonmukaisempaa tarjota sellaisia autoja edelleen Mini-merkin alla?

Mitä mieltä olette asiasta tällä hetkellä?

Reithofer: Me toteutamme tunnetusti usean merkin strategiaa. Sikäli kallistun tällä hetkellä siihen suuntaan, että varaamme tämän alueen myös tulevaisuudessa Minille. Asia ei myöskään tällä hetkellä ole mitenkään akuutti.  

Olette käyttäneet todella paljon rahaa i-mallien kehitykseen. Ettekö toivoisi sähköautoille hieman enemmän myötätuulta politiikasta?

Reithofer: Me emme kannata suoria avustuksia sähköautojen ostoon. Minun näkemykseni mukaan verotukselliset kannustimet olisivat kuitenkin mielekkäitä elektromobiliteetin alkuvaiheessa. E-mobiliteetti on meille tärkeä asia myös muista syistä: BMW voi saavuttaa EU:n asettamat CO2-raja-arvot vain, jos meillä on ohjelmassa akkukäyttöisiä autoja ja plug-in-hybridiautoja. 

Miten aiotte levittää plug-in-hybriditekniikkaa?

Reithofer: Aloitamme i8-mallilla, ja sitä seuraa erityisesti Kiinaa varten tarkoitettu plug-in-konsepti ruuhka-alueille. Uusia malleja tulee vähitellen.

Polttokennokehityksessä teette tällä hetkellä yhteistyötä Toyotan kanssa. Kumpi hyötyy siitä enemmän, te vai japanilaiset?

Reithofer: Kumpikin osapuoli hyötyy yhtä lailla yhteistyöstämme, joka keskittyy kevytrakentamiseen, polttokennoteknologiaan sekä litium-ioni- ja litium-ilma-akkuteknologiaan. Lisäksi suunnittelemme yhdessä uusia rakenneratkaisuja urheiluautoa varten. Vuodesta 2014 lähtien tulemme myös toimittamaan Toyotalle dieselmoottoreita Euroopassa.  

Kaikki mallinne eivät ole yhtä kevyitä kuin hiilikuituautonne. Miten siirrätte ajatuksen kevytrakentamisesta isompiin sarjoihin?

Reithofer: Älykäs kevytrakentaminen on aina ollut meille keskeinen teema ja se on myös osa Efficient Dynamics -strategiaamme.

Toiset valmistajat juhlivat 100 kilogramman painonvähennystä menestyksenä.

Reithofer: Me olemme asettaneet itsellemme yhden jos toisenkin auton kohdalla suuremman tavoitteen. 

Kuinka tärkeä Saksa on teille sijaintipaikkana?

Reithofer: BMW pitää kiinni Saksasta sijaintipaikkana ja on investoinut Saksassa yli kaksi miljardia euroa vuosien 2011 ja 2012 aikana. Yli 70 prosenttia työntekijöistämme työskentelee Saksassa. Saksa tulee tulevaisuudessakin olemaan tärkeä tuotantopaikka meille, myös siinä tapauksessa että kasvu tapahtuu Euroopan ulkopuolella ja rakennamme kapasiteettia myös ulkomaille. Mutta sekin varmistaa työpaikkoja kotimaahan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 13.12.2013