Tuulilasi

Ensituntuma: BMW i8 -pistokehybridi – hitunen legendaa

Ensituntuma: BMW i8 -pistokehybridi – hitunen legendaa

BMW:n i-perheen prototyypillä, i8:lla on aina mukanaan polttomoottori.
Teksti AMS, Heinrich Lingner
Kuvat BMW
Mainos

Pistokehybridiin on asennettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen rivimoottori, joka valitun ajo-ohjelman perusteella antaa voimaansa takapyörille, lataa akkuja tai toimii lisäpainona takapyörille pelkällä sähköllä ajettaessa.

Pistokehybridin konsepti vaikuttaa naamioinnin takia matalalta ja leveältä, mutta ei kuitenkaan niin hyökkäävältä, kuin Frankfurtissa aikoinaan esitelty design-konsepti lasisine perhosovineen. Siitä huolimatta i8 on katseen naulitsija, ja ensimmäistä kertaa 30-vuoteen muistuttaa edes vähän legendaarista BMW M1:tä.

Astuminen i8:aan on vaikeampaa kuin vuoden 1978 keskimoottoriseen kantaisäänsä. Ovet eivät avaudu kovin ylös ja etupenkkien välissä sijaitsee valtava hiilikuitumöykky. Sisäänpääsy onnistuu pienellä heilautuksella ja ovi sulkeutuu tukevalla humahduksella.

Sähkömoottori vetää etupyöriä ja bensiinimoottori takapyöriä, joten kyseessä on neliveto.

Kolmisylinterisestä moottorista lähtee täyteläinen ääni, vaikka soundia kuulemma parannetaan vielä tuotantoversioon.

Julkaistu: 30.8.2013