Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Ensituntuma: BMW i8 -pistokehybridi – hitunen legendaa

BMW:n i-perheen prototyypillä, i8:lla on aina mukanaan polttomoottori.

Kuvat BMW
30.8.2013 Tuulilasi

Pistokehybridiin on asennettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen rivimoottori, joka valitun ajo-ohjelman perusteella antaa voimaansa takapyörille, lataa akkuja tai toimii lisäpainona takapyörille pelkällä sähköllä ajettaessa.

Pistokehybridin konsepti vaikuttaa naamioinnin takia matalalta ja leveältä, mutta ei kuitenkaan niin hyökkäävältä, kuin Frankfurtissa aikoinaan esitelty design-konsepti lasisine perhosovineen. Siitä huolimatta i8 on katseen naulitsija, ja ensimmäistä kertaa 30-vuoteen muistuttaa edes vähän legendaarista BMW M1:tä.

Astuminen i8:aan on vaikeampaa kuin vuoden 1978 keskimoottoriseen kantaisäänsä. Ovet eivät avaudu kovin ylös ja etupenkkien välissä sijaitsee valtava hiilikuitumöykky. Sisäänpääsy onnistuu pienellä heilautuksella ja ovi sulkeutuu tukevalla humahduksella.

Sähkömoottori vetää etupyöriä ja bensiinimoottori takapyöriä, joten kyseessä on neliveto.

Kolmisylinterisestä moottorista lähtee täyteläinen ääni, vaikka soundia kuulemma parannetaan vielä tuotantoversioon.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt