Tuulilasi

Ensi-istumalta: VW T-Roc – sekä Golfin ylä- että alapuolelle

Ensi-istumalta: VW T-Roc – sekä Golfin ylä- että alapuolelle

Volkswagen-konsernin maasturibuumi kiihtyy. Golfin mittainen T-Roc ottaa paikkansa sopivan kompaktia versiota etsivien sydämessä.
Teksti Vesa Eskola
Mainos

T-Rocin pituus on lähes identtinen Golfin kanssa, mutta selvästi korkeampana se on erottuvasti eri näköinen. T-Roc ei ole siis pelkästään korotettu ja muovihelmat saanut Golf vaan oikeasti omannäköisensä tuote. Toki T-Rocin tunnistaa Volkswageniksi, mutta sen piirteissä on varovaista irtiottoa perinteisestä VW-konservatiivisuudesta. Myös kaksivärisyys erottaa T-Rocin Golfista. Korin värejä on 11, ja katon saa neljänä eri värinä.

Kompaktit katumaasturit ovat tämän hetken in-tuote, joten VW haluaa olla kokoluokassa myös vahvasti mukana. Golfin mittaisena T-Roc on hieman pikkumaastureita isompi, ja etenkin pitkä akseliväli tuntuu sisätilojen väljyytenä. T-Roc ajaa siis tarvittaessa kompaktin perheauton virkaa – ei tosin aivan ongelmattomasti.

Kun konsernissa on useampi erikokoinen maasturisisar – ja lisää on vain tulossa, T-Rocin asemointi on aiheuttanut varmasti oman päänvaivansa Wolfsburgissa. T-Roc on esimerkiksi selvästi lyhyempi kuin Seat Ateca tai Skoda Karoq – Tiguanista nyt puhumattakaan. Se tarjoaa siis vähemmän arjen kauneutta eli käytännöllisyyttä. Tavaratila ei ole kovin suuri, eikä tilojen muunneltavuuskaan tarjoa kovin paljon mahdollisuuksia.

T-Rocille ilmoitettu tavaratilan koko on 455 litraa, mutta osa noista litroista sijainnee tavaratilan pohjan alla, kontti ei nimittäin näytä Golfia suuremmalta. Kärjistäen voisi sanoa, että T-Rocin tavaratila riitää pidennetylle viikonloppulomalle. Toki jos takapenkiä ei tarvita ihmisten kuljettamiseen, silloin lomaa voi jatkaa myös pidempään. Ja lisäpisteitä tulee nurin kipattavasta etumatkastajan selkänojasta, eli T-Rocilla voidaan kuljettaa tarvittaessa kohtalaisen pitkiä esineitä.

Koska T-Roc on saman kokoinen Golfin kanssa, sitä ei voi olla vertaamatta juuri Golfiin. T-Rocin ohjaamo on astetta nuorekkaampi – etenkin jos valitsee isot värilliset koristelistat niin kojelautaan kuin myös keskikonsoliin. Ja jotta T-Roc ei astuisi liikaa Golfin varpaille, autojen laatuvaikutelmissa on yllättävän isohko ero. T-Rocin ohjaamon kaikki muovit ovat kovia, mikä tekee kabiinista paikoitellen hieman halvan oloisen. Tyyli on lähempänä Poloa kuin Golfia. Vaikka katumaasturi mallistoon siis tarvittiin, sen ei haluta selvästikään syövän liikaa Golfin myyntiä. VW lienee ottanut opikseen isommista maastureista; Tiguanin menestys on näkynyt Passatin myyntiluvuissa.

Tilojen suhteen T-Roc on suunniteltu sinänsä hyvin ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon Golfille. Takapenkillä istuville tarjotaan esimerkiksi varsin mukavat oltavat. Istuma-asento on hieman pysty, joten polvitilaa on mukavasti. Isompi yllätys tulee pääntilasta, jota on yllättävänkin reilusti – ja myös silloin, kun auto on varustettu panoramakattoikkunalla.

Myöskään koon mukanaan tuomasta hintaedusta ei kannata puhua, vaikka T-Roc hyvin kompakti onkin. Suomen hinnat selviävät tosin vasta myöhemmin loppusyksystä, mutta Saksan noin 20 000 euron lähtöhinta antaa osviittaa jo Suomenkin hinnasta. Halpa ei T-Roc siis tule olemaan. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät vuodenvaihteessa.

Luokittelun suhteen T-Rocin kohdalla puhutaan siis tietynlaisesta elämäntapa-autosta. Tehdas itse markkinoi T-Rocia mielellään nuorekkaana vaihtoehtona, joka tarjoaa mahdollisuuden lähteä harrastamaan seikkailuhenkisiä ulkoilulajeja. Enemmän sitä arvostavat kuitenkin hieman iäkkäämmät autoilijat, koska autoon voi astua sisään astetta helpommin kuin vaikkapa Golfiin. Myös korotettu istuma-asento tuo omat etunsa.

T-Roc on siis varsin mielenkiintoinen sekoitus erilaisia VW-konsernin palasia. Maastoon sillä tuskin kukaan menee, mutta neliveto on saatavilla useamman moottoriversion yhteyteen. Ja lisää pikkumaasturita on luvassa piakkoin… Vielä kompaktimpaa autoa etsiville tarjotaan ensi vuonna Polon kokoinen T-Cross.

Julkaistu: 24.8.2017