Tuulilasi

"En tunne laitteita, mutta..." Mistä näitä taas sikiää?



"En tunne laitteita, mutta..." Mistä näitä taas sikiää?

Todellisten haasteiden lisäksi sähköautoilulla on omat vakioharhakäsityksensä, jotka nostavat päätään säännöllisesti.
Teksti Vesa Linja-aho

Sähköautot ovat kalliita hankintahinnaltaan ja toimintamatkat eivät riitä kaikkien autoilutarpeisiin. Tässä on kaksi pahinta sähköautoilun haastetta. Pääargumentti sähköautojen puolesta taas on sähköisen voimalinjan parempi kokonaishyötysuhde polttomoottoriin verrattuna: sähköauto kuluttaa vähemmän energiaa kuin vastaavanlainen polttomoottoriauto. Siinä sivussa sähköautot ovat paikallispäästöttömiä, hiljaisempia, huoltovapaampia ja niin edelleen. Rengasmelua ja renkaiden pölypäästöjä syntyy toki sähköautostakin – ja vakava kaupunkiliikenteen ongelma eli henkilöauton viemä tila on täsmälleen sama, riippumatta moottorin käyttövoimasta.

Sähköautoilussa, kuten muussakin autoilussa on siis ihan oikeitakin ongelmia ja haasteita. Tämän kylkiäisenä tulevat sitten kaikenkarvaiset "vaihtoehtoiset faktat" eli suomeksi sanottuna valheet sähköautoista. Näitä levitetään niin tahallaan kuin vahingossakin. Vahinkoja sattuu kun ei tunneta perustietoja, lukiofysiikan käynnistä on 30 vuotta aikaa tai nolla lipsahtaa Esson baarissa väärään paikkaan (eikä sitä huomaa, kun ei ole suuruusluokkakäsitystä selkärangassa).

Milloin sähköautoilu vaatisi "Suomeen monta ydinvoimalaa lisää" (ei tarvitse) tai milloin (Suomen) "sähköverkko kaatuu" (ei kaadu, klik klik). Nämä ovat ne yleisimmät väitteet. Nyt tuli vastaan sellainen mielipidekirjoitus, että sen voisi nostaa tikun nenään yhdenlaisena oppikirjaesimerkkinä. Etelä-Suomen Sanomien sunnuntainumero 13.8.2017 tarjoilee kirjoituksen Lukijalta: Missä valmistettaisiin sähköautojen suuret sähkömäärät?, jossa viherpiipertäjiä lyödään vaihtoehtoisilla faktoilla niin että tyrät rytisee:

En tunne laitteita, mutta tämän lehden artikkelissa kerrottiin, että laturin liitäntäteho on noin 110 kilowattia (kW). Tiettävästi Suomessa on 2,5 miljoonaa autoa. Jos kaikki työssä käyvät kotiin tultuaan lataisivat autonsa akut, tarvittaisiin siihen pistekuormaan pari kolme uutta atomivoimalaa.

Joo, huoltoasemalle asennettavan pikalaturin teho on tuota luokkaa, Teslan Supercharger -aseman paljon suurempikin. Mutta näitä latureita käytetään vain pitkiä matkoja ajettaessa – normaalikäyttöön riittää auton lataaminen yöllä. Lisäksi tällainen laturi maksaa viisinumeroisen summan (ja sähköliittymän kulut päälle), eli olen yllättynyt jos jokainen autoilija ostaa tällaisen parkkiruutuunsa. Väite on yhtä absurdi kuin että jokainen autoilija ostaisi oman bensapumpun.

Yön yli latauksen mainitsee kirjoittaja senkin, mutta sotkeutuu numeroiden pyörittelyssä pahasti:

Ladattaessa akkuun on siirrettävä tarvittava energia. Energia on teho kertaa aika. Jos henkilöauton moottorin teho on 50 kW (ehkä 80 kW), niin tunnin ajossa kuluu 50 kWh. Kun kyseinen energia ladataan akkuun tunnissa niin latausteho on 50 kW, mutta jos latausaika on puoli tuntia niin lataustehon on oltava 100 kW.

Tässä menee sekaisin moottorin huipputeho ja ajamiseen tarvittava energia (kuten muuten meni näköjään myös sähköautoja koskevassa Wikipedia-artikkelissakin). Sähköauto kuluttaa – pakkasesta ja kaasujalasta riippuen – 15-25 kilowattituntia satasella. 400 kilowatin moottorilla varustettu urheiluautokaan jatkuvasti kuluta sitä 400 kilowattia, vaan ainoastaan silloin, kun ajetaan kovaa kaasu pohjassa. Sitten kirjoitus jatkuu

Ne, joilla on mahdollisuus seisottaa autoaan kymmenen tuntia ja ladata akku sinä aikana, selviäisivät 5 kW laturilla, mutta valmiina olevaa lämmityspistorasiaa voi kuormittaa enintään noin 3 kW, joten latausaikaa tarvittaisiin noin 17 tuntia.

Suurimmalla osalla ihmisistä on mahdollisuus seisottaa autoaan kymmenen tuntia päivässä – pitäähän kuskin nukkuakin. Enemmistö henkilöautoista sitä paitsi seisoo pikemminkin yli 20 tuntia päivässä. Henkilöauton keskimääräinen ajosuorite on noin 50 kilometriä päivässä, mikä kuluttaa noin 10 kilowattituntia sähköä. Jos ja kun auto seisoo yöllä sen 10 tuntia, tämä tarkoittaa 1 kilowatin lataustehoa. Virtana tämä tarkoittaa 1000 W / 230 V = reilu 4 ampeeria, minkä kestää vanhempikin lämmitystolpan pistorasia ja kaapelointi.

Se, pitääkö V8-moottori hienompaa ääntä kuin sähkömoottori, on mielipideasia (ja pitäähän se, pakko myöntää ;) ). Yllä olevat eivät ole. Täysin hihasta vedettyjen faktojen julkaiseminen mielipidesivuilla on varmasti lehtien toimituksessa oma huumorin lajinsa, mutta valitettavasti nämä "faktat" jäävät elämään ja niiden oikominen tuottaa täysin turhaa työtä.

Pidän sitäkin mahdollisena joskaan en todennäköisenä, että kirjoitus oli jonkun sähköautoaktivistin käytännön pila…

Julkaistu: 14.8.2017