Tuulilasi

Daimler uskoo vahvasti automyynnin elpymiseen

Daimler uskoo vahvasti automyynnin elpymiseen
Daimler AG myi vuonna 2020 yhteensä 2,84 miljoonaa henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa (2019: 3,34 milj.). Myynti laski 15 prosenttia COVID-19-pandemian muovaamassa haastavassa toimintaympäristössä. Liikevaihto laski 11 prosenttia 154,3 miljardiin euroon (2019: 172,7 miljardia). Daimlerilla uskotaan vahvasti, että
Julkaistu: 19.2.2021
”Viime vuosi oli stressitesti lähes jokaiselle yritykselle ja toimialalle. Daimlerin tiimi suoriutui testistä erittäin hyvin. Tuotteidemme vahva kysyntä jatkui kaikilla markkina-alueilla ja toimialoilla. Otimme uusilla sähköistetyillä malleillamme ja teknologioillamme myös tärkeitä askelia autoilun sähköistymisessä ja digitalisaatiossa. Taloudellinen tuloksemme on huomattavasti markkinaodotuksia parempi. Vahva tuotepalettimme ja hinnoittelumme takasivat myös voittomarginaalien paranemisen erityisesti vuoden toisella puoliskolla. Osoitimme kykymme kehittää kassavirtaamme ja edistää käynnissä olevaa muutosta – jopa pandemian haastavissa oloissa”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.
Daimler käytti tutkimukseen ja tuotekehitykseen 8,6 miljardia euroa vuonna 2019 (2019: 9,7 mrd.) sekä tehtaisiin, koneisiin ja laitteisiin 5,7 miljardia (2019: 7,2 mrd.).
”Uskon, että positiivinen vireemme jatkuu nykyisissä markkinaolosuhteissa. Daimlerin kahteen itsenäiseen yhtiöön jakamisen tarkoitus on vapauttaa niiden koko potentiaali omilla toimialoillaan: Mercedes-Benz premiumluokan kärkimerkkinä ja sähköisen liikenteen suunnannäyttäjänä sekä Daimler Truckin toiminnot maailman suurimpana kuorma- ja linja-autojen valmistajana ja teknologisena johtajana”, Källenius määrittelee.
Daimler Truckin irrottaminen itsenäiseksi ja listautuminen pörssiin on määrä toteuttaa siten, että merkittävä enemmistö uuden yhtiön osakkeista jaetaan Daimlerin osakkeenomistajille. Uudella yhtiöllä on kokonaan itsenäinen toimiva johto ja hallinto. Muutokset ja listautuminen Frankfurtin pörssiin on määrä toteuttaa ennen vuoden 2021 loppua. Daimlerin nimi muuttuu Mercedes-Benziksi erikseen määriteltävän aikataulun mukaisesti. Tarkat yksityiskohdat on määrä esitellä osakkeenomistajille ylimääräisessä yhtiökokouksessa vuoden kolmannen neljänneksen aikana.

Daimlerin näkymiä vuodelle 2021

Daimler odottaa maailmantalouden vahvaa toipumista tämän vuoden aikana, kun pandemia saadaan hallintaan uusien rokotteiden ansiosta. Yhtiö ennakoi sekä myyntinsä, liikevaihtonsa ja tuloksensa nousevan huomattavasti korkeammiksi kuin viime vuonna. Vaikka puolijohteiden saatavuusongelmat vaikuttavat myyntiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, tilanne korjautuu ja menetykset kyetään paikkaamaan loppuvuoden aikana. Mercedes-Benz Cars & Vans ennakoi myynnistä 8–10 prosentin ja Daimler Trucks & Buses 6–7 prosentin voittomarginaalia vuoden 2021 aikana.
Vuonna 2021 Mercedes-Benz Cars keskittyy sähköistämisstrategiansa edistämiseen ja esittelee neljä kokonaan uutta EV-mallia: EQS, EQA, EQB ja EQE. Lisäksi jo ennestään markkinoiden laajin PHEV-mallisto laajenee. Tämän ansiosta Euroopassa myytävien autojen keskimääräinen CO2-päästötaso tulee jäämään huomattavasti alhaisemmaksi kuin vuonna 2020.
Kommentoi »