Tuulilasi

Cupralta uusia lataushybridejä

Cupralta uusia lataushybridejä
CUPRA Born on seuraava vaihe brändin kehityksessä. Autoteollisuuden siirtyessä ympäristötietoisempaan suuntaan, sähköistäminen on avainasemassa. CUPRA on jo investoinut teknologiaan tuomalla markkinoille CUPRA Leonin, CUPRA Leon Sportstourerin ja Cupra Formentorin ladattavat hybridiversiot.
Teksti
Kuvat
Julkaistu: 9.8.2021

CUPRA Borniin on puolestaan integroitu edistyksellisin puhtaasti sähköinen voimansiirtoteknologia: takapyöriin energiaa toimittavat 110 kW (150 hv) tai 150 kW (204 hv) sähkömoottorit on yhdistetty huippusuorituskykyisiin litiumioniakkuihin, joiden jopa 58 kWh kapasiteetin ansiosta toimintamatka on noin 420 km ja jopa pidempi. CUPRA Born saa lisää suorituskykyä e-Boost-paketilla, jonka avulla maksimiteho nousee jopa 170 kW:iin (231 hv). Toimintamatka voi olla 77 kW:n akuilla jopa yli 540 km.

Myös CUPRA Bornin muotoilu kertoo auton suorituskyvystä: se on suunniteltu herättämään tunteita ensisilmäyksellä. Keula on erityisen luonteikas ja valojen hienostunut tyyli, konepellin muodot ja CUPRA-merkin kehys luovat sille päättäväisen ja voimakkaan ilmeen. Dynaaminen ilme jatkuu sisätiloissa. Fokus on selvästi kuljettajassa, mutta matkustamo on suunniteltu mukautumaan jokaisen matkustajan tarpeisiin tyylikkäästi ja mukavasti, ympäristöystävällisyys huomioiden.

Materiaalivalinnat luovat sisätiloihin urheilullista hienostuneisuutta ja laadukasta tunnelmaa. Vakiovarusteena on mm. kuppi-istuimet, joissa on käytetty merestä kerätystä muovista valmistettua SEAQUAL-lankaa. Lisävarusteena on saatavana kierrätysmateriaaleista valmistetulla Dinamicalla verhoillut kuppi-istuimet. CUPRAn ympäristötietoisuus ei siis rajoitu vain autojen voimanlähteeseen.

CUPRA Born on CUPRA-ohjauspyörästä jokaiseen kupariviimeistelyyn asti aito CUPRA. Huippusuorituskykyinen täyssähköauto on valmis digitaaliseen maailmaan: siinä integroituvat uusimman sukupolven infotainment-järjestelmä, verkkopalvelut, ladattavien sovellusten ekosysteemi, turvallisuus- ja palveluominaisuudet sekä etäohjaus.

Kaikkiin järjestelmiin pääsee helposti ja intuitiivisesti CUPRA Bornin huipputarkan 12-tuumaisen infotainment-näytön kautta tai – mikäli et ole autossa – hiljattain kehitetyllä My CUPRA -sovelluksella. My CUPRA -sovelluksella pääsee hallinnoimaan useita CUPRA Bornin toimintoja ja ominaisuuksia, kuten esimerkiksi latausta, niin tien päältä kuin kotoakin.

CUPRA Born ei muuta ainoastaan maailman suhtautumista sähköautoihin, vaan se haastaa myös perinteiset myynnin mallit. CUPRAn uusi jakelustrategia vastaa uuden autoilijasukupolven vaatimuksia. CUPRA Bornin lanseerauksen yhteydessä esiteltävä tehokkaampi ja kestävämpi myynnin malli tulee disruptoimaan perinteisiä toimintatapoja ja vahvistamaan brändin läsnäoloa verkossa.

Uusi strategia avaa ovia uusille kansainvälisille markkinoille ja lisää brändin läsnäoloa sähköistyneimmissä maissa. Jopa 540 kilometrin toimintamatkan, tyylikkään ulkoasun ja osin kierrätetyistä muovimateriaalista valmistettujen osien ansiosta brändi toivoo laajentavansa asiakaskuntaansa ja valloittavansa edistyksellisintä teknologiaa mahdollisimman vähäisillä ympäristövaikutuksilla etsiviä asiakkaita.

Voimalinja

CUPRA Bornissa on yksi huippusuorituskykyisen brändin edistyksellisimmistä sähköisistä voimalinjoista. Sähköisen suorituskykynsä ansiosta se merkitsee uutta lukua CUPRAn tarinassa. Takavetoisuus tuo urheilullisuutta CUPRA Bornin olemukseen. Täyssähköauton kestomagnetoidun synkronimoottorin maksimikierrosnopeus on yli 16 000 kierrosta minuutissa. Sähkömoottori on sijoitettu taka-akselin päälle pyörien keskipisteen etupuolelle. Vääntömomentti siirretään tasauspyörästöllä varustetun yksinopeuksisen vaihteiston avulla, joka takaa luontevan suorituskyvyn.

CUPRA Bornissa on vesijäähdytetty pussikennoihin perustuva litiumioniakkujärjestelmä. Akut on sijoitettu auton painopisteen kannalta optimaalisesti alas ja keskelle – tämä ei pelkästään minimoi akun painon negatiivista vaikutusta, vaan myös optimoi siitä saatavat, auton dynamiikkaa parantavat ominaisuudet. Akkupaketin alumiinirakenne on pultattu CUPRA Bornin koriin, jolloin se parantaa koko rakenteen jäykkyyttä.

”CUPRA Bornin kehittyneen elektronisen voimalinjan ansiosta CUPRAn ensimmäisellä täyssähköautolla on hauska ajaa. Ympäristötietoinen, mutta samalla dynaaminen ja kiehtova CUPRA Born todistaa, että sähkö ja suorituskyky sopivat täydellisesti yhteen – se muuttaa markkinoita ja auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä, mutta ilman kompromisseja”, kertoo CUPRAn ja SEATin tutkimus- ja kehitysjohtaja Werner Tiez.

Tarjolla olevat akkuvaihtoehdot ovat nettokapasiteetiltaan 45 kWh (55 kWh), 58 kWh (62 kWh) ja 77 kWh (82 kWh) (bruttokapasiteetti). Auton toimintamatka yhdellä latauksella on WLTP-testisyklillä mitattuna jopa noin 540 km, joten täyssähköauto on valmis todelliseen käyttöön. Järjestelmän taloudellisuutta parantaa lämmönhallintajärjestelmä, joka pitää akkupaketin lämpötilan optimaalisella tasolla. Jäähdytysnestekanavat on integroitu akkukotelon rakenteeseen.

Mutta toimivassa sähköistymisessä ei ole kyse vain toimintamatkasta, vaan myös latausnopeudesta. Huippusuorituskykyiseen täyssähköautoon voidaan ladata 125 kW:n latauspisteestä 100 km lisätoimintamatkaa vain 7 minuutissa, mikä tekee tyypillisistä ajomatkoista yhtä helppoja ja mukavia kuin polttomoottoriautolla ajettaessa. Vaikka akussa olisi vain 5 % virtaa, se voidaan ladata 80 % varaukseen 35 minuutissa.

Mukautuvaa CUPRA Bornia voidaan ladata sekä vaihto- että tasavirralla (AC/DC). Akun lataaminen on nopeaa ja vaivatonta, olitpa sitten tien päällä tai kotona. CUPRA Easy Charging -sovelluksella hallitaan kaikkea lataamisen liittyvää. Riippumatta siitä, millainen latausinfrastruktuuri on käytettävissä, kaikki toiminnot ovat aina käden ulottuvilla.

Alusta

CUPRA Born on osoitus siitä, että myös täyssähköauto voi olla kiehtova ajettava: sähkö ja suorituskyky ovat CUPRA Bornissa täydellinen yhdistelmä. CUPRA Born perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen: modulaarinen täyssähköautorakenne on alusta, jonka ympärille CUPRAn insinöörit ovat suunnitelleet vertaansa vailla olevan ajoneuvon.

Perusrakenne tarjoaa käyttöön tutut, luotettavat alustaratkaisut: edessä käytetään MacPherson-joustintukia ja takana kehittynyttä viiden tukivarren monivarsituentaa. Rakenne on hyvä lähtökohta toimivan alustan rakentamiselle ja se mahdollistaa myös maksimaalisen suuren akkupaketin sijoittamisen akselien väliin, jolloin painopiste on alhaalla ja painonjakauma lähes täydellinen 50:50.

Insinööritiimi on venynyt äärimmäisyyksiin varmistaakseen, että CUPRA Born on ikonisen kuparimerkin arvoinen. Tämä on merkinnyt yli 30 000 kilometriä testiajoa päivä- ja yöaikaan sekä tuhansia erilaisia testiskenaarioita jousituksen ja iskunvaimentimien säätöihin. Tällä on varmistettu, että erilaiset mukautuvan alustansäädön (DCC) asetukset – mukaan lukien CUPRA-asetukset – hienosäädetyn urheilujousituksen kanssa täyttävät vaativammankin kuljettajan odotukset. Kuljettajan ei tarvitse pettyä ajotuntumaan, olipa valittuna Range-, Comfort-, Individual- tai CUPRA-ajotila.

CUPRA Born on täydellisesti kuljettajan hallinnassa olosuhteista riippumatta. Salaisuuksia ovat progressiivinen ohjaus, ESC Sport sekä kehittyneet, tuntumaltaan erinomaiset jarrut. Huippusuorituskykyinen täyssähköauto hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa – jopa 0,33 g asti, kun kaasupoljin vapautetaan ja moottori syöttää energiaa akkuun (enemmän B- kuin D-tilassa), minkä ansiosta jarrujen kuluminen vähenee huomattavasti.

CUPRA Bornin mitoilla on suuri merkitys sen dynaamiselle kyvykkyydelle. Se on vain 4 322 mm pitkä, 1 809 mm leveä ja sen akseliväli on 2 767 mm.

Tiukimpien vaatimusten saavuttaminen ei ole kiinni vain mekaanisista ratkaisuista, vaan se vaatii myös renkaiden ja pyörien optimointia. Insinöörit kehittivät CUPRA Bornissa käytettävää rengasteknologiaa varmistaakseen täydellisen tasapainon suorituskyvyn ja tehokkuuden välillä. CUPRA Born on saatavana 18–20-tuumaisilla kevytmetallivanteilla varustettujen 215 mm leveiden renkaiden lisäksi vielä leveämmillä 235 mm renkaalla, joilla saavutetaan optimaalinen suorituskyky ja säilytetään CUPRA Bornin kokonaistaloudellisuus.

Ulkoasu

CUPRA Bornin muotoilu ei ainoastaan houkuttele astumaan ajoneuvoon, vaan se myös korostaa täyssähköautoilun kiehtovuutta. CUPRA Bornin design korostaa täyssähköauton olennaisia ominaisuuksia: vaikuttavaa suorituskykyä, dynaamisuutta, ajomukavuutta ja kykyä sykähdyttää. CUPRA Bornin ulkoasu on poikkeuksellinen, ainutlaatuinen ja tunteita herättävä. Sähköistäminen ei ole ristiriidassa huippusuorituskyvyn kanssa, vaan se kertoo suoraan brändin tulevaisuudesta.

”CUPRA Bornin moniulotteinen muotoilu terävöittää tyypillistä CUPRA-ulkoasua ja tuo samalla esiin sen sähköisen voimansiirron nykyaikaisuutta. Se ilmentää vahvaa CUPRA-luonnetta, joka ilmaisee ketteryyttä ja suorituskykyä soljuvien pintojen ja teknisten yksityiskohtien yhdistelmällä”, sanoo CUPRAn ja SEATin muotoilujohtaja Jorge Díez.

CUPRA Born on vahva esimerkki CUPRAn luonteesta, jonka halutaan ilmaisevan ketteryyttä ja suorituskykyä. Siinä soljuvat korinväriset pinnat yhdistyvät teknisiin yksityiskohtiin, ja design huokuu urheilullisuutta ja tyylikkyyttä. CUPRA Bornin keula luo visuaalisen ensivaikutelman ja herättää tunteita. Se huokuu persoonallisuutta, hienostuneisuutta ja päättäväisyyttä. Keulan luonne ja läsnäolon tuntu saavutetaan hiljattain suunnitelluilla täys-led-ajovaloilla sekä niiden alapuolelle sijoitettujen ilmanottoaukkojen avulla. Voimaa uhkuva keulan yläosa tuo mieleen hain kuonon.

Alapuolella on kuparilla kehystetty suuri ilmanottoaukko, sillä vaikka täyssähköauto tarvitsee polttomoottoriautoa vähemmän jäähdytysilmaa, on sen voimalinjan toiminnan optimoimiseksi lämpötilaa pystyttävä hallitsemaan. Teknisten vaatimusten ja muotoilun yhdistelmän ansiosta saavutetaan täydellinen tasapaino muotoilun ja toiminnallisuuden välillä.

Konepellin 3D-muoto taittaa valoa ja herättää CUPRA Bornin eloon. Ajovalojen päältä alkava siitä kohti auton A-pilareita jatkuva voimakas muotoilu korostaa ajoneuvon urheilullista asennetta. Huomiota herättävä täys-led-valaistusteknologia on tärkeä tekijä CUPRA Bornin ulkoasun viimeistelyssä. Se on ainutlaatuinen ja tunnistettava, ilmettä korostavat pienet kolmiot lamppujen sivuilla. Valojen animoitu tervehdys antaa täydentävän silauksen keulan muotoilulle.

Keulan viimeistelee konepellin etureunaan sijoitettu kuparinvärinen CUPRA-merkki. Sitä kehystävät terävät linjat, jotka ohjaavat katseen kohti maskin CUPRA-tekstiä – jälleen pieniä, laatuvaikutelmaa kohentavia yksityiskohtia. Katseen pyyhkäistessä yli CUPRA Bornin sivuprofiilin huomio kiinnittyy kaltevaan A-pilariin. Sillä on tyylikkään ja suorituskykyisen ilmeen luomisen lisäksi myös toiminnallinen rooli: se parantaa aerodynamiikkaa ja mahdollistaa head-up display -tuulilasinäytön integroinnin ohjaamoon.

Neljä lisäelementtiä tekevät autosta tyylikkään, urheilullisen ja äärimmäisen määrätietoisen näköisen. Ensimmäinen näistä on korin alareunaan sijoitettu pehmeästi kaartuva, aerodynaaminen, kontrastivärinen sivuelementti. Toisen elementin muodostavat koko korin pituiset terävät linjat, jotka korostavat huippusuorituskykyisen, täyssähköisen CUPRA Bornin tyylikkyyttä sekä läsnäolon tuntua.

Kolmas elementti on C-pilarin pintakäsittely, minkä ansiosta katto näyttää kelluvan. Pilarin auton muusta värityksestä poikkeava kolmiulotteinen tekstuuri tuo sivuprofiiliin keveyttä, mutta samalla myös päättäväisyyttä ja dynaamisuutta.

Viimeinen elementti on designin ikoninen osa eli pyörien muotoilu, minkä ansiosta se erottuu jo kauempaa. CUPRA Bornissa on tarjolla kuusi tyrmäävää 18-, 19- ja 20-tuumaista ulkonäön viimeistelevää designvaihtoehtoa. Seosmetallivanteita koristavat aerodynaamiset upotukset sekä kupariviimeistelyt. Upotukset parantavat aerodynamiikkaa auttaen taloudellisuuden ja suorituskyvyn maksimoimisessa. Työstetyt kupariviimestelyt tekevät niistä tunnistettavan erilaisia.

CUPRA Bornin linjat jatkuvat jouhevasti auton perään ja sen ympäri. Takaspoileri yhdistyy saumattomasti C-pilariin, joka ohjaa katseen sivulta taakse. Korinvärinen integroitu diffuusori lisää takaosan näyttävyyttä antaen sille urheilullisen ja aerodynaamisen luonteen. Näin diffuusori ja spoileri kehystävät koko auton takaosan.

Reunasta reunaan ulottuva takavalo tuottaa on led-teknologian ansiosta paitsi vaikuttava, myös edistyksellinen. Ratkaisu myös korostaa leveysvaikutelmaa, mikä tuo lisää turvallisuuden tunnetta ajoneuvoa lähestyttäessä. Takaluukku on samassa tasossa puskurin kanssa, mikä luo vaikutelmasta pehmeämmän, mutta myös korostaa rakenteen lujuutta. Alimpaan segmenttiin on sijoitettu rekisterikilpi, heijastimet ja perän tekniset elementit, hienostuneesti omaksi kokonaisuudekseen.

Kuuden värin (Vapor Gray, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey ja eksklusiivinen Aurora Blue) valikoiman ansiosta CUPRA Bornin persoonallisuutta voidaan viimeistellä oman maun mukaiseksi. Kaikki värit korostavat brändin ensimmäisen täyssähköisen auton persoonallisuutta ja päättäväisyyttä.

Sisustus

Ennen kuin edes ehdit astua CUPRA Borniin sisälle, sivupeilistä heijastetaan eteesi CUPRA-logo – selkeä vihjaus ohjaamon tyylikkyydestä ja persoonallisuudesta.

Ilmeikkäät linjat, luonnolliset pintamateriaalit ja dramaattiset leikkaukset materiaaleissa määrittelevät uutta, erittäin tunteita herättävää suunnittelua. Kuljettajan istuessa kuppi-istuimeen ja tarttuessa CUPRA-spesifiin ohjauspyörään, CUPRA Bornin tyylikkyys, sähköinen suorituskyky ja rooli poikkeuksellisena haastajana näkyvät ja tuntuvat entistä selkeämmin. Sisustus on valmis digitaaliseen maailmaan: 12-tuumainen kosketusnäyttö (vakiovaruste) on keskipisteenä ja se on kallistettu hieman kohti kuljettajaa. Se tarjoaa täydellisen näkymän ja helpon pääsyn moniin toimintoihin yksinkertaisesti ja intuitiivisesti.

Ohjauspyörän takana näkyy pienempi ja tarkempi mittaristo, jonka yksinkertaistettu näyttö kertoo tärkeimmät tiedot erittäin selkeästi. Pienemmän digitaalisen mittariston oikealta puolelta mukavasti sormien ulottuvista löytyvät myös vaihteenvalitsin sekä seisontajarru. Pieni näyttö ei välttämättä vaikuta intuitiiviselta maailmassa, jossa ruudun koko ratkaisee, mutta tälle on hyvä syy.

Kaiken tiedon ei nimittäin tarvitse löytyä perinteisen mittariston paikalta, kun lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö heijastaa tärkeitä tietoja suoraan tuulilasiin. Siinä näkyy todelliseen ympäristöön lisättynä esimerkiksi kuljettajaa avustavien järjestelmien tietoja, nopeus sekä navigointijärjestelmän tietoja. Tärkeimmät tiedot näkyvät siis kuljettajan näkökentässä, mikä parantaa yleistä ajokokemusta ja korostaa matkustamon kuljettajakeskeisyyttä.

Uusi MEB-alustarakenne antaa uusia mahdollisuuksia sisustussuunnitteluun, sillä tilankäyttö voidaan maksimoida älykkäiden säilytystilojen ja toiminnallisuuksien avulla. Esimerkki tästä on korkea keskikonsoli, jossa täydellinen liitettävyys ja maksimaalinen säilytyskapasiteetti yhdistyvät tyylikkäisiin materiaalivalintoihin: pinta on samaa neopreenilta vaikuttavaa materiaalia, jota on käytetty kuppi-istuimissa, mikä lisää sisustuksen laatuvaikutelmaa. Kojelaudan linjat on suunnattu kohti kuljettajaa, kun taas matkustajan puolella on sileä, veistoksellinen pinta. Tämä jakaa matkustamon etuosan selvästi kahteen eri osaan.

Sisustus korostaa CUPRAn sitoutumista ympäristövaikutusten vähentämiseen, mikä pitää sisällään muutakin kuin hiilidioksidipäästöjen vähentämisen. Siksi CUPRA Bornin sisätiloissa on käytetty kierrätysmateriaaleja. Kuppi-istuinten keskiosa on valmistettu merestä kerätystä muovista valmistetusta SEAQUAL®-langasta. Rannoilta, merenpohjasta ja -pinnalta tai joki- ja suistoalueilta valtameriin joutuneet jätteet kerätään ja lajitellaan raaka-aineen mukaan. Muovi puhdistetaan ja kierrätetään kauniiksi uusiksi ja kestäviksi tuotteiksi, joita käytetään CUPRA Bornin kuppi-istuinten valmistukseen.

Sisustus voidaan viimeistellä useilla värivaihtoehdoilla, mikä lisää tilan ja laadun tuntua. 3D-tehosteilla ja -pintamateriaaleilla sisustukseen luodaan eloa, väriä ja modernia tunnelmaa. Yksi materiaalivaihtoehdoista on DINAMICA®, ympäristöystävällinen mikrokuitu, jota voidaan käyttää ovipaneeleissa ja verhoiluissa. Värivaihtoehtoja on kaksi, tummansininen ja harmaa.

Sisätilojen koko on CUPRA Bornin mittojen ansiosta maksimaalinen: 2767 mm:n akselivälin ansiosta kuljettajalle ja matkustajille on tarjolla mukavat matkustustilat. Takana tilan tunne herätetään eloon sekä tummilla että vaaleilla väreillä. Vaaleat värisävyt tuovat raikkautta ja tummemmat sävyt huokuvat vakautta.

Liitettävyys

CUPRA Born ei ole huippuluokkaa ainoastaan sähköistymisessä ja suorituskyvyssä, vaan se on myös täysin valmis rooliinsa digitaalisessa ekosysteemissä. Edistyneimmät infotainment- ja liitettävyysratkaisut on integroitu tukemaan kuljettajan ja matkustajien yhteydenpitoa. Digitaalisen elämän mukana pitäminen myös autossa on ihmisille entistä tärkeämpää. Siksi on tärkeää tuoda se mukaan myös autoon ja tehdä siitä olennainen osa jokapäiväistä elämää, mutta kuitenkin ajamista häiritsemättä.

CUPRA Bornin digitaalinen ohjaamo on esimerkki sisustuksen digitalisoimisesta. Näytön entistäkin selkeämmät toiminnot välittävät kuljettajalle tärkeimmät tiedot. Täysin personoitava näyttö kertoo kullekin kuljettajalle heidän tarvitsemansa tiedot selkeästi. Tuloksena on emotionaalisempi, ydinasioihin keskittyvä näyttö, joka on sopusoinnussa auton modernin luonteen kanssa.

Sydämeltään suorituskykyisessä autossa on äärimmäisen tärkeää pysyä keskittyneenä ajamiseen. CUPRA Borniin integroitu lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö heijastaa tuulilasiin tietoja esimerkiksi kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja navigointijärjestelmistä sekä nopeustiedot. Tiedot näkyvät kuljettajan edessä todellisen ympäristön osana, mikä tekee näkymästä selkeän, intuitiivisen ja vähemmän häiritsevän.

Järjestelmät kruunaa keskellä kojelautaa sijaitseva 12-tuumainen infotainment-järjestelmä (vakiovaruste), joka on osoitus huippusuorituskykyisen brändin viimeisimmästä teknologiasta. 1560 x 700 pikselin näytössä yhdistyvät kosketusnäytön toimintojen, fyysisten painikkeiden ja ääniohjauksen edut. Infotainment-järjestelmässä voidaan näyttää esimerkiksi 3D-navigoinnin ja musiikin tietoja, yhteystietoja sekä erilaisia lisätoimintoja.

Langattoman Full Link -järjestelmän ansiosta CUPRA Bornin infotainment-järjestelmä voidaan liittää sekä Apple CarPlay- että Android Auto -sovelluksiin. Voit tuoda autoon mukanasi yhteystiedot, musiikin – joka soi Beats-järjestelmässä uskomattoman hienolaatuisesti – ja monet muut älypuhelimen sovellukset, joita voit käyttää myös auton kosketusnäytöltä. Kaikki tämä on käytettävissä autossa hallitusti, intuitiivisesti ja turvallisesti.

Kapasitiivinen kosketusteknologia parantaa vuorovaikutusta ja järjestelmä on herkkätoiminen ja täsmällinen. Liukukosketussäätimet lisäävät käytön sujuvuutta esimerkiksi ilmastointia ja äänenvoimakkuutta säädettäessä.

CUPRA Bornissa on myös integroitu puheentunnistus, mikä on tärkeää ääniohjattujen sovellusten lisääntyessä. Ääniohjaus on yksi luonnollisimmista tavoista ohjata laitteita: se vähentää häiriötekijöitä, koska katsetta ei tarvitse siirtää tiestä pois. Järjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi kohdetietojen etsimiseen navigointia varten tai musiikin etsimiseen turvallisemmin ja helpommin. Järjestelmä kytketään päälle “Hola, Hola” -komennolla.

Yhteydenpito ulkomaailmaan on entistä merkityksellisempää. Siksi CUPRA Bornin keskeisiä elementtejä on CUPRA CONNECT -teknologia yhdistettynä täysin uudelleen kehitettyyn My CUPRA -sovellukseen.

CUPRA CONNECT -palvelun aktivoinnin myötä autoon saadaan verkkoyhteys ja -palvelut. Asiakas voi hallita akun lataamista My CUPRA -sovelluksella ja asettaa tarkan akun lataustason lähtöhetkelle. Latauspistokkeen voi myös määrittää vapautumaan automaattisesti latauksen valmistuttua, joka lisää latauspisteiden käyttäjäystävällisyyttä. Ilmastoinnin etähallinnalla voidaan ajastaa tavoitelämpötila etukäteen ja esimerkiksi ajastaa etuistuinten lämmitys toimimaan yhtä aikaa sisätila lämmityksen kanssa.

Sovellus mahdollistaa myös suunnittelun: sekä latauksen että ilmastoinnin voi ajastaa personoitujen profiilien mukaan tai päivittämällä seuraavan matkan tiedot My CUPRA -mobiilisovelluksesta navigointijärjestelmään. Online-ominaisuudet täydentävät navigointijärjestelmää, josta saa tietoa myös ajantasaisesta liikennetilanteesta sekä latausasemista – ja kaikki tämä on ohjattavissa luonnollisilla äänikomennoilla.

Sisäänrakennettu SIM-kortti ei ole ainoastaan yhteydenpitoa varten, vaan se parantaa myös ajoneuvon turvallisuutta eCall-palvelun avulla. Onnettomuuden sattuessa ajoneuvo voi ottaa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen joko manuaalisesti tai automaattisesti. Ajoneuvo voi onnettomuustilanteessa välittää hätäkeskukseen tärkeitä tietoja, kuten auton sijainnin, moottorityypin ja matkustajamäärän, mikä helpottaa avustushenkilöiden työtä.

CUPRA Born varmistaa myös, että yhteydet eivät katkea virran loppuessa: mobiililaitteet latautuvat Qi-standardin mukaisessa langattomassa laturissa.

Turvallisuus ja mukavuus

CUPRA Born on teknologian eturintamassa ja turvallisuus- ja mukavuusjärjestelmien valikoima tekee siitä sekä arkipäivän käyttöön mainiosti sopivan auton että yhden segmenttinsä turvallisimmista ajoneuvoista.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien valikoima on kattava: ennakoiva mukautuva vakionopeudensäädin, Travel Assist -järjestelmä, kaistanvaihto- ja autostapoistumisvaroitin, liikennemerkkien tunnistus, hätätilanneavustin sekä Pre-Crash-turvajärjestelmä. Kaikki avustinjärjestelmät ja niistä saatavat kuljettajalle tärkeät ilmoitukset ovat helposti nähtävissä lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäytössä.

Järjestelmät hyödyntävät integroidusta antureista, tutkasta, kamerasta ja ultraäänestä sekä ulkopuolisista lähteistä saatavia tietoja ajoneuvon ympäristöstä ja mahdollisista vaaratilanteista.

Ennakoiva mukautuva vakionopeudensäädin hienosäätää jatkuvasti CUPRA Bornin nopeutta navigointijärjestelmästä saatujen reitti- ja GPS-tietojen perusteella. Auto osaa muuttaa nopeutta edessä olevien olosuhteiden mukaan huomioiden mutkat, liikenneympyrät, nopeusrajoitukset ja taajamat. Älykäs järjestelmä voi säätää ajoneuvon nopeutta rajoitusten muuttuessa etuosan kamerasta ja liikennemerkkien tunnistuksesta saatavien tietojen perusteella.

Travel Assist -järjestelmä hyödyntää mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen tietoja pitääkseen auton aktiivisesti kaistan keskellä ja säätääkseen nopeuden liikennevirtaan sopivaksi. Avustettu ajaminen on mahdollista koko nopeusalueella.

Kaistanvaihto- ja autostapoistumisvaroitin täydentää kuolleiden kulmien luomat aukot ja antaa visuaalisen varoituksen sekä äänimerkin, jos se havaitsee vaaratilanteen. Autostapoistumisvaroitin antaa äänimerkkivaroituksen, jos joku tai jokin lähestyy CUPRA Bornia, kun olet pysähdyksissä ja aiot poistua ajoneuvosta.

Täyssähköauto hyödyntää hätätilanneavustinta ja varmistaa, että kuljettaja keskittyy ajamiseen. Mikäli kuljettaja ei reagoi visuaalisiin varoituksiin tai äänimerkkiin, järjestelmä yrittää herättää kuljettajan huomion jarrupoljinta täristämällä. Mikäli kuljettaja ei edelleenkään reagoi, järjestelmä pysäyttää auton ja aktivoi hätävilkut. Pysähdyttyään ajoneuvo voi ottaa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen eCall-järjestelmällä.

Kaikki järjestelmät on suunniteltu parantamaan liikenneturvallisuutta mahdollisimman paljon ilman, että kuljettajan kokisi menettävänsä auton kontrollin. Tämä on CUPRAlle tärkeää, sillä se haluaa asettaa aina kuljettajan tarpeet keskeisiksi.

Muita järjestelmiä ovat esimerkiksi valoavustin, joka vaihtaa kaukovalojen ja lähivalojen välillä vastaantuleva liikenne huomioiden illan hämärtyessä, Top View Camera -ympäristönvalvontajärjestelmä, joka helpottaa ohjausta ahtaissa tiloissa, sekä älykäs Park Assist -pysäköintiavustin. Järjestelmien ansiosta CUPRA Born on myös aiempaa turvallisempi.

Suomessa ennakkokiinnostuneet voivat jo nyt jättää yhteystietonsa CUPRA-jälleenmyyjille. CUPRA Bornin myynti alkaa Suomessa loppuvuodesta 2021. CUPRA Born e-Boost-paketti tulee saataville myös loppuvuodesta 2021. Vuoden vaihteen jälkeen saataville tulee puolestaan pienimmällä 45 kWh:n akulla varustettu versio (110 kW / 150 hv).

**Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin mm. malliversiosta, vakiovarusteista, kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista.

***CUPRA Born ei ole vielä myynnissä ja sen tekniset tiedot ovat viitteellisiä eivätkä ne siten ole vielä vahvistettuja. Lopulliset arvot voivat muuttua tuotantoautojen tulleessa myyntiin. Kuvat ovat havainnollisia eivätkä ne välttämättä vastaa lopullisia tuotantoautoja.

1 kommentti