
Cabin crew arm your doors and cross-check. Aseistakaa ovet ja tehkää ristitarkistus. Vaikka siltä kuulostaa, lentoemännät eivät vieritä oville tykinkuulia.
»Lentokoneen oven sisällä on liukumäki. Ennen lähtöä mäet kytketään kynnykseen kiinni, jotta hätätilanteessa liukumäki täyttyy itsestään, kun ovi aukaistaan. Mäkeä pitkin matkustajat voidaan evakuoida nopeasti», kertoo Finnairin matkustamoturvallisuudesta vastaava Janiina Mäkelä.
Kun kone on laskeutunut ja pysähtynyt, automaattisesti täyttyvä liukumäki kytketään pois. Näin se ei täyty, kun ovi avataan ja matkustajat poistuvat.
»Tässä yhteydessä ovessa olevan armauskahvan eteen laitetaan pinna, jossa roikkuu punainen lippu merkiksi miehistölle. Pinna estää ovea armautumasta eli kytkemästä liukumäkeä vahingossa.»
Matkustamohenkilökunnan on tarkistettava, että ovet ovat halutussa tilassa – siitä termi cross-check.
»Lentokoneessa ovet ovat pareittain. Pikkukoneissa oviparilla istuu yksi lentoemäntä, joka tarkistaa molemmat ovet. Laajarunkokoneissa jokaisella ovella istuu lentoemäntä ja oviparien lentoemännät tarkistavat toistensa ovet.»
Mondon Concierge palveluksessanne. Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii tarpeeksi uskottavan vastauksen. Lähetä kysymyksesi palautelomakkeen kautta tai mondo@a-lehdet.fi