
Concierge viettää lentonsa bloody mary kädessä ja laput silmillä, joten kysytään asiantuntijalta.
»Kuuluu kova pamaus ja tuntuu siltä, kuin olisi katsonut suoraan kameran rävähtävään salamaan», kuvailee SAS:n lentokapteeni Ulf Nyström.
Hän on ollut tilanteessa muutaman kerran. »Se ei kuulu niihin asioihin, jotka haluaa kokea uudestaan», Nyström jatkaa. Toisin kuin voisi kuvitella, salamanisku lentokoneeseen ei ole harvinaista eikä vaarallista.
Lentokoneen metallinen runko toimii vähän kuin ukkosenjohdatin. Salaman sähkönpurkaus etenee rungon ulkopintaa pitkin ja poistuu esimerkiksi siiven kautta. Se ei pääse rungon sisäpuolelle, joten matkustajat ovat turvassa. Myös polttoainejärjestelmä ja moottorit on nykykoneissa suunniteltu kestämään salamaniskuja.
»Usein salama polttaa pieniä reikiä kohtiin, joista se iskee ja purkautuu. Jokaisen salamaniskun jälkeen koneelle tehdään perusteellinen tarkastus. Yleensä vahingot ovat pieniä», Nyström kertoo.
Mondon Concierge palveluksessanne. Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii tarpeeksi uskottavan vastauksen. Lähetä kysymyksesi palautelomakkeen kautta tai mondo@a-lehdet.fi