Mondo

Concierge: Kuka korvaa, kun matkalaukku myöhästyy?

Concierge: Kuka korvaa, kun matkalaukku myöhästyy?

Tällä kertaa Mondon matkailuasiantuntija Conciergelta kysytään, mitä tapahtuu, jos matkalaukku myöhästyy jatkolennolta ja liput on ostettu eri lentoyhtiöiltä.
Teksti Concierge
Kuvat Rami Niemi
Mainos

Kinkkinen kysymys, toden totta! Pääsääntö on, että lentoyhtiöllä on velvollisuus toimittaa matkatavarat lentolipussa merkittyyn määränpäähän. Concierge otti välittömästi yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen.

"Absoluuttista oikeutta vaatia matkalaukkua omaan kotiosoitteeseen ei ole", Saija Kivimäki Euroopan kuluttajakeskuksesta sanoo.

Mutta... Kansainvälisiä ilmakuljetuksia koskevan Montrealin yleissopimuksen mukaan lentoyhtiö vastaa vahingosta, jos matkatavarat viivästyvät. Yleissopimuksen on ratifioinut yli sata valtiota, mukaan lukien Kiina.

"Käytännössä tästä seuraa usein se, että lentoyhtiö kuljettaa matkalaukun matkustajalle, vaikka tämä asuisi muualla kuin lippuun merkityssä määränpäässä", Kivimäki selventää.

Helppoa? Mitä vielä! Ongelmaksi voi osoittautua se, että liput on ostettu erikseen ja eri allianssilta. On mahdollista, että tapauksessa ei voitaisi soveltaa Montrealin sopimusta. Yleissopimus kyllä antaa mahdollisuuden tulkita joitakin erillisiä lentoja "peräkkäisiksi kuljetuksiksi", mutta kohta on hyvin tulkinnanvarainen.

"Itse vaatisin kiinalaista lentoyhtiötä kuljettamaan laukun Helsinkiin ja katsoisin, hoitaako se asian", Kivimäki sanoo. Voisi myös kysyä vakuutusyhtiöltä, kattaako oma matkavakuutus laukun palauttamisen.

Tyhjentävää vastausta pulmaan ei siis ole. Suomessa ei myöskään ole viranomaista, joka voisi ryhtyä toimiin EU:n ulkopuolisissa kuluttajariitaongelmissa.

Mitä tästä opimme? Hanki matkalaukun tilalle vyölaukku, se on tulossa taas muotiin.

Mondon Concierge palveluksessanne. Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii tarpeeksi uskottavan vastauksen. Lähetä kysymyksesi mondo@a-lehdet.fi.

Julkaistu: 2.2.2017