Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Seikkailu

Camel Trophy oli hengenvaarallinen maastoautokilpailu, joka teki Land Roverista legendan – 20 vuotta viidakkoa, tauteja ja ääriolosuhteita

Camel Trophy -autosuunnistuksen historian rankin reissu oli vuoden 1989 retki Amazonille. Alueen punainen lieju teki kahden viikon retkestä epätoivoisen koettelemuksen. Retken raastavimman neljän kilometrin matkan etenemiseen kului 18 tuntia.

14.9.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.57

Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Camel Trophy on legendaarinen autoseikkailu, joka alkoi vuonna 1980 mainostoimiston, off road -intoilijoiden sekä tupakkafirman yhteisprojektina. Ensimmäisenä vuonna matkaan kohti Amazonia lähti kolme Fordin Brasiliassa valmistamaa Jeep CJ6:tta, eli pitkäakselivälistä Willys Jeeppiä.

Jo seuraavana vuonna autot vaihtuivat Range Rovereihin. Viimeinen Trophy järjestettiin vuonna 2000, mutta sillä ei ollut oikeastaan enää mitään tekemistä alkuperäisen seikkailuidean kanssa. Maailma oli tosin muuttunut 20 vuoden aikana myös paljon.

Camel Trophy tunnetaan ennen kaikkea haasteena, jossa pitkien retkien aikana koville joutuivat niin miehet kuin autotkin. Retket veivät sellaisiin paikkoihin, mihin kukaan ei olisi voinut kuvitella kokeilevansa matkustaa edes lähes kaikkeen kykenevällä maasturilla.

Tämä ruokki mielikuvia, jotka loivat pohjaa sekä Land Rovereiden legendaariselle maineelle kuin myös Camelille vielä Mallu-miestäkin kovempana sällinä.

Haasteellisten teiden ja olosuhteiden lisäksi seikkailijoita haastoi vihamielinen luonto. Myrkkykäärmeet, erilaiset – ja usein myös myrkylliset – hyönteiset, alligaattorit ja krokotiilit sekä isot kissapedot pitivät kilpailijat varpaillaan.

Lisäksi retkikohteissa rehottivat sellaiset taudit kuin malaria, denguekuume, A- ja B-hepatiitti, punatauti, leptospiroosi ja lavantauti.

Rankimmaksi kaikista Trophyistä on usein rankattu vuoden 1989 retki Amazonille. Alueen punainen lieju (ks. kuva yllä) teki kahden viikon retkestä epätoivoisen koettelemuksen. Retken raastavimman neljän kilometrin matkan etenemiseen kului 18 tuntia.

1. LR Discovery

Land Rover Defenderin moni mieltää kaikista kovimmaksi maasturiksi ja sellaiseksi työkaluksi, jolla voi mennä lähes minne vain. Ja tottahan se on, mutta... Suurin osa Camel Trophyistä suoritettiin kuitenkin Discoilla; se sai luvan olla työjuhtana peräti kahdeksan kertaa seikkailuille Etelä- ja Keski-Amerikassa, Kaakkois-Aasian viidakoissa, Afrikassa ja jopa Venäjällä sekä Mongoliassa.
Moni mieltää Defenderin kaikista kovimmaksi maasturiksi ja sellaiseksi työkaluksi, jolla voi mennä lähes minne vain. Ja tottahan se on, mutta... Suurin osa Camel Trophyistä suoritettiin kuitenkin Discoilla; se sai luvan olla työjuhtana peräti kahdeksan kertaa seikkailuille Etelä- ja Keski-Amerikassa, Kaakkois-Aasian viidakoissa, Afrikassa ja jopa Venäjällä sekä Mongoliassa.

2. Range Rover

Land Roverin ensimmäinen Camel-auto oli se kaikista ylevin. Vuonna 1981 Sumatralle suunnanneessa retkikunnassa oli mukana viisi V8-moottorista Rangea. Kaikki autokunnat olivat saksalaisia, kuten ne olivat olleet myös ensimmäisessä Trophyssä.
Ensimmäinen Land Roverin valmistama Camel-auto oli se kaikista ylevin. Vuonna 1981 Sumatralle suunnanneessa retkikunnassa oli mukana viisi V8-moottorista Rangea. Kaikki autokunnat olivat saksalaisia, kuten ne olivat olleet myös ensimmäisessä Trophyssä.

3. LR Defender

Land Roverin III-sarjan Lantikka oli mukana ensi kertaa Zairessa vuonna 1983. Seuraavana vuonna Brasilian viidakoissa autot olivat jo Defendereitä. 110 oli työjuhta vuoteen 1989 asti, ainoastaan vuonna 1987 Madagaskarissa autoina olivat vielä kerran Range Roverit
III-sarjan Lantikka oli mukana ensi kertaa Zairessa vuonna 1983. Seuraavana vuonna Brasilian viidakoissa autot olivat jo Defendereitä. 110 oli työjuhta vuoteen 1989 asti, ainoastaan vuonna 1987 Madagaskarissa autoina olivat vielä kerran Range Roverit.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt