Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Julkinen liikenne

Opiskelija huomasi, että bussilippu maksaa lähes saman kuin Uber-kyyti – Näin vastaa HSL

Joukkoliikenteen ja sovellustaksien kamppailu kiihtyy. Bolt ja Uber painavat hintoja alas, mutta pystyykö HSL vastaamaan?

Alkuperäinen julkaisu 31.1.2025 | Päivitetty 6.2.2025
6.2.2025 Apu

Alustatoimijat kuten Bolt ja Uber voivat halvimmillaan olla jo kilpailukykyisiä HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen kertalipun kanssa. Opiskelija Arttu Kaimio kertoo Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa, että hänen matkansa Kruununhaasta Taka-Töölöön maksoi Uber-sovelluksella vain nelisen euroa. HSL:n AB-kertalippu maksaa 3,20 euroa.

Miten HSL voi vastata kilpailuun? Yksi ongelma on, että HSL ei voi hinnoitella lippujaan miten tahansa. HSL:n Markkinat-tulosalueen johtaja Mari Flink kertoo, että karkeasti HSL:n lippujen hinnoittelu perustuu malliin, jossa kunnat kattavat lipun hinnasta puolet ja loput katetaan lipputuloilla.

– Tällä hetkellä lippujen hintoihin tuo korotuspainetta etenkin liikennöintikustannusten kasvu ja kasvavat infrakustannukset. Lisäksi joukkoliikenteen arvonlisäveron korotus näkyy suoraan lippujen hinnoissa.

Flinkin mukaan tulopuolta heikentää se, että vaikka joukkoliikenteen suosio liikkumismuotona on pysynyt lähes ennallaan, on liikkumisen määrä kokonaisuutena vähentynyt koronan ja yleistyneen etätyön myötä.

– Olemme kuitenkin pyrkineet pitämään hintamme kilpailukykyisellä tasolla, ja vaikka subventiota on kohdistettu etenkin kausilippuihin, myös kertalippujen hinnoittelu on pyritty pitämään kilpailukykyisellä tasolla.

Joukkoliikenteen arvonlisäveron korotus näkyy suoraan lippujen hinnoissa.

HSL:n linja on, että liput eivät ole eurooppalaisessa vertailussa kalliita. Flinkin mukaan kokemus rahalle saadusta vastineesta on joukkoliikenteen pohjoismaisia ja joitain muita eurooppalaisia kaupunkeja vertailevassa BEST-tutkimuksessa toiseksi paras Geneven jälkeen.

– Erityisesti pyrimme kohdistamaan joukkoliikenteen palvelua sinne, missä on kysyntää ja potentiaalia suuremmille matkustajamäärille. Esimerkiksi tänä vuonna parannamme juna- ja ratikkaliikenteen palvelua, Flink kertoo.

Hänen mukaansa joukkoliikenteen tutkimus osoittaa, että nimenomaan palvelutaso on kaikkein oleellisin tekijä joukkoliikenteen houkuttelevuudessa.

– Myös hinnoittelulla ja lipputuloilla on tietenkin vaikutusta asiaan, mutta juuri nyt meillä ei ole niistä tarkempaa kerrottavaa.

Lähimaksun käyttöönoton odotetaan lisäävän satunnaisten matkustajien määrää liikenteessä. Lisäksi HSL pyrkii lisäämään työnantajien tarjoaman työmatkaedun käyttöä, minkä uskotaan houkuttelee myös asiantuntijoita lähitöihin.

– Näillä keinoilla sekä lipputuotteiden kehittämisellä pyrimme kasvattamaan lipputulojamme, mikä taas hillitsee lippujen hintojen kasvupaineita. Kunnat voivat omalta osaltaan rajoittaa autoilua esimerkiksi pysäköintipolitiikalla tai kaavoituksella, mikä sekin lisää joukkoliikenteen suosiota ja siten vähentää hinnankorotuspaineita.

Pohdimme aktiivisesti, tarvitsisimmeko muutoksia myös lipputuotteisiin, jotta joukkoliikenteen houkuttelevuus kasvaisi.

Boltin ja Uberin hinnoittelu ja saatavuus vaihtelevat muun muassa kysynnän mukaan. Toisin sanoen tietyn matkan saaminen neljällä eurolla ei vielä kerro, paljonko kestoltaan tai matkaltaan yhtä pitkä ajo maksaa jollain toisella hetkellä tai alueella ja onko autoja ylipäätään saatavilla. Karkeasti arvioiden kilpailukykyisintä sovellusten käyttö lienee Helsingin kantakaupungissa, missä HSL:llä olisi mahdollisuus hyödyntää hinnaltaan edullisempia tuotteita, kuten yhden vyöhykkeen tai ratikkalippua.

Onko suunnitelmissa tuoda niitä valikoimaan?

– Emme voi ottaa kantaa taksiliikenteen hinnoittelumalliin, mutta on selvää, että haluamme olla relevantti liikkumispalvelujen tarjoaja myös Helsingin kantakaupungin alueella. Meillä ei ole tällä hetkellä tarkempaa kerrottavaa aiheesta, mutta pohdimme aktiivisesti osana kehitystyötämme myös sitä, tarvitsisimmeko muutoksia myös lipputuotteisiin, jotta joukkoliikenteen houkuttelevuus kasvaisi.

Mikä HSL?

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä eli HSL tarjoaa joukkoliikennettä Helsingin seudulla. Sen toimialueeseen kuuluu yhdeksän jäsenkuntaa: Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio.

Lähde: HSL

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt