
Suosikin toinen elämä: BMW X5 – Kiinnitä näihin asioihin huomiota, jos ostat sen käytettynä
Bemari iski X5:llä aikoinaan kultasuoneen. Jos uskaltautuu ostamaan yli kymmenvuotiaan X5:n käytettynä, mitä pitäisi ottaa huomioon?
Käytetyn ostaminen BMW X5 (E70) vm. 2007–2013.
Kuvan auto: BMW X5 xDrive 30d vm. 2010.
Paljonko
Tyypillisesti hieman yli kymmenvuotias X5 maksaa 3,0-litraisena dieselinä 15 000 euron molemmin puolin, kunnosta ja erityisesti ajetuista kilometreistä riippuen.
Kuvan auto: 18 500 €
Katsastusviat
Viimeisimmän katsastusvikatilaston mukaan 2010-vuosimallin X5:lla on ajettu noin 220 000 kilometriä ja niistä hylättiin leimalla 16,3 prosenttia, eli noin joka kuudes. Yleisimmät hylkäyssyyt olivat etuakselisto, jousitus ja iskunvaimennus sekä käyttöjarru. Kun autolle tulee enemmän ikää, nousee hylkäystiheys noin joka neljänteen yksilöön. Silti ihan hyvä tulos.
Varaosat
Kuluvista osista tavalliset jarruosat ovat kalliita yleistasoon verrattuna, ja sama pätee usein kuluviin tukivarsiin sekä pyöränlaakereihin. Dieselmoottorin yleiset huolto-osat ovat muutoin hinnaltaan siedettävällä tasolla, mutta jos moottorin turboahdin vaatii suuren ajomäärän vuoksi vaihdon, on luvassa kallis korjaus. Varmista siis ahtimen kunto.
Hyvin huolletussa ja ylläpidetyssä yksilössä vakavia teknisiä ongelmia esiintyy vähän.
Tuunaus
Mikäpä olisi herkullisempaa kuin hieman jo kilometrejä nielleen Bemarin tuunaus? Eipä juuri mikään, sillä niin hulppea kattaus erilaista tarpeellista ja vähemmän tarpeellista on autoaan parantelevalle tarjolla. Tuning-osat eivät välttämättä ole edes erityisen kalliita, tosin tarkkana kannattaa olla niiden valmistusmaan kanssa. Saksalaispajoihin voi yleensä luottaa parhaiten.
Kokonaisuus
Toisen sukupolven BMW X5 on laadukas auto, mutta on hyvä pitää mielessä, että laadun ylläpito myös maksaa. Huomattaviin huoltokuluihin on syytä varautua, ja arvonalenema on jatkossakin taattu.
BMW:n ensimmäinen iso SUV oli X5 (tyyppikoodiltaan E53). Uusi malli esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999. Vaikka ensimmäinen X5-mallisukupolvi oli erottuvan tylpästi muotoiltu, sai se innostuneen vastaanoton ympäri maailmaa. Vuosituhat oli vaihtumassa ja oltiin muutenkin valmiiksi jännän äärellä.
X5:n toinen sukupolvi esiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä joulukuussa 2006, ja Suomeen ensimmäiset autot ehtivät vuoden 2007 huhtikuussa. Tämä X5, tyyppikoodiltaan E70, oli kehitetty hienostuneemmaksi. Auton kokoa oli kasvatettu reilusti, akseliväliä peräti 11,0 ja pituutta 16,5 senttiä. Näin siitä saatiin tilavampi ja tarjolle myös seitsemänpaikkainen versio. Viimeistelyyn vaadittu ja odotettu laatu oli onnistuttu pitämään saksalaistasolla, vaikka auto valmistettiin Yhdysvalloissa.
Euroopassa moottorivaihtoehtoja oli alkuun kolme: 3,0-litrainen rivikuutonen joko bensiini- tai dieselversiona (272 hv ja 235 hv), sekä 4,8-litrainen V8-bensiini (355 hv). Autoa päivitettiin jatkuvasti, joten eri vuosimallien välillä tulee tarjonnan suhteen olla tarkkana. Syksyllä 2007 perusdieselin rinnalle tuli kaksin turboin varustettu 3.0sd, jossa oli tehoa 286 hevosvoimaa. Vuoden 2008 lopussa moottoreiden mallimerkinnät muutettiin pisteettömiksi. Syksyllä 2009 esiteltiin X5 M, jossa oli ahdettu 4,4-litrainen V8-bensiinipata, teholtaan peräti 555 hevosvoimaa.
Keväällä 2010 X5:lle tehtiin facelift, jossa 30d:ssä oli tehoa 245 hevosvoimaa. Tehokkaamman dieselin (306 hv) tunnus oli 40d. Bensiineissä 35i:ssä oli yhä 3,0-litrainen moottori, mutta teho nostettu 306 hevosvoimaan. 50i:ssä oli 4,4-litrainen, kaksin turboin ahdettu moottori (407 hv). Vuoden 2012 alussa mallistoon liitettiin vielä tehodiesel X5 M50d. Kolmen turbon avulla sen tehoksi nousi 381 hv, väännöksi huimat 740 Nm.
BMW:n xDrive-neliveto välittää voiman etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 40/60, mutta suhde muuttuu tilanteen mukaan jopa 100 prosenttiin jommallekummalle. Tasauspyörästön lukkoja ei ollut tarjolla.
Uutta tekniikkaa X5:ssä edusti lisävarusteinen aktiiviohjaus, jonka välitys muuttui ajo-tilanteen mukaan. Ohjaustuntuman tulee siis olla käytettynäkin tarkka. Jousitus on kilpailijoita urheilullisempi.
E70:n tuotanto päättyi elokuussa 2013, kun seuraava X5 (F15) esiteltiin.

BMW X5
Suosittuja malliversioita vuosimallit 2007–2013 (E70):
Bensiini
3.0i (272 hv)
4.8i (355 hv)
35i (306 hv)
50i (407 hv)
Diesel
3.0d (235 hv)
3.0sd (286 hv)
30d (245 hv)
40d (306 hv)
Hybridi
ei saatavana
Tarkasta nämä
Moottoreista tärkein, eli 3,0-litrainen perusdiesel (kuvien auto) on vahva pata, mutta se on syytä kurkistaa öljyvuotojen varalta, myös alapuolelta. PA-suuttimien paikoiltaan irtoamiset ovat yksittäistapauksia. EGR-venttiili saattaa tukkeutua. Oma lukunsa ovat M57-moottorin imusarjan läpät, jotka pahimmillaan irrotessaan aiheuttavat pahaa tuhoa koko moottorille. Monesta yksilöstä ne on jo poistettu.
Etuakselistossa yli kaksitonnisen auton nivelet ovat kovilla. Siksi tukivarsien helat, raidetangon päät ja pallonivelet kuluvat nopeasti. Nämä kohteet on hyvä tarkistuttaa ennen ostopäätöksen tekemistä.
ZF:n valmistama automaattivaihteisto on peruskestävä, mutta jotta se kestäisi paremmin aikaa, on vaihteistoöljy ja –suodatin hyvä vaihtaa viimeistään 150 000 kilometrin välein. Koeajolla vaihteiston tulee vaihtaa sulavasti, eikä se saa luistaa.
Taka-akselistolla takatasauspyörästö saattaa vuotaa öljyä, eli perän alle on syytä kurkkia kunnolla.
Polttoainemittarin vika on pieni, mutta potentiaalisesti todella harmillinen: mittari saattaa näyttää joskus väärin.
