
BMW uskoo olevansa aikataulussa sähköautokilpailussa – se ei kuitenkaan luota sähköautoalustoihin: ”Asiakkaamme eivät halua autoja, jotka näyttävät kaikki samanlaisilta”
BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse uskoo, että BMW on täysin aikataulussa sähköautoprojektiensa kanssa pystyäkseen haastamaan Teslan ja muut kilpailijansa. Hän ei ole kuitenkaan samaa mieltä eräistä asioista kuin muut sähköautojen valmistajat.
Zipsen mukaan BMW:n ajoitus on tismalleen oikea.
”Moni on luullut, että olemme pitäneet jonkinlaista taukoa sähköautoprojektiemme kanssa, mutta se ei todellakaan pidä paikkansa. Odotimme vain hetken, että sähköisen liikkumisen volyymit kasvaisivat”, Zipse sanoo Reutersille.
Monet autonvalmistajat käyvät nyt kovaa kilpailua sähköautojen kehityksessä pystyäkseen vastaamaan Euroopan ja Kiinan yhä kiristyviin päästönormeihin.
BMW:llä uskotaan, että jopa puolet sen automyynnistä on täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä. Tiistaina yhtiö kertoi tehneensä 285 miljoonan euron sopimuksen yhdysvaltalaisen Liventin kanssa sähköautojen akuissa tarvittavan elintärkeän litiumin toimitukista.
Volkswagen on jo ehtinyt kehittää oman sähköautoalustansa, Daimler on julkistamassa ensimmäisen omalle sähköautoalustalle rakennetun Mercedes-Benzin huhtikuussa.
”Näissä pelkissä sähköautoalustoissa on vain se ongelma, että niille rakennetut autot näyttävät kaikki samanlaisilta. BMW palvelee hyvin erityisiä asiakkaita, jotka maksavat autoistaan paljon. En jaksa uskoa, että he haluavat autoja, jotka näyttävät kaikki samanlaisilta”, Zipse sanoi.
Zipse myös uskoo, että Euroopan Union tulee kiristämään päästörajojaan entisestään vuoteen 2030 mennessä. Niin sanottu Euro 7 -päästönormi olisi vielä nykyistäkin tiukempi ja Saksan autoteollisuus on jo ilmaissut huolensa siitä, että tämä johtaa polttomoottoriautojen kieltoihin jo vuonna 2025.
”Päästörajojen kiristäminen pitäisi tehdä fiksulla tavalla, että polttomoottoriautot pysyvät hengissä. Niiden moottorien kehittyminen auttaa myöskin ilmastotavoitteiden saavuttamisessa”, Zipse kritisoi.
BMW:n markkina-arvoksi on määritelty 55 miljardia euroa, sen oma pääoma on kuitenkin 60 miljardia euroa.
”Jokin tuossa ei nyt täsmää. Tuohan antaa ymmärtää, ettei meillä ole tulevaisuutta. Mutta me tulemme kasvamaan ja meillä on edessämme loistava tulevaisuus”, Zipse vannoo.