
Asian vahvistaa BMW M:n johtaja Frank van Meel.
”Voin vahvistaa, että kaikki M-sarjan autot tulevat olemaan sähköisiä ensi vuosikymmenen loppuun mennessä”, van Meel kertoi Espanjassa, missä lanseerattiin uusi M5 Competition.
”Se tulee tapahtumaan portaittain. Ajoituskysymys on tietenkin se tärkein kysymys. Tämän asian kanssa ei voi olla liian myöhässä, muttei myöskään liiaksi etuajassa, muuten teknologia vanhenee käsiin.”
”Kun miettii vaikkapa tämän hetken sähköisiä komponentteja, ne ovat melko painavia. Me valmistamme paljon kilpa-autoja, joten paino ja etenkin teho-paino-suhde ovat kaiken avain”, van Meel sanoo.
BMW M ei siis aio kiiruhtaa liikaa. Van Meel sanoo, että yhtiön viidennen sukupolven modulaarinen alustarakenne mahdollistaa sähköiset voimalinjat.
”En halua mennä liikaa yksityiskohtiin, mutta jos ja kun me teemme sähköisen M:n, sen on oltava ajettavuudeltaan aito M. Jos katsotaan vaikkapa M3:a, siitä löytyy nelisylinterinen, kuusisylinterinen ja myös vapaasti hengittävä V8. Meillä on olemassa myös turboahdettu V6, jonka voisimme laittaa M3:een, mutta olisiko se silloin ajettavuudeltaan M3? Juuri tätä tarkoitan myös sähköisten autojen tulevaisuuden suhteen”, van Meel selventää.