Tuulilasi

BMW:llä ei uskota sähköautojen nopeaan vallankumoukseen: "Bensiinimoottorimme säilyvät vielä ainakin 30 vuotta"

BMW:llä ei uskota sähköautojen nopeaan vallankumoukseen: "Bensiinimoottorimme säilyvät vielä ainakin 30 vuotta"
BMW:n tutkimus- ja kehitysjohtajan Klaus Fröhlichin mukaan automaailma tulee sähköistymään, mutta se, miten nopeasti tämä tapahtuu, on vielä hyvin epäselvää. BMW:llä uskotaan myös vetyautoihin.
Kuvat BMW

Fröhlichin mukaan tulevaisuudessa autojen alustojen pitää olla sellaisia, että ne ovat muunneltavissa helposti paitsi erilaisien päästövaatimusten myös kuluttajien toiveiden mukaan. BMW käyttää täyssähköistä i3-autoaan lukuun ottamatta kaikissa malleissaan joustavaa arkkitehtuuria, mikä mahdollistaa niin polttomoottori-, hybridi- kuin täyssähkövoimalinjan tekemisen samalle alustalle.

”Tämä on ehdottomasti paras ratkaisu seuraavan 5-10 vuoden aikana, mutta jos maailma muuttuu kokonaan sähköiseksi, silloin kehitämme toki kokonaan sähköisen alusta”, Fröhlich sanoo Automotive Newsille.

Viime vuosikymmenellä BMW kehitti skaalautuvan CLAR-pohjalevyn, joka debytoi 2015 7-sarjan alla. Sitä ollaan parhaillaan uudistamassa.

”Uudistamme sen ensi vuonna, mikä mahdollistaa hybridit ja myös tulevan täyssähköisen i4:n tekemisen.”

Fröhlichin mukaan sähköautojen hinnat saattavat tulevaisuudessa jopa nousta, vaikka yleisesti on arveltu niiden halpenevan, kun akut halpenevat.

”On puhuttu paljon akkujen halpenemisesta, mutta ne voivat tulevaisuudessa myös kallistua, koska niihin tarvittavien raaka-aineiden kysyntä tulee kasvamaan huikeasti.”

Sähköauton akkuja ei pidä ladata liikaa pikalatauksella

Kuluttajilla saattaa olla vielä hyvinkin vääriä käsityksiä sähköautojen käytöstä. Esimerkiksi niiden lataamisesta.

”Jos sähköauton akut lataa liian usein täyteen, akut kuluvat nopeasti. Liian monta pikalatausta saattaa lyhentää akkujen eliniän jopa 2-3 vuoteen, mikä ei varmasti kuluttajaa ilahduta. Pikalataus olisi syytä tehdä vain noin joka 20:s kerta, kun autonsa laittaa laturiin”, Fröhlich muistutaa.

”Olemme oppineet jo paljon omilta sähköautoasiakkailtamme, joita on jo noin 500 000. Esimerkiksi sen, että ihmiset lataavat autoaan kaikkein mieluiten kotona tai työpaikalla, muualla lataamista tapahtuu kovin harvoin.”

Fröhlich uskoo, että Euroopassa etenkin lataushybridit tulevat saavuttamaan pian merkittävän aseman.

”Euroopassa moni ihminen on vastahakoinen siirtymään suoraan täyssähköautoihin. Siksi lataushybridit ovat oikea ratkaisu Euroopassa. Monesti niillä ajetaan arkipäivän ajot sähköllä, mutta viikonloppuisin tai pitkillä matkoilla polttomoottorilla. Oletamme, että Euroopan myynnistä 25 % on pian lataushybridejä, mutta polttomoottoriautojen määrä pysyy yli 50 prosentissa edelleen.”

Polttomoottoriautot säilyvät BMW:llä vielä vuosikymmeniä

BMW ei aio lopettaa polttomoottoriautojen tuotantoa vielä vuosikymmeniin. Moottorivalikoimaa se joutuu sen sijaan karsimaan.

”Polttomoottoriautoille on tulossa paljon erilaisia lainsäädännöllisiä rajoituksia. Tämä tarkoittaa sitä, että moottorit on pakko uusia lähes joka vuosi, mikä aiheuttaa valtavat kustannukset. Tulemme lopettamaan 1,5-litraisen kolmesylinterisen dieselmoottorimme tuotannon, samoin 400-hevosvoimaista V6-moottoria ei tulla enää uudistamaan. Se olisi liian kallista ja monimutkaista neljän turboahtimen vuoksi. Neljä- ja kuusisylinteriset dieselimme tulevat kuitenkin säilymään ainakin seuraavat 20 vuotta ja bensiinimoottorimme ainakin 30 vuotta”, Fröchlich sanoo.

BMW:llä uskotaan myös polttokenno- eli vetyautoihin, vaikka niiden hinnat ovatkin vielä hyvin korkealla.

”Kehitämme polttokennoja yhdessä Toyotan kanssa. Aloitamme toisen sukupolven polttokennomoottorien pilottikokeilun X6- ja X7-malleissamme. Polttokennomoottorien rakentaminen maksaa tällä hetkellä kymmenen kertaa enemmän kuin sähköisen moottorin, mutta oletuksemme on, että kustannukset tulevat tasoittumaan vuoteen 2025 mennessä. Silloin varmasti puhuttaisiin jo satojen tuhansien autojen myyntivolyymista”, Fröhlich sanoo.

Julkaistu: 7.1.2020
8 kommenttia