
BMW i3s Unique Forever Edition vm. 2022 – ”Tämä on järjettömän ketterä – Jos ei ole i3:ta ajanut, on vaikea käsittää, miten pieneen tilaan se menee”
Ajamisen iloa voi kokea monella tavalla, kunhan tietyt perusasiat ovat mallillaan.
Jaakko Pitkäjärven kiinnostus autoihin ja kaikenlaisiin koneisiin on ollut olemassa likipitäen aina.
– Alaikäisenä perehdyin autoihin enemmän kirjallisten dokumenttien kautta, mutta vuonna 2001 pääsin tuttavani uuden Ferrarin kyytiin. Kokemus avasi silmiä siitä, mitä urheiluautoilu tai yleensäkin autoilu oikeasti nopealla autolla voisi olla. Asia jäi pyörimään levylle niin syvälle, ettei paluuta enää ollut. Peli oli menetetty.
Ensimmäisen oman autonsa Pitkäjärvi osti suhteellisen myöhään, vasta 26-vuotiaana.
– Opiskelijana ei kaupungissa autoa tarvinnut eikä oikein ollut rahaakaan käytettyä polkupyörää kummempaan. VW Golfilla pari vuotta ajeltuani siirryin BMW 5-sarjan omistajaksi. Nyt näitä on kertynyt: BMW i8 viettää tallissa eläkepäiviä 200 000 km ajettuna, ja perheautona pidemmille matkoille on BMW iX 50i. Bemarin design on omaa silmääni miellyttävää - modernia, osin minimaalista, mutta silti funktionaalista.
– Kun i3 esiteltiin 2013, ajattelin sen olevan 20 vuotta edellä muita autovalmistajia teknisen ideologiansa vuoksi. Ihastuin BMW i3:een tosissani ensimmäisen kerran 2014, kun pääsin kokeilemaan sitä ulkomailla. Huikea ketteryys jäi mieleen ja takaraivoon jäi kolkuttamaan, että auto olisi joskus hankittava.
Harvinaisuus
BMW valmisti noin neljännesmiljoona i3:ta, mikä on nykymittapuin alhainen määrä. Viimeiset 2 000 kappaletta olivat Unique Forever Edition -sarjan kaltaisia erikoismalleja.


”Paljon ajavana arvostan hyviä ajo-ominaisuuksia.”
Vuosia kului ja kotona "autoneuvotteluissa" tarjoilin aina ajoittain i3:a talliin, siinä kuitenkaan onnistumatta. Vuosien keskustelujen jälkeen ilmeni kuitenkin pienen kaupunkiauton tarvetta, ja saman tien kaivoin i3-kortin takataskustani. Kun auto oli vielä sopuhintainen, i3:n hankinta oli 10 minuutissa päätetty.
Hankinnassa oli kuitenkin pieni pulma, sillä syksyyn 2022 mennessä mallin tuotanto oli juuri loppunut.
– Selailin kaverin kanssa netistä sopivia yksilöitä, joista puoli vuotta Saksassa käytössä ollut yksilö osoittautui sopivaksi. Kotikylän liike toi auton Suomeen.
– Eihän tätä ole pitkiä matkoja varten tehty, mutta kaupungissa sukkulointi tuo välillä huikeita onnistumisen elämyksiä. Auton saa parkkiin sellaisiin rakoihin, joihin käytännössä yksikään muu 4-paikkainen auto ei taivu. Keskikaupungilla näitä jämäpaikkoja on aika paljon. Liikkuminen saa sitä kautta uusia ulottuvuuksia.
– Kaappariovet vaativat etuoven avaamista ensin, mikä on hitusen kömpelöä matkustajaa jättäessä, mutta se on niukka haitta.
Kori
i3 on edelleen ainutlaatuinen pikkuauto hiilikuidusta liimatun korirakenteensa (CFRP) ansiosta. Muita ei ole.


0,6 l
BMW valmisti i3:sta myös Range Extender -sarjahybridiversiota (REx), jossa sähköä akulle tahkosi tarkalleen 647 cm3:n W20perheen kaksipyttyinen bensiinimoottori.
Pissapojan tankki on ehkä suurin miinus, sillä sen koko on todella olematon.
– Kurakeleillä sitä joutuu koko ajan täyttämään. Mahtaako edes yhden litran kerralla ottaa? Muutoin auto on erittäin käytännöllinen.
– Puhetta on kyllä ollut, että markkinoille olisi tulossa i3:n seuraaja, mutta konsepti on vielä täysin auki. Ja lähes varmaa on, että tämä mahdollisesti ennen vuotta 2030 tuleva auto ei tule olemaan kallis hiilikuiturakenteinen kuten edeltäjänsä. Näin ollen i3 tulee jäämään ylhäisessä yksinäisyydessään poikkeavaksi hiilikuitukoriseksi pikkuautoksi, jonka kaltaista ei välttämättä tule näkymään kaduilla vuosikymmeniin.
Pitkäjärvi on automies, joka ymmärtää autoilun ytimen.
- Pidän ajamisesta ja siitä, että maisemat vaihtuvat jo yhden päivän aikana aivan toisenlaisiksi. Saksalainen auto-osaaminen on mielestäni maailman parasta, ja BMW edustaa sitä parhaimmillaan. Paljon ajavana arvostan hyviä ajo-ominaisuuksia, ja niissä BMW on aina ollut kärkeä.
Suorituskyky
”Oman autoni huippunopeus on noin 145 km/h ja nopeus laskee ylämäkeen mennessä selvästi. Onhan tämä maanteillä ja moottoriteillä altavastaaja.”


BMW i3s Unique Forever Edition vm. 2022
- Moottori sähkömoottori takana, teho 135 kW (184 hv)
- Vääntö 270 Nm
- Voimansiirto Takaveto, automaatti
- 0–100 km/h 6,9 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Kulutus 16,5 kWh/100 km
- CO2-päästöt 0 g/km
- Toimintamatka 283 km (WLTP)
- Mitat Pituus 4 006 mm, leveys 1 791 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 570 mm, Omamassa 1 365 kg
- Hinta 20 000–30 000 €

Omistaminen
”En ole aikeissa myydä tätä autoa koskaan, ellei jostain syystä ole sitten aivan pakko. Jääköön tämä muistoksi ainutlaatuisesta automallista”.

Haastava konsepti
BMW i3 edusti tekniikaltaan hyvin kapealinjaista ja muotoilultaan poikkeavaa automallia, jonka kilpailijaksi ei ole ollut tungosta. Volkswagenin XL1 on ollut todennäköisesti lähin saman lajityypin edustaja. i3:n ohjelmajohtaja oli Heinrich Schwackhöfer, joka työskentelee tällä hetkellä 7-sarjan vastaavana johtajana.
Auton ulkopuolen muotoilusta vastasi korealaisyhdysvaltalainen Richard Kim, jonka kynästä syntyivät myös X1- ja i8 Spyder-mallit. Hän työskenteli BMW:n palveluksessa vuodesta 2005 vuoteen 2012, jonka jälkeen hän siirtyi GM:n ja sittemmin VW/Audin leipiin Yhdysvalloissa.
VW-vaiheiden jälkeen Kim liittyi muotoilujohtajana Faraday Future -startuppiin, mutta jätti sen joulukuussa 2017. Sittemmin Kim on vastannut yhdysvaltalaisen Canoo MPDV-tuoteperheen muotoilusta. Canoon mallien tuotanto ei ole tähän päivään mennessä saavuttanut merkittäviä määriä, ja yhtiö on kamppaillut taloudellisten ongelmien kanssa.
Varaosat
”Tekniikan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, eikä varaosia onneksi ole joutunut vielä ostamaan. BMW i3 tunnetaan yleisesti varsin luotettava laitteena.”
