BMW 5-sarjassa alkaa 6. sukupolven aika – Edelliseen verrattuna isompi koko ja pitkä toimintasäde
Uutuus
BMW 5-sarjassa alkaa 6. sukupolven aika – Edelliseen verrattuna isompi koko ja pitkä toimintasäde
BMW:n 5-sarjan 6. sukupolvesta (G60) löytyy jokaiselle jotain: bensaversioita, ladattavia hybridejä, dieseleitä ja täyssähköauto.
14.7.2023
 |
Tuulilasi

BMW:n 5-sarjan 6. sukupolven (G60) tuotantoa viritellään käyntiin nyt heinäkuussa, ja linjoilta pukkaa ulos jokaiselle jotain: bensaversioita, ladattavia hybridejä, dieseleitä ja täyssähköauto. Suomeen laajasta valikoimasta rantautuvat ensimmäisinä täysin sähköiset BMW i5 i5 eDrive40 ja M60 xDrive sekä dieselin voimin pitkälle kulkeva 520d xDrive.

Viitossarjan ulkomuodoissa ei ole ryhdytty kohderyhmä huomioiden kikkailemaan liikaa, joskin keulan ilme on BMW:n nykytyylin mukainen isoine – mutta ei onneksi yli-isoine – munuaisineen. Keula on ärhäkkä. Kylki-ilme on sitten rauhallisempi, kun taas perää hallitsevat isohkot ja vaakaan vedetyt takavalot.

Edelliseen korisukupolveen verrattuna Viitonen on kasvanut selvästi. Pituus on venähtänyt 97 millimetrillä selvästi yli viiteen metriin, leveyttä on 32 millimetriä enemmän, ja korkeuttakin on tullut lisää 36 millimetriä. Akseliväli on kasvanut 20 mm 2 995 millimetriin.

Suurin huomio uutukaisessa kiinnittyy tietysti sähköversioihin. Näistä takavetoisessa i5 eDrive40:ssä on tehoa 250 kW ja voimaa 430 newtonmetriä. Virtaa otetaan 81,2 kWh akustosta. BMW ilmoittaa takatuupparin toimintamatkaksi 497–582 kilometriä. Muista mallisarjoista kerätyn kokemuksen perusteella tämä on se järkevin vaihtoehto. 0–100 km/h väli sujuu kuudessa sekunnissa, mikä riittänee useimmille. Tehokkaammassa i5 M60 XDrivessa potkua on jo 380 kw ja boostattuna peräti 442 kW. Myöskään voima ei lopu kesken, M Boostin tai Launch Controlin avulla maksimivääntö on 820 Nm. Satasen kyytiin keritään rivakasti 3,8 sekunnissa.

Malttiversion hinnat alkavat 75 400 eurosta, M60:sta joutuu maksamaan vähintään 104 500 euroa.

Kaikissa muissa, eli bensiini- ja diesel-malleissa, on sähköä niissäkin vähintään 48 voltin kevythybriditeknologian muodossa.

Euroopassa 520i on ainoa bensavaihtoehto, tehoa on 153 kW. Sitä ei tosin löydy Suomen hinnastosta. Dieselversio 520d tulee myyntiin nelivetoisena. Tehoa löytyy 145 kW. 520d xDrive on ns. hinnat alkaen -versio. Pohjahinta 64 800 euroa, eli hintarakoa halvimpaan sähköversioon jää yli kymppitonni. Polttomoottoriversion ostaja saa isomman, eli 520-litraisen tavaratilan. i5:n kontti vetää 490 litraa. Myöhemmin myyntiin saadaan kuutosdiesel sekä ladattavia bensahybridejä.

Ohjaamossa tyyli on sama kuin iX:ssä. Kojelautaa hallitsee 12,3-tuumaisen digimittarinäytön sekä 14,9-tuumaisen kosketusnäytön yhdistelmä. Valtaosaa auton toiminnoista ohjataan sen kautta.

Kommentoi »