Tuulilasi

Bentley päivitti entisestään supersedaniaan

Bentley päivitti entisestään supersedaniaan
Bentleyn ylellistä neliovista sedania on parannettu entisestään lisäämällä siihen mukavuutta ja teknologiaa sekä nykyaikaisia sisäpintamateriaaleja. Uusi ulkoväri on Cambrian Grey, minkä jälkeen ulkovärivalikoimassa on 63 vaihtoehtoa.
Julkaistu: 20.8.2021

Kaupunkiajopakettiin on yhdistetty joukko uusia ominaisuuksia, jotka ovat vakiona mallivuodesta 2022 alkaen. Uusia ominaisuuksia ovat mm. liikennemerkkien tunnistus, kosketusvapaa takaluukun avaaminen, laajemmat turvaominaisuudet, top view -ympäristönvalvontajärjestelmä, tervetuloa-valaistus, automaattisesti himmentyvät peilit sekä sisäilman laatua parantava ionisaattori.

Tyynen hiljainen Flying Spur hyödyntää huipputeknologiaa tarjotakseen parhaan mahdollisen matkustamokokemuksen. Melu ja tärinä on tarkasti minimoitu, minkä ansiosta Flying Spur ei ole ainoastaan ylellinen neliovinen Grand Tourer, vaan sillä on myös ilmiömäiset akustiset ominaisuudet.

Englannin Crewessa suunnitellun ja käsityönä valmistetun Flying Spurin äärimmäisen hienostunut ja hiljainen matkustamo on uusin vaihe W.O. Bentleyn vuonna 1919 määrittelemän päämäärän tavoittelussa. Hän otti jo tuolloin vastaan haasteen huippusuorituskykyisen luksusauton rakentamisesta:

”Olen aina halunnut tehdä 100 mailia tunnissa kulkevan auton, joka on äärimmäisen hiljainen – ja nyt luulen, että olemme tehneet sen”, hän sanoi vuonna 1930 lanseeratessaan 8-Litre-mallin.

W.O. Bentleyn luotettavuutta ja hienostuneisuutta painottava filosofia on Bentleyn tärkeimpiä piirteitä. Sitä on noudatettu tähän päivään asti, jolloin Flying Spurista tulee modernin Bentley-ylellisyyden ruumiillistuma.

Teknologiaa ja käsityötaitoa

Flying Spurin uusin sukupolvi mallivuodesta 2022 alkaen tarjoaa asiakkaille useita teknologisia ominaisuuksia. Liikennemerkkien tunnistus, kosketusvapaa takaluukun avaaminen, laajennetut turvaominaisuudet, top view -ympäristönvalvontajärjestelmä, tervetuloa-valaistus, sekä automaattisesti himmentyvät peilit tulevat vakiovarusteiksi.

Mukavuutta lisäävät myös autossa olevat ionisaattorit, joiden avulla parannetaan matkustamon ilman puhtautta ja matkustajien hyvinvointia tuottamalla sisäilmaan negatiivisesti varautuneita ioneita. Ne luovat staattisen varauksen ilman epäpuhtauksien – kuten pölyn tai allergeenien – ympärille, mikä puolestaan saa ne tarttumaan lähimpään pintaan. Laite siis poistaa epäpuhtaudet hengitysilmasta, mikä parantaa matkustajien hyvinvointia.

Lisää räätälöintimahdollisuuksia tuo uusi Cambrian Grey -ulkoväri. Jykevä harmaan sävy korostaa auton vahvaa, suorituskykyistä ulkoasua. Matkustamon uusia vaihtoehtoja ovat myös Open Pore -puuviilut, jotka on viimeistelty ohuella, suojaavalla mattalakkakerroksella. Open Pore -puuviiluvaihtoehtoja ovat Crown Cut Walnut, Dark Burr Walnut sekä Koa.

Tarkasti valitut, hienosyiset viilut pinnoitetaan kolmella erittäin ohuella (0,1 mm) lakkakerroksella. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että esimerkiksi kiiltävän ja sileäpintaisen Bentleyn High Gloss -lakkapinnoitteen paksuus on 0,5 mm. Jokainen lakkakerros levitetään käsin. Lakkauskerrosten välillä pinta hiotaan varmistaen, että lakka tarttuu puun luonnollisiin muotoihin. Tuloksena on vahamainen pinta, joka korostaa puulajien aitoa luonnollista väriä ja tekstuuria.

Tämä tekniikka varmistaa, että puun tekstuurin voi todella tuntea. Puun värit ja pintakuviot vaihtelevat, minkä ansiosta Bentleyn sisustus on aina todella ainutlaatuinen.

Ylellisen digitaalinen viimeistely

Tavoitteena oli luoda maailman parhaaseen ylelliseen sedaniin sopiva matkustamo, joka tarjoaa parasta mahdollista mukavuutta ja hienostuneisuutta. Siksi kolmannen sukupolven Flying Spurin testaus- ja tuotantovaiheissa on käytetty edistyneitä virtuaalisia suunnitteluprosesseja. Nämä huipputeknologiat ovat myös kestävän kehityksen mukaisia, sillä niiden ansiosta tarve fyysisten osien valmistukseen vähenee dramaattisesti.

Ei-toivotun matkustamomelun havaitsemisessa luotettiin kehityskumppani ESI Groupin virtuaaliseen prototyyppiin. Sen ansiosta Flying Spurin suunnittelijat pystyivät hyödyntämään melun ja tärinän tunnistamista helpottavia digitaalisia malleja jo ennen auton fyysisen version rakentamista. Hienosäädetty prosessi mahdollisti kaikkien ilman välityksellä matkustamoon välittyvien äänien mallintamisen, samoin kuin auton rakenteesta syntyvien rengasmelun kaltaisten äänien testaamisen.

Virtuaaliprototyyppien avulla optimoitiin myös Flying Spurin 40 erilaisen komponentin paino. Tämän avulla pystyttiin sijoittamaan oikeanlaisia äänieristysmateriaaleja oikeisiin paikkoihin, jolloin ajoneuvon matkustajat voivat nauttia mahdollisimman hiljaisesta matkustamokokemuksesta työskennellessään tai rentoutuessaan tien päällä.

Kestävän kehityksen mukaista suunnittelua

Aikaa säästävä prosessi auttoi insinöörejä myös pitämään ajoneuvon mahdollisimman kevyenä ja ketteränä, minkä ansiosta ajokokemus on suorastaan ylevä ja kuljettajakeskeinen. Tätä tukee luokan johtava älykkäiden ja intuitiivisten varusteiden valikoima.

”Virtuaaliprototyyppien avulla Bentley onnistui tavoitteessaan optimoida Flying Spurin kaikki osat virtuaalimaailmassa ennen fyysisten osien luomista. Samalla olemme vähentäneet fyysisiä prototyyppejä ja luoneet hiljaisimman matkustamokokemuksen”, kertoo Bentley Motorsin akustiikkainsinööri Simon Noble.

”Virtuaalisten prototyyppien luominen tarkoittaa, ettei prototyyppejä tarvitse rakentaa niin montaa kuin aiemmin, mikä vähentää testauskilometrejä. Sen avulla voimme myös vaikuttaa auton suunnitteluun varhaisessa vaiheessa ja se tarjoaa mittavan testausprosessin kuluessa merkittäviä etuja”, hän jatkaa.

Jätteetön, erittäin innovatiivinen prosessi sopii myös Bentleyn uraauurtavaan Beyond100-strategiaan, jonka tavoitteena on johtajuus kestävässä ylellisessä liikkumisessa. Yhtiön kunnianhimoinen tavoite on olla alusta loppuun hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Siitä eteenpäin Crewen toimipaikka on ilmastopositiivinen.

Kommentoi »