
Bemariin perusrakenne mittatilauksena
BMW 2-sarjan Active Tourer pohjautuu BMW:n uuteen modulaariseen UKL1-perusrakenteeseen, joka esiteltiin ensimmäisen kerran uudessa Minissä.
UKL1:n idea on pitkälti sama kuin VW-konsernin MQB-arkkitehtuurissa. Muun muassa akseliväli ja istumakorkeus ovat joustavasti räätälöitävissä uusien automallien tarpeisiin.
Active Tourerin pyöränripustuksessa käytetään edessä joustintukia L-muotoisten alatukivarsien kera. Takaa löytyy poikittaisilla ylä- ja alatukivarsilla sekä jykevillä pitkittäistuilla toteutettu monivarsituenta.
Tarkempi silmäys auton alustarakenteisiin paljastaa uutukaisen tulevan myyntiin myös nelivetoisena. Tilat kardaaniakselille ja vetopyörästölle ovat jo olemassa. BMW:n suosima 50/50-painonjakauma ei päde Active Toureriin. 218i:ssä 57 prosenttia massasta kohdistuu etuakselille.
Modernin alustan ansiosta uutuusmallin ajo-ominaisuudet ovat peruspalikoillakin kunnossa, ja auto on jo lähtöön kilpailjoitaan sporttisempi. Urheilullista ajettavuutta arvostavien perheenisien iloksi Active Tourerin lisävarustelistalta voi poimia useita juttuja, joilla mutkatieiloittelu oletettavasti paranee entisestään.
Vakiovarusteisen Servotronic-ohjauksen voi vaihtaa urheilullisempaan ohjausjärjestelmään, jonka luvataan muuttavan ohjauksen vieläkin tarkemmaksi. Eikä Bemaria ilman M Sport -kilkkeitä: Active Toureriin saa lisähintaan 10 mm madalletun M Sport -alustan sekä M Sport -jarrut. Niiden kylkeen sopii ruksia vielä 18-tuumaiset vanteet sekä urheiluistuimet (vakiona Business Sportissa). Jos tila-Bemarin etuvetoisuus ahdistaa vielä näilläkin höysteillä, tuloillaan oleva nelivetoinen 225i xDrive auttanee kummasti oireisiin.
Lue BMW 218i Active Tourerin perusteellinen testi tuoreesta Tuulilasista 15/2014.
Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.