Apu

Avun pääkirjoitus: Tyttöjen nousu ja uho

Avun pääkirjoitus: Tyttöjen nousu ja uho
Miten lohduttavalta se tuntuukaan näinä aikoina, kun vanhenevat ukot ympäri maailmaa takertuvat valtaan ja yrittävät palauttaa monenlaisia eri yhteiskuntia ”perinteisten arvojen” (lue: sovinismin) ikeeseen, Avun toimituspäällikkö Mikko Vienonen kirjoittaa Tytöt tytöt tytöt -elokuvan menestyksestä.
Julkaistu: 25.7.2022

Tytöt tekee ihan mitä lystää, kuuluu tunnuslaulu.

Vihdoinkin!

Alli Haapasalon ohjaama ja Ilona Ahdin ja Daniela Hakulisen kirjoittama elokuva Tytöt tytöt tytöt (2022) poistaa kameroilta niin sanotun mieskatseen. Sen, joka tavallisesti nuolee naisen vartaloa elokuvien seksikohtauksissa. ”Ikinä ei ole näytetty James Bondin naamaa, kun hän saa orgasmin”, kiteyttää Hakulinen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Ei, Haapasalon elokuvassa ei näytetä James Bondin orgasmia, vaan se uudistaa tavan, jolla nuoria naisia ja heidän seksuaalisuuttaan tarkastellaan niin elokuvissa kuin oikeassa elämässä.

Tytöt tytöt tytöt on ensimmäinen suomalaiselokuva, joka on valittu kansainvälisesti merkittävän Sundance-festivaalin kilpasarjaan. Se voitti festivaalin yleisöpalkinnon – ja lisäksi muutaman muun palkinnon muualla. Indiewire-lehti jopa ilmoitti sen yhdeksi suosikikseen Oscar-palkinnon saajaksi.

Miten lohduttavalta se tuntuukaan näinä aikoina, kun vanhenevat ukot ympäri maailmaa takertuvat valtaan ja yrittävät palauttaa monenlaisia eri yhteiskuntia ”perinteisten arvojen” (lue: sovinismin) ikeeseen.

Vaikea kuvitella, että Tytöt tytöt tytöt nousisi hitiksi niiden keskuudessa, jotka kipeimmin sen opetuksia tarvitsisivat, mutta eihän maailmaa yhdellä leffalla voisikaan muuttaa. Toivomme silti kaikkien tyttöjen ammentavan siitä voimaa taisteluun tasa-arvoisemman tulevaisuuden puolesta.

1 kommentti