Image

Avaaja Pinja Sipari: "Opettajat eivät tiedä perusasioita ilmastonmuutoksesta, koska eivät halua ajatella asiaa"

Avaaja Pinja Sipari: "Opettajat eivät tiedä perusasioita ilmastonmuutoksesta, koska eivät halua ajatella asiaa"

Ilmastonmuutos liittyy kaikkeen ja myös kaikkiin kouluaineisiin, sanoo ilmastokasvattaja Pinja Sipari.
Teksti Elina Venesmäki
Kuvat Antti Vettenranta
Mainos

Olet kirjoittanut Open ilmasto-oppaan. Mikä se on ja miksi se piti tehdä?

Open ilmasto-opas on nettisivusto, jossa kerrotaan, mitä ilmastonmuutos on ja miten kaikkien oppiaineiden opettajat voivat käsitellä aihetta. Kuluneen vuoden olen kiertänyt kouluja ja kouluttanut opettajia ilmastoasiasta, koska suurin osa heistä ei ymmärrä, että tämä liittyy heihinkin. Maantiedon ja biologian opettajat tuntevat aiheen ja opettavat sitä kunnolla, mutta se ei riitä.

Miten niin ilmastonmuutos liittyy kaikkiin oppiaineisiin? Kotitalouteen? Käsitöihin?

Kotitaloustunneilla voi opetella valmistamaan ilmastollekin hyviä kasvisruokia. Käsityöstä oli vaikea kirjoittaa, ja siinä muut ympäristöongelmat ovat ehkä suuremmassa roolissa. Siellä voi silti puhua vaikka tekstiiliteollisuuden ilmastopäästöistä. Musiikissa voi miettiä, miten popmusiikissa käsitellään ilmastonmuutosta. Usein ajatellaan, että ilmastonmuutos on luonnontieteellinen asia. Se kuitenkin syntyy kaikesta, mitä ihmiset tekevät, ja vaikuttaa kaikkeen, mitä teemme. Jos ihmiset eivät hidasta ilmastonmuutosta riittävästi, ei paljon enää ole elämää.

Miten koulutat?

Aloitan kertomalla, miksi tästä pitää puhua. Näytän kuvaa, jossa kerrotaan, että luonnon monimuotoisuuden tilanne on jo mahdottoman huono, mutta ilmastonmuutos ei ole vielä ihan riistäytynyt käsistä, ja siksi kannattaa toimia nyt. Kiire kyllä on.

Sitten selitän, mitä on kestävä kehitys ja miten se liittyy ilmastonmuutokseen. Opettajat ovat tottuneet kuulemaan sanaparin kestävä kehitys, ja he ajattelevat, että tarvitaan kierrättämistä. Heti alkuun pitää siksi sanoa, että tämä ei ole mikään kierrätysluento. Iso osa luennosta puhutaan ilmastonmuutoksen syistä, seurauksista ja ratkaisumalleista.

Sanot, että oppilaat ovat opettajia helpompi kohderyhmä. Miksi?

Koska nuoret eivät ole vielä aivan yhtä jämähtäneitä omiin käsityksiinsä. Aikuisten on vaikeampi muuttaa kantojaan. Olen tavannut opettajia, jotka eivät usko, että ihminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen. He uskalsivat sanoa kantansa avoimesti työyhteisönsä ja rehtorinsa edessä.

Olet kouluttanut lähinnä yläkoulujen opettajia. Yllätyitkö jostakin?

Sain hirveän ympäristöahdistuksen. Opettajat ovat korkeakoulutettuja ihmisiä, mutta he tietävät yllättävän vähän ilmastonmuutoksesta. Uskon kuitenkin, että he tietävät jopa enemmän kuin ihmiset keskimäärin. Opettajilla on paljon vääriä käsityksiä. Esimerkiksi, että lajittelu olisi keskeinen ilmastoteko. Aihetta pitäisi opettaa niin, että se koskee koko maailmaa, kaikkea. Koulussa opetetaan paljon kaikkea abstraktia ja hankalaa. Ei ole mitään syytä, miksei ilmastonmuutosta voisi opettaa sellaisena ilmiönä. Koulussa esitetään ratkaisuna, että sammutellaan valoja ja kierrätetään. Se ei riitä.

Mitä siis pitäisi tehdä?

On tärkeää opetella vaikuttamisen taitoja ryhmänä. Kuluttajavaikuttamisestakin voi puhua, mutta vielä parempi olisi järjestää yhdessä pyöränkorjauspajoja, kokata kasvisherkkuja koulun kioskissa myytäväksi ja kutsua paikallispoliitikkoja paneelikeskusteluun koulun juhlasaliin. Pitäisi opetella aktiivista ilmastokansalaisuutta. Ilmastonmuutoksen torjuntaa ei tulisi työntää lasten ja nuorten harteille, vaan ilmastokasvatuksen tehtävä on kasvattaa heistä aktiivisia ilmastokansalaisia, jotka kokevat, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa heitä ympäröivään maailmaan.

Eikö kysymys ole myös politiikasta?

Ongelmana on, että lasten ja nuorten edellä on vaikuttajapaikoilla monta sukupolvea ihmisiä, jotka ovat kaukana aktiivisista ilmastokansalaisista – ihmisiä, jotka eivät vielä aikuisinakaan ymmärrä, että ilmastovaikuttaminen on kuluttajavaikuttamisen lisäksi poliittista vaikuttamista, tutkimusta ja tuotekehitystä, kasvattamista ja kansalaisvaikuttamista. Jos ilmastonmuutos halutaan ratkaista, jokaisen pitäisi olla sekä kuluttaja- ja kansalaisvaikuttaja että erityisesti ilmastovaikuttaja omassa työelämässään. Karrikoiden voidaan sanoa, että ilmastonmuutoksesta puhutaan edelleen omana siilonaan, asiana, jonka voi melkein jättää käsittelemättä, jos tuli kiire muiden asioiden vuoksi. Oikeastaan koulun todellisuus heijasteleekin koko yhteiskuntamme todellisuutta ihan hyvin: emme osaa tai uskalla ajatella ilmastonmuutosta osana kaikkea elämäämme.

Mitä toivot jokaisen oppivan koulutuksissasi?

Tärkeintä on, että jokainen ymmärtäisi realistisesti, mitä itse tietää ja ajattelee – ja mitä ei. Samoin on tärkeää ymmärtää, mitkä valinnat omassa elämäntavassa aiheuttavat paljon päästöjä. Kun nämä ymmärtää, voi alkaa pohtia, vastaako oma toiminta omia arvoja. Usein ei vielä vastaa. Emme osaa perusjuttuja ilmastonmuutoksesta, koska se on niin iso asia, ettemme halua ajatella sitä.

Julkaistu: 22.3.2018