
Autoteollisuus on ahdingossa, jonka se on itse aiheuttanut – ja tästä se johtuu
Uutuudesta on tehty iso arvo autoteollisuudessa. Kuluttajille halutaan tarjota koko ajan entistä enemmän ja entistä nopeammin, kirjoittaa Vesa Eskola.
Autoteollisuus on ajanut itsensä melkoiseen ahdinkoon, etenkin kun poliitikot Euroopassa ovat samaan aikaan sekoittaneet pakkaa viimeisen 10 vuoden aikana tosissaan. On syntynyt tilanne, jossa ei pitkällä tähtäimellä ole näkyvissä kovin monta suurta voittajaa – häviäjiä on sen sijaan senkin edestä.
Autoista on tullut uskomattoman monimutkaisia laitteita, joiden pitää toimia mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Ja tietysti luotettavasti, turvallisesti ja nykypäivänä myös taloudellisesti. Ja kaiken pitäisi näyttää vielä hyvältä, sekä tuntua auton sisällä arvokkaalta. Näyttöjä ja tietotekniikkaakin on sen verran, että niiden pyörittämiseen tarvitaan useampi tietokone.
Palapeli on niin monimutkainen, että sitä kokoamaan tarvitaan tuhansia ja taas tuhansia korkeasti palkattuja ammattilaisia. Testaamisessa on varmsti oiottu aiempaan verrattuna, mikä näkyy uusien mallien lastentauteina. Ja vaikka monia asioita voidaan nykyään simuloida, kaikkia fyysisiä tien päällä tehtäviä testejä ei simulaatioilla ja tietokonemallennuksilla voida koskaan täysin korvata. Tämä kaikki maksaa alati kasvavien kustannusten myötä paljon enemmän kuin mihin moni on varautunut.
Uuden automallin kehittäminen maksaa siis paljon. Yleisesti ottaen puhutaan yli miljardin euron investoinnista. Ja jos autossa on todella paljon uutta, vaikkapa kokonaan uusi pohjalevy, silloin puhutaan usein jo useammasta miljardista. Faceliftit ja muut pienemmät uudistukset hoituvat toki selvästi pienemmällä budjetilla.
”Autojen ostajat eivät ole kuitenkaan tyhmiä. Markkinointiosastojen sananhelinä ei aiheuta ryntäystä autokauppaan, jos tuote ei tunnu oikealta.”
Ja nyt palataan siihen, miten autoteollisuus on ajanut itsensä tähän tilanteeseen. Uutuudesta on tehty iso arvo autoteollisuudessa. Kuluttajille halutaan tarjota koko ajan entistä enemmän ja entistä nopeammin.
Toki uudistuksia tehtiin ennenkin tiuhaan tahtiin, mutta ei tässä mittakaavassa. Ja nyt tehtaat joutuvat kehittämään vielä useampia rinnakkaisia teknologioita samaan aikaan. Kyyti on kylmää, ja siksi moni oikoo ostamalla valmiiksi kehitetyn auton kilpailevalta merkiltä ja muokkaa siihen päälle oman muotoilunsa. Samalla filosofialla suurissa konserneissa kehitetään samaa teknologiaa useamman brändin käyttöön.
Autojen ostajat eivät ole kuitenkaan tyhmiä. Markkinointiosastojen sananhelinä ei aiheuta ryntäystä autokauppaan, jos tuote ei tunnu oikealta. Toki tunteet ohjaavat ostopäätöksiä yhä, mutta ylimääräisen rahan määrä maailmassa on yleisesti vähenemässä.
Vanha sanonta on kääntynyt siis uuteen muotoon. Monessa johtokunnassa veisataan nyt valitusvirttä: "ei ne pienet tulot vaan suuret menot".