Tuulilasi

Autonomiset autot herättävät tunteita puolesta ja vastaan

Autonomiset autot herättävät tunteita puolesta ja vastaan
Autonvalmistajilla on menossa hermot EU:n hitaaseen lainsäädäntöön autojen autonomisten ominaisuuksien suhteen. Hyväksyntä Euroopassa puuttuu edelleen jopa hyvin perustason autonomiselta teknologialta.
Julkaistu: 15.10.2019

Audi julkisti lippulaivamallinsa A8:n uuden sukupolven jo vuosi sitten, mutta vieläkään osaa sen autonomian 3-tason teknologiasta ei ole hyväksytty EU:n taholta.

Daimler on puolestaan lanseeraamassa ensi vuonna Mercedeksen uuden S-sarjan, missä tulee myös olemaan kolmostason autonomisia ominaisuuksia.

BMW:ltä on tulossa 2021 täyssähköinen crossover iNEXT, siinä odotetaan olevan jo paljon enemmän autonomisia ominaisuuksia. Ei ihme, että BMW:n autonomisen ajamisen yksikön johtaja Alejandro Vukotich käy kuumana.

”Ajatellaanpa vaikka hätäjarrutusjärjestelmää. Jos kuljettaja ei pysty reagoimaan itse, auto ajaa tien sivuun turvallisesti. Kai tämä nyt parempi järjestelmä on kuin ei mitään, mutta Euroopassa tälle ei ole vieläkään tyyppihyväksyntää”, Vukotich siunailee Automotive Newsille.

”On uskomatonta, että edes tiettyjä kakkostason autonomian teknologioitakaan ei ole vielä Euroopassa hyväksytty, vaikka Yhdysvalloissa ja Kiinassa ne ovat. EU ei ole päässyt yksimielisyyteen 3-tason autonomian sertifioinneista.”

Myös Euroopan autojenvalmistajien yhdistyksen ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert on tilanteesta ihmeissään.

”Tämä on meille todella iso asia. Kukaan ei oikein tunnu tietävän, mitä EU tulee hyväksymään ja mitä ei. Se aiheuttaa valtavasti epävarmuutta tulevaisuuden suhteen.”

EU:n suurin huolenaihe on turvallisuus. Waymon pääjohtajalla John Krafcikilla on asiasta osuva vertaus.

”1,35 miljoonaa ihmistä kuolee liikenteessä ympäri maailmaa vuosittain. Se on sama kuin jos 150 ihmistä kuljettava Airbusin A320 lentokone putoaisi joka ikinen tunti joka ikisenä vuoden päivänä vieden kaikki matkustajat hautaan. Kaipaisimme tähän asiaan hiukan perspektiiviä lisää.”

Liki 90 % autokolareista Euroopassa johtuu kuljettajan inhimillisestä virheestä. Autonomisen auton pitää toki olla ihmistä parempi, mutta monien mielelstä niiden pitäisi olla täydellisen virheettömiä.

Maaliskuussa 2018 Arizonan osavaltio Yhdysvalloissa kielsi Uberilta autonomisten autojen testaamisen, kun sen testiauto tappoi yöllä pimeässä tietä ylittäneen naisen. Vuotta myöhemmin Arizonan viranomaiset kertoivat, ettei syytteitä nosteta, mutta tapaus alleviivaa autonomisen teknologian riskejä.

Autonomia jakaa mielipiteitä myös autoteollisuuden sisällä.

”Autonomisen teknologian täytyy olla 99,999-prosenttisesti turvallista. Jos olisin itse päättämässä asioista, en antaisi nykyisille autonomisille autoille hyväksyntää, jos omat lapseni olisivat leikkimässä ulkona samoilla nurkilla”, sanoo Mercedes-Benzin uusien teknologioiden ja autonomian asiantuntija Sajjad Khan.

Moni on myös kritisoinut autoteollisuutta siitä, ettei se ole ottanut autonomisen teknologian haasteita riittävän vakavasti. Esimerkiksi siruvalmistaja Nvidian johtaja Danny Shapiro on vaatinut autoihin lisää tietotekniikkaa, sensoreita ja ohjelmistoja.

Daimler, BMW, Volkswagen, Audi ja Fiat Chrysler ovatkin liittoutuneet siruvalmistajien Intelin ja Infineonin sekä Aptivin ja Continentalin kanssa saadakseen aikaan ehdotuksen autonomisen teknologian kehityksestä, testauksesta ja hyväksynnästä.

3 kommenttia