
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo, millaisen kuskin kannattaa valita kitka- ja millaisen nastarenkaat
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen esittelee kitka- ja nastarenkaiden hyvät ja huonot puolet.
Kitkat vai nastat, siinäpä vasta pulma. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa, että rengasvalintaa tehtäessä on tärkeää pohtia omia ja muiden kyseisen auton käyttäjien autonkäyttötarpeita ja ajoympäristöjä, joissa kyseisellä autolla säännöllisesti liikutaan.
Puolueettomien tahojen tekemiin rengastesteihin kannattaa tutustua. Aina ei pidä valita testivoittajaa vaan kannattaa katsella renkaan menestystä niillä osa-alueilla, jotka kokee itselleen tärkeiksi.
Aina ei pidä valita testivoittajaa vaan kannattaa katsella renkaan menestystä niillä osa-alueilla, jotka kokee itselleen tärkeiksi.
Testituloksia analysoitaessa on olennaista perehtyä käytettyihin nopeuksiin ja eroihin jarrutusmatkoissa eri rengastyyppien välillä. Metrien erot taajamanopeudesta jarrutettaessa ovat selvästi merkityksellisempiä kuin kymmenien senttien erot maantienopeudesta.
Huomaa, että sekä nasta- että kitkarenkaita on hyviä ja huonoja, joten ominaisuudet vaihtelevat myös rengasmallikohtaisesti.
Kitkarenkaissa hyvää: vähäisempi melu ja polttoainetaloudellisuus
Kitkarenkaat vetävät nastarenkaista voiton vähäisemmällä melulla. Tietyt kitkarenkaat ovat myös joitakin nastarenkaita polttoainetaloudellisempia. Parhaimmillaan markkinoiden parhaat kitkarenkaat tuntuisivat olevan kuivalla asfaltilla ja lumella.
Kitkarenkaissa huonoa: pito vetisellä jäällä
Heikoimmillaan kitkarenkaat ovat jäällä, erityisesti kiihdytys- ja jarrutustilanteissa. Mitä vetisempi jää auton alla on, sitä onnettomammaksi kitkarenkaiden pito muuttuu.
Nastarenkaissa hyvää: pito jäällä ja luotettavuus ennakointivirheissä
Nastarenkaiden vahvuus on hyvä jääpito. Esimerkiksi oma taloni sijaitsee rinteessä, jolloin olen toistuvasti törmännyt ongelmaan, etten vesijääkelillä pääse kitkarenkailla varustetulla autolla liikkeelle pihasta ylämäkeen enkä myöskään takaisin pihaan, joka on tien pintaa korkeammalla. Siksi autoissani on nastarenkaat.
Nastarengas antaa kitkarengasta paremmin kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä anteeksi – kuitenkin sekin vain tiettyyn rajaan saakka.
Nastarenkaissa huonoa: melu, polttoaineenkulutus ja katupöly
Nastarenkaan selkeä heikkous on melu ja usein nastarenkailla varustettu auto myös kuluttaa polttoainetta hieman kitkarenkailla varustettua enemmän. Lisäksi nastarengas kuluttaa asfalttia enemmän, jolloin myös katupölyä vapautuu ilmaan.
Pohjois-Suomessa parempi vaihtoehto saattaa olla kitkat, Etelä-Suomessa nastat
Jos talven aikana joutuu ajelemaan vesijäisillä sivuteillä, on nastarengas varmempi valinta. Pohjois-Suomessa, missä olosuhteet ovat stabiilimmat, kitkarenkaat saattavat paikoin olla jopa parempi valinta kuin Etelä-Suomessa, missä keliolosuhteet vaihtelevat useammin ja nopeammin. Tässäkin tarvitaan siis omat ajoympäristöt huomioivaa harkintaa ennen rengasvalinnan tekoa.
Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.