Tuulilasi

Autojen tietokoneiden hakkerointi on iso riski: ”Alaa on säädeltävä tiukemmin”



Autojen tietokoneiden hakkerointi on iso riski: ”Alaa on säädeltävä tiukemmin”

Moottoriteollisuuden instituutti IMI haluaa, että Britannian hallitus tarttuu tiukemmin autojen internetyhteyksin mahdollisiin hakkerointiriskeihin. Tiukempia säädöksiä kaivataan.

Britannian liikenneministeriön sihteeri Lordi Callanan ohjeisti autonvalmistajia suojelemaan jo ennalta autonostajia mahdolliselta hakkeroinnilta. Moottoriteollisuuden tutkimuksen mukaan jopa puolet autoilijoista eivät ole edes tietoisia mahdollisista hakkerointiriskeistä.

Hakkeroinnin avulla auton tietokone voidaan ottaa haltuun ihan kuten tavallinen tietokone. Se voi aiheuttaa jopa vaaratilanteita, jos ulkopuolinen taho pääsee hallitsemaan auton tietokonetta. Autoteollisuus ei ole kuitenkaan panostanut ainakaan Loughboroughin yliopiston professorin Jim Sakerin mukaan riittävästi asiaan.

”Tehtaiden teknikoilla on pääsy kaikkiin auton tiedostoihin ja portaaleihin. Nykyisillä säädöksillä teknikoita ei ole edes rekisteröity kunnolla, eikä mitään turvatarkastuksia ole”, Saker sanoo.

Myös IMI:n toimitusjohtaja Steve Nash on samoilla linjoilla.

”Tietokoneiden diagnostiikka, autojen tietokoneiden ohjelmointi ja softan päivitykset ovat nykyisin arkipäivää autoteollisuudessa. Silti alaa ei ole säännelty riittävästi, eikä riittäviä standardeja ole asetettu. Ei ole helppoa jäljittää niitä kaikkia ihmisiä, joilla on mahdollisesti pääsy ihmisten henkilökohtaisiin tiedostoihin. Teemme todella paljon töitä sen eteen, että hallitus loisi nämä standardit. Ilman niitä autoilijat eivät voi luottaa olevansa näiden riskin tavoittamattomissa.” 

Julkaistu: 9.8.2017