Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Kuvavuodot pilaavat autonvalmistajien suuret suunnitelmat – vai pilaavatko?

Autohullun päiväkirja: Kuvavuodot pilaavat autonvalmistajien suuret suunnitelmat – vai pilaavatko?

Mennyt viikko toi mukana kaksi merkittävää autojulkistusta, BMW X1:n ja Opel Astran. Näitä kumpaakin yhdisti se, että autojen kuvat vuodettiin internetiin etuajassa. Onko tämä huono asia?
Teksti Max Lange
Kuvat Opel, BMW, CC
Mainos

Kuvavuodot ennen jonkin asian tai esineen julkistusta ovat nykyään arkipäivää. Internetin aikakaudella on niin vaikeaa pitää mitään asiaa salassa. Älypuhelimilla saa napattua vaivihkaa kuvia, ja yritysten työntekijöillä ei välttämättä moraali pidä, jos pikkurahaa olisi tiedossa.

Lähinnä on pidettävä kovana saavutuksena sitä, että julkistus on täysin yllättävä, eikä mitään tietoja ole päässyt valumaan julkisuuteen. Joskus olen kuullut tapauksista, joissa yritys on tahallaan vuotanut asioita julkisuuteen maksimoidakseen julkisuusarvon.

Opel Astran tapauksessa kuvavuoto tapahtui huomattavasti aiemmin kuin auton virallisen julkistuksen piti tapahtua. Italialaiselle sivustolle vuodetut kuvat olivat sellaisia, että niistä näki heti kuvien olevan aitoja.

Uuden Astran julkistuksen tiedettiin tapahtuvan lähiaikoina. Noin kuukautta aiemmin Opel julkistanut Astrasta virallisia kuvia, joissa auto oli naamioituna. Tässä vaiheessa vielä demonstroitiin auton tulevaa tekniikkaa.

Väitän, että kuvavuoto oli itse asiassa hyvä asia Astran julkistukselle. Aamupäivällä vuodetut kuvat saivat aikaan kuhinaa pitkin päivää, ja ne levisivät kuin rutto ympäri internetiä. Iltaan mennessä kaikilla alan suurimmilla sivuilla uusi Astra oli jo etusivulla.

Samana iltana Opel joutui nöyrtymään ja julkaisi samalla viralliset kuvat sekä pressipaketin. Ilmeisesti kuvat olivat vain julkistusnappia vaille valmiina ja pressitekstitkin kirjoitettuna, koska reagointi kuvavuotoon oli näin nopeaa.

Italialaissivuston kuvat olivat hyvälaatuisia, joten he olivat jotain kautta päässeet virallisiin kuviin käsiksi. Varmasti Opelin pr-henkilöstö sai vuodosta harmaita hiuksia, kun hienon julkistuksen terävin teho oli viety heiltä. Joka tapauksessa Astran julkistuksen julkisuusarvo oli maksimaalinen.

BMW X1:n tapauksessa vuoto tapahtui vain noin kaksi tuntia ennen auton julkistusta, joten vuodon teho ei ollut sama kuin Astran tapauksessa.

Alkavalla viikolla esitellään puolestaan uusi BMW 7-sarjalainen. Siitäkin on ollut jo esillä vuotokuvia, mutta koko autoa emme vielä ole nähneet. Katsotaan, miten BMW onnistuu tällä kertaa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 7.6.2015