Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: karhu, pihakeinu ja pyörähdys – Hyundain sorarallitestit Suomessa



Autohullun päiväkirja: karhu, pihakeinu ja pyörähdys – Hyundain sorarallitestit Suomessa

Sain kunnian olla todistamassa Hyundai Motorsportin järjestämää sorarallitestiä Keski-Suomessa. Päivästä tulikin melko ikimuistoinen.
Teksti Max Lange
Kuvat Hyundai Motorsport

Hyundain ponnistelut rallipoluilla eivät ole lähteneet samalla voitokkaalla tavalla liikkeelle kuin Volkswagenilla, mutta päivä korealaismerkin rallitiimin matkassa osoitti minulle, että he ovat rallissa tosissaan.

Keski-Suomessa järjestettyä testiä käytettiin hyväksi myös rallin markkinointiin, ja soratien varteen itikoiden purtaviksi oli kutsuttu useampia toimittajaryhmiä jopa Isosta-Britanniasta asti. Hyundai puolestaan osoitti tällä, kuinka Suomi todella on rallin kotimaa.

Vaikutuksen minuun erityisesti siellä tekivät suomalaiset, jotka ammattimaisesti sulkivat testierikoiskokeen muulta liikenteeltä, ja pitivät rallipolun turvallisena. Samaisena aamulla erikoiskokeen varrella oli kuulemma bongattu ihka oikea karhu – todellista eksotiikkaa siis.

Hyundai kärräsi toimittajat testin huoltoalueelle, joka sijaitsi suomalaisen maalaistalon pihalla, legendaarisen Urrian erikoiskokeen varrella.

Suomalaiset konkaritoimittajat halusivat tietenkin heti päästä katsomaan Hyundain rallitykkien kulkua kuuluisaan ”Mikon paikkaan”, jossa Hirvonen pyöräytti autonsa useamman kerran ympäri vuonna 2010.

Uusi ja vanha

Hyundailla oli testeissä tulilla itse asiassa kaksi eri ralliautoa: tämän kauden Hyundai i20 WRC sekä korealaisten ensi kauden rallitykki, joka perustuu Hyundain uuteen i20:en. Tämän kauden autoon haettiin viime hetken viilausta, uuteen autoon haettiin vielä alkutuntumaa sekä perussäätöjä.

Kummallakin autolla mentiin jo tässä vaiheessa melko rajoilla. Dani Sordo oli kyseisenä päivänä vastuussa vanhan auton ajamisesta, puolestaan Thierry Neuville käskytti vielä salateipit päällä olevaa uutuutta.

Mielenkiintoinen huomio erikoiskokeen varrelta oli, että uuden i20 WRC:n ääni oli huomattavasti riipivämpi, toisin sanoen huomattavasti parempi kuin nykyisen WRC-auton ääni. Oletuksena oli, että uutuudessa on sama moottori kuin vanhassa, mutta ilmeisesti konetta on kuitenkin paranneltu ensi vuotta ajatellen.

Emme saaneet ottaa kuvia huoltoparkista, mutta erikoiskokeen varrella uusikin auto oli vapaata riistaa. Annan kuitenkin pisteitä Hyundain avoimuudesta ja siitä, että saimme mennä melko vapaasti juttelemaan myös kuljettajien kanssa.

Akselivälillä on väliä

Erityisesti belgialainen Thierry Neuville oli tarjolla keskusteluun useammankin kerran päivän aikana. Sain myös mielenkiintoista tietoa Thierryltä Hyundain uudesta i20 WRC-autosta.

Uudistuneessa b-segmentin i20:ssä on huomattavan pitkä akseliväli, jolla haetaan parempia sisätiloja. Kun WRC-auto on luokiteltu tähän samaan autoon, on tietenkin ralliauton akseliväli myös huomattavasti aiempaa pidempi.

Kysyin Thierryltä erityisesti pidennetyn akselivälin vaikutusta ajamiseen, ja hänen mielestään se ei ole pelkästään hyvä asia. Nopeilla tieosuuksilla pidennetty akseliväli parantaa vakautta, mutta tiukemmilla ja söheröisemmillä osuuksilla tämä vähentää ketteryyttä ja lisää aliohjaavuutta.

On siis jännää, kuinka henkilöautomaailman trendit saattavat tällä tavoin vaikuttaa WRC-autoon ja menestykseen. Aiemmin WRC-autot olivat usein myös c-segmentin eli Golf-luokan autoja, nyt autot ovat kasvaneet luokkaa ylemmäs, ja WRC-autot ovat nyt b-segmenttiläisiä.

Thierry Neuville

Palataan vielä Thierry Neuvilleen. Me toimittajat koimme hänen kanssaan päivän päätteeksi vielä hauskan tarinankaaren, johon liittyi jopa hieman draamaa.

Thierryä oli mahdollisuus haastatella rauhallisessa ympäristössä omakotitalon pihakeinussa. Tämän jälkeen hän kiiruhti heittämään lunkisti kepillisen ladon nurkalle, eikä mitenkään erityisemmin peitellen. Kymmenen minuuttia myöhemmin hän paahtoi taas menemään rallipolulla ja lopulta ajoi autonsa pihalle.

Oli hauska seurata huoltoalueella, kun radiopuhelimet alkoivat yhtäkkiä laulaa, ja Hyundai-mekaanikkojen muutoin rennot ilmeet vakavoituivat. Pelastusryhmä lähti noin kilometrin päähän, jossa Thierry oli spinnannut, ja auto oli juuttunut ojaan. Onneksi mitään vaurioita ei ollut tullut, ja WRC-auto pääsi omin avuin takaisin huoltoalueelle.

Hyundaille erityinen kiitos siitä, että he onnistuivat luomaan palan Suomen MM-rallin tunnelmaa jo kesäkuussa toimittajakatraalle. Saimme nauttia rallin kaikista hetkistä. Kyllä rallissa on vielä sitä jotakin.

Tuulilasin netissä on myöhemmin luvassa haastattelua ja tunnelmapätkää soratien varresta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 28.6.2015