Tuulilasi

Aston Martinin ja Rolls-Roycen nokittelu jatkuu: "He joutuvat tekemään kompromisseja"



Aston Martinin ja Rolls-Roycen nokittelu jatkuu: "He joutuvat tekemään kompromisseja"

Rolls-Royce ja Aston Martin aloittivat Geneven autonäyttelyn aikana melkoisen kuranheiton toisiensa niskaan. Hiekkalaatikolla tapeltiin siitä, miltä tulevaisuuden ultraluksussedan tulee näyttämään.
Kuvat Aston Martin, Rolls-Royce

Kaikki alkoi siitä, kun Astonin suunnittelujohtaja Marek Reichman kertoi brittiläisen Autocar-lehden haastattelussa, että Bentleyn ja Rolls-Roycen perinteinen luksusautojen suunnittelu on ”antiikin Kreikkaa”. Reichmanin mukaan tulevaisuuden luksussedan näyttää siltä kuin Aston Martinin Lagonda. Aston herätti pitkään uinuneen Lagondan brändin henkiin nimenomaan sähköautobrändinä. Genevessä se esitteli Lagonda Vision Conceptin (kuvassa).

Rolls-Roycen johtaja Torsten Müller-Ötvös veti herneet nenään ja löi takaisin Financial Timesissa.

”Aston Martinilla ei ole pienintäkään hajua kalliiden luksusautojen myymisestä asiakkaille.”

Lisäksi hän syytti muita autonvalmistajia elementtien plagioinnista yhtiön 2016 julkistamasta nollapäästöistä 103EX coupe konseptiautosta (kuvagalleriassa).

Lagondassa Aston Martin on pyrkinyt maksimoimaan sisätilojen kokoa sijoittamalla akut lattian alle. Samalla auto on kuitenkin lyhentynyt jonkin verran.

”Tämä oli mahdollista, koska auto on tehty sähköautoalustalle. Olen varma, että Rolls-Royce ja Bentley jatkavat edelleen polttomoottoriautojen tekemistä, joten heidän tulevissa alustoissaan on tehtävä kompromisseja sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä”, Aston Martinin pääjohtaja Andy Palmer kertoi Automotive Newsille.

Rolls-Roycen suunnittelujohtajan Giles Taylorin mukaan tulevaisuuden sähköisiä sedaneita ei ole mitään syytä pienentää kooltaan.

”Minä rakastan Rolls-Roycen nykyistä massiivisuutta. Enkä näe edes tulevissa sähköautoissa mitään syytä koon pienentämiselle. Amerikan isot bulevardit tarvitsevat täytettä”, Taylor julisti.

Tällä hetkellä Lagonda on luksusbrändinä kaukana Rolls-Roycen takana. Car Design Researchin johtaja Sam Livingston otti myös kantaa yhtiöiden nokitteluun.

”Moderni luksus on melko retorinen käsite. Tarinassa on oltava vahvasti näkyvillä vauraus, jopa rikkaus. Lagonda on pääosin start up. Se haluaa nyt kuitenkin selkeästi haastaa ja mitellä voimiaan Rolls-Roycen kanssa sapelienkalistelusta päätellen”, Livingston sanoi.

Lagonda Rolls-Royce 103EX
Julkaistu: 19.3.2018