
Analyytikot: ”Jeepin brändi markkina-arvo isossa nousussa”
Fiat Chrysler Automobilesin osake nousi Milanon pörssissä ennätyslukemiin maanantaina. Syynä ovat analyytikoiden arviot siitä, että FCA:n brändeihin kuuluvan Jeepin arvo tulee kasvamaan vuonna 2018 entisestään.
Osake nousi peräti 20 % viime viikolla. Morgan Stanleyn arvion mukaan pääjohtaja Sergio Marchionnen uusi strateginen linjaus tulee nostamaan Jeepin brändin arvoa maailmanlaajuisesti merkittävästi.
FCA ei kommentoinut asiaa millään tavalla.
FCA:n brändiportfolioon kuuluvat Jeepin lisäksi massamarkkinoille tarkoitettu Fiat, luksusbrändi Maserati sekä urheilullinen Alfa Romeo. Marchionne näkee eniten globaalia potentiaalia Jeepin SUV-autoissa.
”Vuosi 2018 tarkoittaa monia operationaalisia ja taloudellisia merkkipaaluja FCA:lle, jotka voivat kiihdyttää sijoittajien mielenkiintoa sekä Jeepin brändin markkina-arvoa. Jeepin osuus FCA:n tuloksesta voi olla hyvinkin 70 % tänä vuonna”, kertoo Morgan Stanley raportissaan.
FCA on tehnyt Yhdysvaltain tehtaillaan isoja muutoksia, jotta niissä voitaisiin valmistaa enemmän SUV-autoja, sen sijaan siellä lopetetaan kokonaan eräiden sedanien valmistus kannattavuuden nostamiseksi.