Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Älykäs liikenteenhallinta parantaa liikenneturvallisuutta Oulu-Kemi-valtatiellä

Valtatie 4 Oulu-Kemi -parannushankkeessa tehdään mittavia investointeja myös älyliikenne- ja telematiikkajärjestelmiin. Niiden avulla seurataan, ohjataan, opastetaan ja sujuvoitetaan liikennettä. Samalla parannetaan liikenneturvallisuutta.

11.12.2018 Tuulilasi

Vt 4:n parannustyöt Oulussa ja sen pohjoispuolella etenevät suunnitelmien mukaisesti. Perinteisen tien parantamisen lisäksi Pohjantielle Oulun kohdalle rakennetaan myös uusia telematiikka- eli liikenteenhallintajärjestelmiä olosuhteiden seurantaa ja liikenteen ohjausta varten. Tällaisia ovat muun muassa liikenteen automaattiset mittauspisteet (LAM), likenteen seurantakamerat, tiesääasemat sekä sähköiset nopeusrajoitus-, varoitus- ja tiedotusopastemerkit. Telematiikkaurakan pääurakoitsijana on Oulun Energia Urakointi Oy.

Järjestelmien tietoliikennettä varten Pohjantien varteen asennetaan noin sata kilometriä valokaapelia, joka on yhteydessä tieliikennekeskukseen.

Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilän mukaan uudet ja älykkäät järjestelmät parantavat liikenteen sujuvuutta, ennakoitavuutta ja liikenneturvallisuutta.

"Muuttuvat nopeusrajoitukset parantavat liikenteen sujuvuutta, kun tarvittaessa keliolosuhteet ja ruuhkat voidaan huomioida nopeusrajoituksissa", Päkkilä selvittää.

Osa isompaa kokonaisuutta

Nyt rakennettava kokonaisuus on osa laajempaa Oulun kohdan pääteiden telematiikkajärjestelmää, jota on viime vuosina rakennettu Liikenneviraston kehittämishankkeiden ja ELY-keskuksen erillishankkeiden kautta.

“Laadukas liikenteenhallinta helpottaa matkan, sen ajankohdan, reitin ja kulkutavan valintaa. Tien varren sähköisillä järjestelmillä varmistetaan olosuhteiden mukainen liikenteen ohjaus matkan aikana. Kaiken tämän edellytyksenä on luotettava ja ajantasainen tilannekuva liikennejärjestelmästä, jota nyt rakennettavilla järjestelyilläkin edistetään”, ELY-keskuksen liikenteen hallinnasta vastaava Jani Huttula selventää.

Pohjantie on Huttulan mielestä hyvä kohde telematiikan ja älyliikenteen kehittämiseen, sillä se on Oulun kaupunkiseudun ja koko Pohjois-Suomen tärkein ja vilkkain tieyhteys.

”Tie välittää myös suurimman osan Suomen etelä-pohjoissuuntaisesta tieliikenteestä Lappiin, Pohjois-Ruotsiin ja Norjaan”, hän lisää.

Ensimmäinen osa valmistuu tammikuussa

Valmistuttuaan uusi telematiikkajärjestelmä tarjoaa tienkäyttäjille aiempaa kattavammin tietoa mm. kelistä, liikenteestä ja liikenteen häiriöistä. Muuttuviin tilanteisiin reagoidaan mm. vaihtuvin liikennemerkein, tiedotusopastein ja varareittien varrella myös liikennevalo-ohjauksin.

Uudet laitteet ja liikenteenohjaus otetaan käyttöön vaiheittain siten, että ensimmäinen osa Lintulan ja Iskon välillä valmistuu tammikuussa. Loppuosa valmistuu vuoden 2019 aikana.

"Tällä hetkellä tehdään asennustöitä, joiden jälkeen järjestelmää testataan. Käyttöönotto ja esimerkiksi muuttuvat nopeusrajoitukset otetaan käyttöön tammikuun aikana", Oulun Energia Oy:n työmaapäällikkö Jouko Piri kertoo.

Oulun seudulla operatiivista liikenteenhallintaa tehdään Oulun seudun liikenteenhallintakeskuksessa yhteistyössä Liikenneviraston, ELY-keskuksen, Oulun kaupungin ja poliisin kesken. Seudun liikenteenhallintatyötä ohjaa eri viranomaisista koostuva Liikenteenhallinnan johtoryhmä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt